Επικοινωνία: diodotos.k.t@gmail.com

Πέμπτη 17 Μαΐου 2018

Η κρυφή εβραϊκή ιστορία του Woodstock. (βίντεο)


Και το Woodstock …από αυτούς που το επινόησαν, που το χρηματοδότησαν, που παραχώρησαν το χώρο, που συμμετείχαν, μέχρι κι αυτόν που σχεδίασε το λογότυπο… τρελές «συμπτώσεις». Διαβάστε παρακάτω το άρθρο του Εβραίου Nate Bloom, και θα καταλάβετε ότι ακόμα και το παγκόσμιας φήμης Woodstock ήταν μία εβραϊκή υπόθεση…

 
 Το Woodstock σίγουρα δεν ήταν το πρώτο μεγάλο φεστιβάλ μουσικής. Ο Εβραίος παραγωγός George Wein, (92 ετών σήμερα), διοργάνωσε το Newport Jazz Festival πριν από 64 χρόνια. Το 1959 διοργάνωσε το Newport Folk Festival, το οποίο αποτέλεσε το κύριο εκκολαπτήριο  για την άνθιση της παραδοσιακής μουσικής στις αρχές της δεκαετίας του 1960. Ο Wein δεν το έκανε για τα χρήματα, αλλά επειδή αγαπούσε τη μουσική.
Ένας άλλος πρόγονος του Woodstock ήταν το Monterey Pop Festival του 1967, που λειτούργησε ως φιλανθρωπικό γεγονός με τους καλλιτέχνες να εμφανίζονται δωρεάν και τα έσοδα να πηγαίνουν σε φιλανθρωπικούς σκοπούς. Σε αντάλλαγμα, ο παραγωγός της εκδήλωσης, ο Εβραίος διευθύνων σύμβουλος και παραγωγός μουσικής Lou Adler, 84 ετών σήμερα, εξασφάλισε οι μουσικοί να έχουν ό,τι καλύτερο, από ηχητικά συστήματα έως καταλύματα. Πολλοί καλλιτέχνες που έγιναν διάσημοι, ή πολύ πιο διάσημοι, λόγω της εμφάνισής τους στο Monterey ήταν Woodstock Headliners όπως οι Janis Joplin, Jimi Hendrix, Jefferson Airplane και η Country Joe and the Fish.
Μικρού βεληνεκούς ροκ φεστιβάλ ακολούθησαν το Monterey, συμπεριλαμβανομένης μιας τριήμερης εκδήλωσης στο Μαϊάμι, τον Δεκέμβριο του 1968, που συγκέντρωσε 80.000 άτομα. Ένας από τους χρηματοδότες αυτής της συναυλίας ήταν ο Michael Lang, 74 ετών σήμερα, Εβραίος από το Μπρούκλιν.
Στις αρχές του 1969, ο Lang έγινε μάνατζερ ενός ροκ συγκροτήματος και μετακόμισε στο Woodstock της Νέας Υόρκης, μια όμορφη μικρή πόλη δύο ώρες με το αυτοκίνητο σχεδόν στα βόρεια της Νέας Υόρκης. Το Woodstock ήταν από καιρό μια αποικία καλλιτεχνών και, στα μέσα της δεκαετίας του ’60, κάποιοι διάσημοι ροκ μουσικοί, συμπεριλαμβανομένου του Εβραίου Bob Dylan (Robert Allen Zimmerman), είχαν εγκατασταθεί στο κέντρο ή την περιφέρεια του Woodstock.



Ο Artie Kornfeld. Photo: Barry Levine


Αναζητώντας ένα συμβόλαιο ηχογράφησης για το συγκρότημά του, ο Lang κατέληξε στο γραφείο του διευθύνοντα συμβούλου της Capitol Records, Artie Kornfeld (75). Όπως μου είπε ο Kornfeld (και όπως γράφει στο βιβλίο του “The Piped Piper of Woodstock”), τον συνεπήρε η ενέργεια του Lang και το γεγονός ότι φαινόταν σαν αγωγός στην εκρηκτική hippie σκηνή και τους αποκαλούμενους underground καλλιτέχνες. Κατά τη διάρκεια των επόμενων δύο μηνών, αντάλλαξαν ιδέες για την προώθηση και κατέληξαν να διοργανώσουν ένα μεγάλο μουσικό φεστιβάλ.
Ο Kornfeld, άλλος ένας Εβραίος του Μπρούκλιν/Κουίνς, γεννήθηκε το 1942 σε μια οικογένεια που ανήκε στη χαμηλότερη μεσαία τάξη και δεν είναι τόσο θρησκευόμενος με τους συμβατικούς όρους, αλλά είναι υπερήφανος Εβραίος. Μιλώντας με έναν άλλο δημοσιογράφο για μια εβραϊκή εφημερίδα, παρουσίασε τον εαυτό του ως «Avraham ben Yisroel Kornfeld. Είμαι ένας Kohain που γεννήθηκε την παραμονή του Rosh Hashanah». Ως μουσικός και τραγουδοποιός, ο Kornfeld έχει πολλές επιτυχίες της δεκαετίας του ’60, όπως το “Curve Dead Man”. Παραγωγός και ατζέντης σημαντικών καλλιτεχνών για πάνω από τέσσερις δεκαετίες. Ο Kornfeld έγινε ο πρώτος αντιπρόεδρος της Capitol Records για ροκ σε ηλικία 21 ετών.
Ο δικηγόρος του ροκ συγκροτήματος του Lang έφερε τους Kornfeld και Lang σε επαφή με δύο Εβραίους χρηματοδότες, τον Joel Rosenman (76), και τον John Roberts (1945–2001). Ο Roberts είχε ένα τραστ πολλών εκατομμυρίων δολαρίων ως κληρονόμος της περιουσίας του Block Drug Co. Η εταιρεία, με έδρα το Jersey City, ξεκίνησε από έναν Ρώσο- Εβραίο μετανάστη. Ο Rosenman ολοκλήρωσε τη νομική του Yale το 1966 και την ίδια εποχή έγινε στενός φίλος του Roberts. Αποφάσισαν να διαφημίσουν το ενδιαφέρον τους για επιχειρηματικές προτάσεις.
Ο Rosenman λέει ότι μαζί με τον Roberts είχαν την ιδέα για ένα ροκ φεστιβάλ και οι Kornfeld και Lang τους προσέγγισαν αρχικά μονάχα για να τους χρηματοδοτήσουν ένα στούντιο ηχογράφησης στο Woodstock. Οι Lang και Kornfeld υποστηρίζουν ότι μετέφεραν την ιδέα του φεστιβάλ στους “R και R”. Οι τέσσερίς τους σχημάτισαν το Woodstock Ventures τον Μάρτιο του 1969. Για μικρό χρονικό διάστημα, ο Kornfeld ήταν μυστικός συνεργάτης αφού το Capitol Records δεν τον άφηνε να εργαστεί για άλλη επιχείρηση. Αλλά ήταν τόσο συνεπαρμένος από το φεστιβάλ, που παραιτήθηκε από την Capitol και έπεσε με τα μούτρα στο Woodstock.





Οι Lang και Kornfeld, αποφάσισαν γρήγορα ότι το φεστιβάλ θα έπρεπε να είναι κάτι παραπάνω από μια συναυλία — θα έπρεπε να είναι καλλιτεχνικό και εκπαιδευτικό event. Θα περιλάμβανε χειροτεχνίες, θα γιόρταζε ολόκληρη η κουλτούρα της νεολαίας και θα είχε έναν ελαφρώς αόριστο υπότιτλο κατά του πολέμου του Βιετνάμ. Η αφίσα του φεστιβάλ, που σχεδιάστηκε από τον Εβραίο καλλιτέχνη Arnold Skolnik, έγραφε: «Η έκθεση Woodstock Μουσική και Τέχνη — Μια Υδροχόη Έκθεση / 3 Ημέρες Ειρήνης και Μουσικής» (μαζί με τον κατάλογο των μουσικών). Παρουσιάστηκε ένα πλέον διάσημο σχέδιο ενός περιστεριού που καθόταν στο λαιμό μιας ακουστικής κιθάρας.
Οι τέσσερις χρησιμοποίησαν το όνομα Woodstock για το καλλιτεχνικό του κύρος και την ένωση της πόλης με τον Dylan, παρόλο που γνώριζαν ότι το Woodstock ήταν πολύ μικρό για να φιλοξενήσει το φεστιβάλ. Βρήκαν μια τοποθεσία στην κοντινή πόλη του Walkill. Ωστόσο, στις 15 Ιουλίου 1969, οι πολιτικοί του Walkill ξεσήκωσαν τους πολίτες εναντίον χιλιάδων χίπις που κατηφόριζαν στην πόλη τους και απαγόρευσαν το φεστιβάλ.

Ο Max Yasgur μπαίνει στο παιχνίδι

Ο χώρος που βρήκε η ομάδα για το Woodstock ήταν ένα αγρόκτημα γαλακτοπαραγωγής κοντά στο Bethel, της Νέας Υόρκης, που ανήκε στον Εβραίο αγρότη Max Yasgur (1919–1973). Το Bethel απέχει περίπου 75 μίλια δυτικά της πόλης του Woodstock. Το Woodstock βρίσκεται στην κομητεία Ulster, ενώ το Bethel βρίσκεται στο δυτικό τμήμα του Sullivan County. Το ανατολικό τμήμα του Sullivan County, συμπεριλαμβανομένων των πόλεων Monticello και Liberty, κάποτε ήταν γνωστό ως η καρδιά της ζώνης Borscht.
Η ζώνη Borscht αναφέρεται σε πολλά ξενοδοχεία, μπανγκαλόους και καλοκαιρινές κατασκηνώσεις που υπήρχαν στο παρελθόν στην περιοχή και εξυπηρετούσε Εβραίους πελάτες, κυρίως από τη Νέα Υόρκη. Αποτελούσε οικονομική δραστηριότητα που μεγάλωσε από τις εβραϊκές φάρμες της περιοχής.



Το ζεύγος Max & Miriam Yasgur ιδιοκτήτες του αγροκτήματος όπου πραγματοποιήθηκε το Woodstock Festival


Πάνω από 60 χρόνια πριν από τους χίπις, ορισμένοι ανατολικοευρωπαίοι Εβραίοι μετανάστες ξεκίνησαν το δικό τους κίνημα επιστροφής στη γη στην κομητεία Sullivan. Αναπτύχθηκε ένας εβραϊκός γεωργικός πληθυσμός που αποτελούνταν από μεμονωμένες εβραϊκές οικογένειες, που προσέλκυσε η ομορφιά των ορεινών περιοχών Catskill και μια σιδηροδρομική γραμμή που μετέφερε το γάλα τους στη Νέα Υόρκη, ίδρυσε γαλακτοκομικά και αυγοπαραγωγικά αγροκτήματα. Μέχρι το 1910, κάπου μεταξύ 500–1.500 Εβραίοι αγρότες βρίσκονταν στην κομητεία, αποτελώντας το 30% όλων των Αμερικάνο-Εβραίων αγροτών.
Ορισμένοι από αυτούς τους αγρότες, για να μπορέσουν να τα βγάλουν πέρα, άρχισαν να ασχολούνται και με άλλες δραστηριότητες. Έτσι ορισμένες οικογένειες κατέληξαν να ιδρύουν τα διάσημα θέρετρα Grossingers, Kutshers και Tamarack Lodge.
Ένας ολόκληρος εβραϊκός κόσμος -ένα συνεχόμενο εβραϊκό φεστιβάλ- εμφανίστηκε στην ζώνη Borscht. Οι Εβραίοι της Νέας Υόρκης, κυρίως μετανάστες και τα παιδιά τους, ηλικίας 20 ετών μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του ’60, έκαναν διακοπές κάθε καλοκαίρι σε τεράστιους αριθμούς στα καταφύγια κατασκήνωσης Catskill που, όπως και πολλά άλλα αμερικανικά ξενοδοχεία, καλωσόριζαν τους Εβραίους. Μεγάλος αριθμός διάσημων Εβραίων διασκεδαστών ξεκίνησε την καριέρα του ψυχαγωγώντας τους επισκέπτες του θερέτρου.
Η ζώνη του Borscht έφτασε στο ζενίθ της τη δεκαετία του 1950, καθώς η μεταπολεμική ευημερία ενθάρρυνε τη δημιουργία πολυτελών θερέτρων. Ήταν μία Μέκκα για τους γονείς της γενιάς της δεκαετίας του 1960 — τη γενιά του Woodstock, τη γενιά των baby boomer (άτομα που γεννήθηκαν μεταξύ του 1946 και του 1965). Μέχρι το 1969, το καλοκαίρι της πρώτης προσγείωσης στο φεγγάρι, η ζώνη Borscht ήδη αρχίζει να παίρνει τον κατήφορο. Αυτό συνέβη με ένα συνδυασμό αεροπορικών ταξιδιών, κλιματικών συνθηκών και της εβραϊκής αφομοίωσης από την πολύ μεγαλύτερη αμερικανική κοινωνία.
Ο Jorma Kaukonen, ο κιθαρίστας των Jefferson Airplane, που έπαιξαν στο Woodstock, μου είπε ότι το συγκρότημά του έπαιξε στο ξενοδοχείο του Grossinger περίπου ένα χρόνο πριν από το Woodstock. Είπε ότι ήταν η αίσθηση ότι το ξενοδοχείο προσπαθούσε απελπισμένα να κάνει «κάτι για τα παιδιά» και, κατά τα λεγόμενά του, να «απευθύνει έκκληση στο νεαρό πλήθος του Dirty Dancing».
Μέχρι το 1968, οι Airplane είχαν αρκετά τραγούδια που βρίσκονταν στα rock charts, οπότε η κράτησή τους δεν ήταν και τόσο συγκλονιστική. Ο Kaukonen, γιος ενός μη Εβραίου Φιλανδού πατέρα και Ρωσοεβραίας μητέρας, ανατράφηκε κοσμικά, αλλά πολιτιστικά εβραϊκά, έτσι απολάμβανε το εβραϊκό φαγητό του θέρετρου. (Τα τελευταία χρόνια, ο Kaukonen ασπάστηκε την εβραϊκή θρησκεία).



Ο Michael Lang στις προετοιμασίες του Woodstock


Ο Kaukonen πρόσθεσε ότι έφερε στη θύμησή του την γιαγιά του από μητρικής πλευράς, που είχε ήδη πεθάνει, όταν έπαιζε στο Grossinger. Σκέφτηκε ότι η γιαγιάκα του θα απολάμβανε το ξενοδοχείο.
Όταν το Grossinger έκλεισε τους Jefferson Airplane, ήταν πια πολύ αργά από την άποψη της διεύρυνσης της έκκλησης. Οι νεαροί Εβραίοι, όπως και οι μη Εβραίοι ομόλογοί τους, ελκύονταν περισσότερο από ροκ φεστιβάλ παρά από τα παλιομοδίτικα ξενοδοχειακά θέρετρα. Οι δημιουργικοί, φασαριόζιδες Εβραίοι ατζέντηδες προωθούσαν τα ταλέντα τους σε εκδηλώσεις όπως το φεστιβάλ Woodstock.
Υπάρχουν πολλές διαφορετικές ιστορίες για το πως έγινε το αγρόκτημα του Yasgur ο χώρος του φεστιβάλ. Ο Elliot Tiber (Eliyahu Teichberg), στους γονείς του οποίου ανήκε ένα πολύ κακό, μικρό μοτέλ κοντά στο Bethel, ήρθε σε επαφή με τον Kornfeld και τους είπε ότι είχε άδεια να διοργανώσει φεστιβάλ τέχνης στο χώρο του μοτέλ τον Αύγουστο. Όλοι συμφώνησαν ότι ο χώρος του Tiber ήταν ακατάλληλος για το φεστιβάλ. Ο Tiber λέει ότι έπειτα πρότεινε το αγρόκτημα του «φίλου του, του Max Yasgur». Ο Tiber έγραψε μία αυτοβιογραφία, Taking Woodstock, για τον κρυφό ομοφυλόφιλο Εβραίο τυπάκο που βοήθησε στη δημιουργία του Woodstock. Μια ταινία, επίσης με τίτλο Taking Woodstock που βασίζεται στην αυτοβιογραφία και σε σκηνοθεσία Ang Lee (Brokeback Mountain η γνωστή ταινία με τους γκέι καουμπόηδες), κυκλοφόρησε το 2009.
Ο Kornfeld μου είπε ότι ο Tiber δεν του είπε ποτέ για τον Yasqur. Λέει ότι έμαθε γι’ αυτόν από τις προσωπικές του επαφές. Έστειλε έπειτα τον Lang για να τσεκάρει το αγρόκτημα. Αποδείχθηκε κατάλληλο και ο Lang, είπε ο Kornfeld, έκλεισε τη συμφωνία.

Ο Sam Yasgur το 1969 στο Woodstock
Ο γιος του Yasgur, ο Sam Yasgur (09.01.1942–23.05.2016), έγραψε επίσης μια αυτοβιογραφία, «Max S. Yasgur: Ο διάσημος αγρότης του Φεστιβάλ Woodstock». Ο Σαμ, ο οποίος ήταν 27 ετών το 1969, και νομικός σύμβουλος του Sullivan County, μου είπε ότι ρώτησε τη μητέρα του, Miriam Yasgur (το 2009 ήταν 89 ετών) για τον Tiber. Η Miriam, η οποία τα έχει ακόμα «400» (το άρθρο δημοσιεύτηκε τον Αύγουστο του 2009), δήλωσε ότι ο σύζυγός της δεν γνώριζε καν τον Tiber. Θυμόταν ότι ένας κτηματομεσίτης, ψάχνοντας για έναν κατάλληλο χώρο για τον Lang, ήρθε σε επαφή με τον σύζυγό της.
Ο Yasgur δεν ήταν κανένας μπουρτζόβλαχος. Λειτουργούσε ένα από τα μεγαλύτερα αγροκτήματα γαλακτοπαραγωγής στο νομό και είχε σπουδάσει το δίκαιο περί ακινήτων στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης. Δεν ήταν επίσης ριζοσπάστης. Ήταν εγγεγραμμένος Ρεπουμπλικανός που υποστήριζε τον πόλεμο στο Βιετνάμ. Αλλά ήταν επίσης ένας σκληρός αντίπαλος της μισαλλοδοξίας και της μεροληψίας.
Ο Sam Yasgur μου είπε ότι οι περισσότεροι Εβραίοι γαλακτοπαραγωγοί βρίσκονταν στην ανατολική κομητεία Sullivan. Η κομητεία του Δυτικού Sullivan ήταν ως επί το πλείστον μη Εβραϊκή και υπήρχε, ιστορικά, μεγάλος αντισημιτισμός σε αυτό το τμήμα της κομητείας. Όταν ο Max Yazgur μετακόμισε τη γαλακτοκομική του επιχείρηση στο νέο αγρόκτημα στο δυτικό τμήμα της κομητείας τη δεκαετία του ’50, απάντησε στην κρύα υποδοχή των γειτόνων του με το να είναι «καλύτερος αγρότης απ’ αυτούς».
Το καλοκαίρι του ’69, ο Yasgur χρειάστηκε χρήματα. Ήταν ένα πολύ βροχερό καλοκαίρι που είχε καταστρέψει το σανό που προοριζόταν για τη σίτιση του κοπαδιού του το επόμενο έτος. Όταν εμφανίστηκε ο Lang, γρήγορα έκλεισαν μια συμφωνία να νοικιάσουν το αγρόκτημά του για $ 75.000.
Το διοικητικό συμβούλιο πολεοδομίας προσπάθησε να σταματήσει το φεστιβάλ την τελευταία στιγμή. Ένας οργισμένος Yasgur αντιμετώπισε μερικά μέλη του συμβουλίου και τους είπε ότι οι Αμερικανοί με στολή πολέμησαν και έπεσαν στη μάχη για να μας δώσουν όλη την ελευθερία και αυτή η ελευθερία επεκτάθηκε σε εκείνους που τους έβλεπαν ως αρνητές στράτευσης, μακρυμάλλιδες, αντιπολεμικούς χίπις. Ο Yasgur πρόσθεσε ότι δεν συμφωνεί με τις απόψεις των χίπις σχετικά με την κυβέρνηση, τη χρήση ναρκωτικών ή την ελεύθερη αγάπη. Όμως ακόμα, είχαν το δικαίωμα να βρίσκονται στην πόλη. Στη συνέχεια, ο Max έκλεισε με αυτό που ο Sam Yasgur ονομάζει το τελειωτικό χτύπημα: «Αντιμέτωπος με το συμβούλιο ξεστόμισε κάτι που τον έτρωγε εδώ και καιρό, ο Max είπε: ‘Τι σκοπεύετε να κάνετε στη συνέχεια; Θα προσπαθήσετε να με πετάξετε έξω από την πόλη επειδή είμαι Εβραίος;’».



Η εξαδέλφη του Yasgur, Abigail Yasgur, πρώην βιβλιοθηκάριος της μεγαλύτερης εβραϊκής βιβλιοθήκης στο Λος Άντζελες, έγραψε ένα εικονογραφημένο παιδικό βιβλίο που ονομάζεται “Max Says Yes” («Ο Μαξ λέει ναι»). Είναι ο γοητευτικός απολογισμός του φεστιβάλ (δεν υπάρχει σεξ ή ναρκωτικά στο βιβλίο). Ο τίτλος είναι ακριβής — ο Max είπε “ναι” και το Woodstock συνέβη, όχι μόνο είπε ναι, έκανε εκείνους που είπαν όχι να υποχωρήσουν ντροπιασμένοι με ύφος βιβλικού προφήτη.

Το φεστιβάλ

Ο Lang ήταν ο γενικός διευθυντής του χώρου του Woodstock, ετοιμάζοντάς τον με μια μικρή ομάδα εργαζομένων. Εν τω μεταξύ, ο Kornfeld συγκέντρωνε χρήματα μέχρι την τελευταία στιγμή μέσω ταχυδρομικών πωλήσεων εισιτηρίων και των πωλήσεων των δικαιωμάτων κινηματογράφησης στην Warner Brothers. Αλλά οι τέσσερις Εβραίοι την παραέκαναν την δουλειά τους καλά. Έκλεισαν μια τόσο εξαίρετη συμμετοχή καλλιτεχνών και προώθησαν το φεστιβάλ τόσο καλά, ώστε εμφανίστηκαν πολλοί περισσότεροι άνθρωποι, απ’ ό,τι περίμεναν, την πρώτη ημέρα (στις εισόδους ή φράζοντας τους οδούς πρόσβασης).

Ο Barry Melton των Country Joe and the Fish το 1974

Αν εμφανίζονταν 80.000, θα είχαν την ευκαιρία να κάνουν ένα ελεγχόμενο, καλλιτεχνικά ικανοποιητικό φεστιβάλ που θα έβγαζε ένα ικανοποιητικό κέρδος. Αλλά ακόμα και πριν ανοίξουν οι πύλες του φεστιβάλ, περισσότεροι από 80.000 άνθρωποι πλησίαζαν την περιοχή. Μέχρι το τέλος της πρώτης ημέρας, πάνω από μισό εκατομμύριο άνθρωποι βρίσκονταν στην περιοχή ή στους γύρω δρόμους που προσπαθούσαν να φτάσουν στο φεστιβάλ. Προμηνυόταν μια ανθρωπιστική και οικονομική καταστροφή.
Οι τέσσερις χρηματοδότες πήραν τότε κρίσιμες αποφάσεις που αποδεικνύουν τον εβραϊκό σεβασμό για την ζωή και την τέχνη στο καλύτερο δυνατό (ΑΖ: μη ξεχνάμε ότι ο αρθρογράφος είναι εξίσου Εβραίος, κι αν δεν παινέψεις το σπίτι σου…), που όμως τους άφησαν χωρίς να έχουν τίποτα να παρουσιάσουν οικονομικά για αρκετά χρόνια. Πρώτον, νωρίς την πρώτη μέρα, αποφάσισαν να βγάλουν τα σαθρά περιφράγματα και να μετατρέψουν το χώρο σε ελεύθερη συναυλία παρά να διακινδυνεύσουν το χάος. Με αυτόν τον τρόπο δημιούργησαν μια «καλή ατμόσφαιρα» που μετέτρεψε το τεράστιο πλήθος να συνεργάζεται μαζί τους ως συλλογική οντότητα, βοηθώντας ο ένας τον άλλον παρά την έλλειψη φαγητού στο χώρο του φεστιβάλ, και τις πολλές καταιγίδες που μετέτρεψαν το αγρόκτημα του Yasgur σε λασπότοπο.
Οι Rosenman και Roberts έβαλαν τα χέρια τους βαθιά στις τσέπες τους για να πληρώσουν για τα έξοδα διατροφής και υγιεινής. Το πλήθος παρέμεινε ευχαριστημένο γιατί η μουσική συνέχιζε να παίζει. Η μουσική έπαιζε επειδή ο Rosenman είχε πλήρωσε μια χούφτα ερμηνευτών που είχαν ζητήσει προκαταβολικά τα χρήματά τους. Εν τω μεταξύ, ο Kornfeld προσπαθούσε να πείσει τους περισσότερους καλλιτέχνες να συμφωνήσουν να περιμένουν για την πλήρη εξόφλησή τους.
Οι τέσσερίς τους ζήτησαν με αίτημά τους περισσότερο φαγητό, στο οποίο ανταποκρίθηκε θετικά το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού του Bethel και τα μέλη της εβραϊκής κοινότητας του Monticello, που παρασκεύαζαν και έστελναν χιλιάδες σάντουιτς.



Ο ριζοσπάστης ακτιβιστής Abbie Hoffman


Η σχετική γειτνίαση του Woodstock με τη Νέα Υόρκη σήμαινε ότι η εκδήλωση προκάλεσε τεράστιο ενδιαφέρον στα μέσα μαζικής ενημέρωσης καθώς το σκιαγράφημα της κεντρικής είδησης ήταν — ένα τεράστιο φεστιβάλ που χαρακτηρίζεται από φοβερή μουσική και χωρίς έγκλημα, εκτός από τη χρήση παράνομων ναρκωτικών. Εντούτοις, υπήρξε αναμπουμπούλα, όταν ο ριζοσπάστης Εβραίος Abby Hoffman, μαστουρωμένος, διέκοψε την ροή του προγράμματος της αγγλικής μπάντας, The Who, για να δηλώσει την συμπαράστασή του σε έναν ριζοσπάστη μουσικό έγκλειστο στη φυλακή του Μίσιγκαν. Ένα μέλος των The Who, που μάλλον δεν γνώριζε τον Hoffman, τον πέταξε με συνοπτικές διαδικασίες από τη σκηνή.
Ο Kaukonen μου είπε ότι αυτός και οι λοιποί του συγκροτήματος The Airplane πήγαν οδικός στο Woodstock μέσω περιφερειακών οδών για να παίξουν το πρόγραμμά τους και επέστρεψαν με τον ίδιο τρόπο μετά την εμφάνισή τους. Στη συνέχεια πήγε στη Νέα Υόρκη για να εμφανιστεί στο talk show του Dick Cavett μαζί με άλλους μουσικούς του Woodstock. Το φεστιβάλ έκανε τέτοιο ντόρο στα μέσα μαζικής ενημέρωσης ώστε ο Cavett κάλεσε κι άλλους επισκέπτες για να παρουσιάσει ένα ειδικό Woodstock αφιέρωμα, ενώ το φεστιβάλ βρισκόταν ακόμα σε εξέλιξη. Όταν επέστρεψε στην Νέα Υόρκη, μου είπε ο Kaukonen, και είδε όλα τα μέσα ενημέρωσης να ασχολούνται με το φεστιβάλ, τότε συνειδητοποίησε ότι το Woodstock ήταν «κάτι πολύ ξεχωριστό».

Επίλογος

Ο Jack Casady (74), ο μπασίστας των Jefferson Airplane, είπε κάποτε: «Το Woodstock ήταν μια εκλεκτική συνάθροιση που προσπάθησε να προσφέρει κάποια ελπίδα στο μέλλον της ανθρωπότητας. Ίσως δεν επρόκειτο να αλλάξει τον κόσμο, αλλά επρόκειτο να αλλάξει τον δικό μας κόσμο. Δεν γνώριζες αν θα ξανασυνέβαινε ή αν αποτελούσε μία και μοναδική περίπτωση; Οι άνθρωποι αγκάλιασαν τη μουσική ως έναν από τους τρόπους να μοιραστούν την ανθρώπινη ύπαρξη. Σε συγκλόνιζε το τεράστιο μέγεθός του».



Ο Jack Casady, μπασίστας των Jefferson Airplane


Αλλά ο Εβραίος μουσικός Barry Melton (70), «το ψάρι» του συγκροτήματος Country Joe and The Fish, έχει μια άλλη αντίληψη. Μου είπε ότι βλέπει το Woodstock ως το τέλος μιας εποχής. Ήταν ειρηνικό, αλλά συνέβη όταν η αισιοδοξία της αντικουλτούρας ήδη εξαφανίστηκε εξαιτίας των ταραχών της σύμβασης του Σικάγου και της δολοφονίας των Dr. Martin Luther King και Bobby Kennedy. Επιπλέον, η υλικοτεχνική υποστήριξη του φεστιβάλ ήταν ένας εφιάλτης. Μετά το Woodstock, οι περισσότερες μεγάλης κλίμακας ροκ συναυλίες πραγματοποιήθηκαν σε μεγάλα γήπεδα ώστε να είναι πιο ελεγχόμενες και πιο επιχειρηματικές.
Λίγο μετά το φεστιβάλ, οι Rosenman και Roberts εξαγόρασαν τους Kornfeld και Lang με μόλις 32.000 δολάρια. Τις δεκαετίες που ακολούθησαν, τα «αγόρια R & R» προωθούσαν άλλα γεγονότα και, ίσως, έκαναν κάποια χρήματα από τα δικαιώματα που διατηρούσαν στα προϊόντα του Woodstock. Οι Lang και Kornfeld συνεργάζονταν για μερικά χρόνια, αλλά είχαν πτώση. Ο Kornfeld δεν θεωρεί ότι ο Lang είναι καλός ή αξιότιμος άνθρωπος. Ήταν ιδιαίτερα έκπληκτος από το προμοτάρισμα του Lang για μια συναυλία επανένωσης του Woodstock το 1999 που σηματοδοτήθηκε από οικονομική απάτη — υπερχρέωση των επισκεπτών του φεστιβάλ και σοβαρή βία. «Μου αρέσει ο Michael», μου είπε, «αλλά δεν τον συμπαθώ».
Τα τελευταία χρόνια, ο Kornfeld κέρδισε τον τίτλο του «πατέρα του Woodstock» πρωτοστατώντας στην επιτυχή προσπάθεια να σώσει το αγρόκτημα Yasgur και να το μετατρέψει σε δημόσιο συναυλιακό χώρο που ονομάζεται Bethel Woods. Όπως και πολλοί από τη γενιά του, ο Kornfeld ανέπτυξε έναν σοβαρό εθισμό στην κοκαΐνη, τον οποίο κατάφερε να ξεπεράσει το 1982. Θυμάται να λέει μια εβραϊκή προσευχή τη στιγμή που επέλεξε την παντοτινή νηφαλιότητα. Ο Kornfeld εξακολουθεί να αισθάνεται ότι τον κατέχει το πνεύμα του Woodstock — το οποίο συνάδει με το παραδοσιακό εβραϊκό ηθικό ιδανικό της αποκατάστασης του κόσμου. Έχει διοργανώσει αρκετές συναυλίες για φιλανθρωπικούς σκοπούς με πολλούς μουσικούς που έπαιξαν στο Woodstock.



Το αγρόκτημα του Yasgur καταστράφηκε από την κοσμοσυρροή των επισκεπτών του φεστιβάλ και μάλιστα μηνύθηκε από μερικούς γείτονές του για τις απώλειές τους. Όμως κέρδισε παγκόσμια φήμη όταν κυκλοφόρησε η ταινία Woodstock. Τον έδειχνε να μιλάει από τη σκηνή, καλωσορίζοντας ειλικρινά όλους τους νέους και επαινώντας τους ειρηνικούς τρόπους. Ο Yasgur μετακόμισε στη Φλόριντα το 1971. Αρνήθηκε τις εισπράξεις από την πώληση των δικαιωμάτων του ονόματός του σε εταιρικούς διαφημιστές. Επίσης, το 1971, ο Yasgur και η σύζυγός του, Miriam, επισκέφθηκαν το Ισραήλ. Σύμφωνα με ένα συχνά επαναλαμβανόμενο ανέκδοτο (το οποίο ούτε ο γιος του ούτε η σύζυγός του μπόρεσαν να επιβεβαιώσουν) ο Max συναντήθηκε με τον πρώην πρωθυπουργό του Ισραήλ Ben Gurion στο Ισραήλ. Όταν ο Ben-Gurion πληροφορήθηκε ότι ο Yasgur ήταν από το Bethel της Νέας Υόρκης, φέρεται να είπε: «Αχ, δεν ήταν εκεί που έγινε το Woodstock;»
Αν μη τι άλλο, το Woodstock Rock Fest έκανε τα ξενοδοχεία του Borscht Belt να μοιάζουν πιο παλιομοδίτικα και μοναδικά από ποτέ και βοήθησε να επιταχυνθεί η απαξίωσή τους. Εν τω μεταξύ, τα παιδιά της γενιάς του Borscht Belt -το αποκαλούμενο έθνος του Woodstock- έχουν γκριζάρει και, από πολλές απόψεις, το όνειρό τους για μια αγαπημένη, ειρηνική κοινωνία έχει επίσης ξεθωριάσει.


πηγή


 

11 σχόλια:

  1. Την εποχη εκεινη η Τζεην Φοντα γυριζε με μακρυα φουστανια και χαιμαλια και σαγιοναρες. Μετα η οθονη γραφει διαλημμα ολιγων λεπτων και το φιλοθεαμων κοινο βγαινει για εφοδιασμο ποπ-κορν. Στην επιστροφη η οθονη μας δειχνει την καλη μας Τζεην ως Κα. Τερνερ, πρωτη κυρια του CNN. Περαστε κοσμε, περαστε κοσμε....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Την εποχή εκείνη ήμουν 5 χρονών και θυμάμαι την μητέρα μου με δερμάtινο μαύρο ροκ'ν ρολλ μπουφάν και τον πατέρα μου με κοκκάλινα γυαλιά, κοκκοράκι στο μαλλί και καπαρτίνα να χορεύουn το jailhouse rock.

      Διαγραφή
    2. To '69 όλα αυτά;.. Ναι, γιατί οι παρέες τους ήταν για την εποχή..κάπως οπισθοδρομικές και του πατριωτικού χώρου 🙂

      Διαγραφή
    3. ΦΙΛΕ ΚΩΣΤΑ ΚΑΙ ΜΟΝΟ ΜΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ ΑΥΤΟ ΑΠΟΔΕΙΞΕΣ ΑΚΟΜΗ ΜΙΑ ΦΟΡΑ ΠΟΣΟ ΕΛΛΗΝ ΕΙΣΑΙ ΚΑΙ ΠΟΣΟ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΣΚΕΦΤΕΣΑΙ.ΕΥΓΕ ΑΝ ΚΑΙ ΑΡΓΗΣΑ ΝΑ ΒΡΩ ΤΗ ΣΕΛΙΔΑ ΣΟΥ ΤΩΡΑ ΞΕΡΩ ΠΟΥ ΒΡΙΣΚΟΜΑΙ ΚΑΙ ΜΕ ΠΟΙΟΥΣ ΕΧΩ ΝΑ ΚΑΝΩ.ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΜΑ ΣΟΥ ΛΕΩ ΠΩΣ ΤΟ 1969 ΗΜΟΥΝ ΟΚΤΩ ΧΡΟΝΩΝ ΚΑΙ ΔΟΥΛΕΥΑ ΣΕ ΣΙΝΕΜΑ ΚΑΤΑΛΑΒΑΙΝΕΙΣ ΠΙΣΤΕΥΩ ΚΑΠΩΣ ΤΗΝ ΔΙΑΔΡΟΜΗ ΜΟΥ ΚΑΛΗ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΚΑΙ ΘΑΜΑΣΤΕ ΑΝΤΑΜΑ. ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ.

      Διαγραφή
    4. ΠΑΝΑΓΙΏΤΗ ΝΑ ΕΊΣΑΙ ΚΑΛΆ ΕΠΊΣΗΣ! ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΏ ΤΑ ΕΝΔΙΑΦΈΡΟΝΤΆ ΣΧΟΛΙΑ ΣΟΥ ΚΑΙ ΣΤΑ ΑΤΤΙΚΆ ΝΈΑ.

      Διαγραφή
  2. Τοτε Κωστα ετεθη σε εφαρμογη το σχεδιο μετατροπης του Μαρξισμου σε πολιτιστικο απο υλιστικο. Ανεβασανε τον Andy Wαrhol με τη ζωγραφια της κονσερβας Campell Soup στα υψη και η ζωγραφικη εσταλη στα ταρταρα. Το ιδιο με την μουσικη. Eurovision the great.
    Φαινεται ομως οτι η Ευρωπη αρχιζει να ξυπναει και να προσπαθει να πλαισιωση τη Ρωσσια που μαχεται μονη της να σωση τον πολιτισμο του Λευκου Ανθρωπου (Ιταλια, Ουγγαρια).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σωστά! Άντε να τελειώνουμε και με όλους τους απατεώνες στην Ελλάδα.

      Διαγραφή
  3. Καλημέρα σας, οικοδεσπότα!

    Πολυσύνθετη ιστορία... Ένα κίνημα, που ξεκίνησε τη δεκαετία του 1950 από την άρνηση του βιομηχανικού τρόπου ζωής, κατέληξε γιά καμπόσους σε τρελλά λεφτά καί γραφεία εταιρειών, καί γιά τους υπόλοιπους σε τάφο από ναρκωτικά. (Αν καί το έργο είχε ξαναπαιχτεί στις αρχές του 20ου αιώνα, με την κοινότητα του Monte Verita.)
    Στο μεταξύ, οι διάφορες "υπερεσίες" έκαναν τα μαζικά κοινωνιολογικά τους πειράματα στην καμπούρα όλων αυτών.

    Το όλο κέρδος γιά τον πανανθρώπινο πολιτισμό; μερικά όμορφα τραγούδια.

    Γιά όσους (σιτεμένους σήμερα) απογοητεύτηκαν από την αποτυχία του κινήματος: η πανανθρώπινη απελευθέρωση θ' αργήσει λίγο ακόμη. Καί δεν θά 'ρθει από ρόκ φεστιβάλ.

    Υγ: Αυτός ο Μπάρρυ Μέλτον, σκέτο ευρωπαϊκό Νεάντερταλ. Δεν ξέρω τί μπορεί να ήταν κι ο άλλος, που του μοιάζει αρκετά. (Ο "κατά τον δαίμονα εαυτού".)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Καλημέρα αγαπητέ Εργοδοτα!

    Και την δεκαετία του '50 τα ίδια κάνανε... Ξεμπερδευανε με τους επαναστάτες ρίχνοντας στην πιάτσα ηρωίνη. Βλέπε "Στο δρομο"-Τζακ Κέρουακ κ.ά...

    Υγ. Καλά..Τον άλλον τον είχαν σταμπαρισμενο οι ίδιοι οι θείοι του οι κυπατζηδες και ο πατέρας του που ήταν στο πολεμικό ναυτικό. Τον οδήγησαν σε πολύ Μποντλερ και κοκτέιλ παπαρούνας, να νιώθει ότι βρίσκεται σε φιλοσοφικες-θεοσοφικές παρέες τύπου Σελλεϋ κ.ά..κι έφυγε γρήγορα. Γλύτωσε τουλάχιστον το ψυχιατρείο από το κάψιμο εγκεφάλου που θα του έκανε η μεσκαλινη, την οποία επίσης αναζητούσε σε ταξίδια στο Μεξικό, όπως ακριβώς έκαναν και οι καμμενες παρτουζοπαρεες του Κέρουακ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. ΄Hταν λίγο επαναστάτες οι γονείς σου Κώστα; Περνάει ένα ζευγάρι τις προάλλες, θα 'ταν 60 χρονών, πάνω σε μία Xάρλευ στην εντέλεια γυαλισμένη. Και ντυμένοι αναλόγως αμφότεροι, δερμάτινα κι έτσι. Mόνο η μουσική υπόκρουση "born to be wild" έλλειπε.

    https://m.youtube.com/watch?v=bfd_lVhDdcQ

    Γιώργος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γιώργο,
      τα έχεις λίγο μπερδέψει νομίζω.
      Την επόχή εκείνη, από 1965 έως 1972, λέγονταν επαναστάτες οι χίππιδες και οι γκόμενες οι ντυμένες σαν ταγάρια. "Όχι Βιετνάμ", λουλούδια, Μάταλα, μπάφους, ελ-εσ-ντι και αριστεροσύνη μαρξ, άλλεν κινγκσμπεργκ κλπ..
      Οι δικοί μου ήταν old fassion τότε. Ενδυματολογικά επέμεναν σε προηγούμενη δεκαετία, πιο συντηρητικοί στη σκέψη, από χριστιανικές οικογένειες, με πατριωτική διάθεση. Ο Κούρκουλος το πρότυπο.

      Με τα σημερινά δεδομένα..ναι, επαναστάτες θα ονομάζονταν, μαζί με όλους εμάς εδώ μέσα. Επιμένουμε στο Πατρίς Θρησκεία Οικογένεια και τους λέμε να βάλουν τον πολιτισμικό μαρξισμό τους εκεί που ξέρουν, περιμένοντας τις βάρβαρες ασιατικές ορδές που μάς κουβάλησαν...να πάρουν πρώτα τα δικά τους κεφάλια. Γιατί έτσι θα γίνει και να μού το θυμηθείς..

      Διαγραφή