Επικοινωνία: diodotos.k.t@gmail.com

Δευτέρα 4 Μαρτίου 2019

Το επιβλητικό αντίγραφο του Παρθενώνα στη Βαυαρία.



Ποιους ήρωες και θεότητες της αρχαίας Ελλάδας χρησιμοποιεί με παραλλαγές η γερμανική μυθολογία

Στην πόλη Ρέγκενσμπουργκ στη Βαυαρία βρίσκεται ένα επιβλητικό αντίγραφο του Παρθενώνα, η Βαλχάλα. Αποτελείται από 52 κίονες και διακοσμείται από ζωφόρους, αγάλματα της Νίκης, ιωνικούς κίονες, ακόμη και Καρυάτιδες στο εσωτερικό. Χτίστηκε στις αρχές του 19ου αιώνα με εντολή του πατέρα του Όθωνα, φιλέλληνα Λουδοβίκου Α΄, ο οποίος ήθελε να συγκεντρώσει σε ένα κτήριο όλες τις προτομές των ηρώων της γερμανικής ιστορίας.

Αρχιτέκτονας ήταν ο Λέο Φον Κλενζ, ο οποίος χρειάστηκε 12 χρόνια για να ολοκληρώσει τον ναό δωρικού ρυθμού, βάζοντας τη σφραγίδα του αρχαίου Ελληνικού πολιτισμού στο Μόναχο.
Βαλχάλα ήταν ο ναός του Όντιν στη γερμανική μυθολογία, όπου οι νεκροί πολεμιστές ζούσαν πλούσια ως ανταμοιβή της προσφοράς τους. Η σύγχρονη Βαλχάλα δεν είναι το μόνο κοινό σημείο αναφοράς ανάμεσα στη γερμανική και την ελληνική μυθολογία.


Το κατάλευκο αντίγραφο του Παρθενώνα βρίσκεται στο Regensburg, κοντά στις όχθες του Δούναβη, πάνω σε ένα λόφο, 135 χιλιόμετρα βορειοανατολικά του Μονάχου. Ακόμη και οι διαστάσεις είναι οι ίδιες: μήκος 48,5 μέτρα, πλάτος 14 και ύψος 15,5 μέτρα (49Χ14Χ16 στον Παρθενώνα). Πηγή φωτο: pixabay


Η Σειρήνα του Ρήνου

Οι παρακάτω στίχοι του Χάινε είναι αφιερωμένοι στην πεντάμορφη νύμφη Λόρελάι η οποία στεκόταν σε ένα βράχο στον Ρήνο και τραγουδούσε παρασύροντας τους ναυτικούς. Μαγεμένοι εκείνοι από την ομορφιά και το τραγούδι της παρατούσαν τη διακυβέρνηση του σκάφους και συντρίβονταν στα βράχια του ποταμού.
Ο βράχος στον οποίο στεκόταν η πανέμορφη νύμφη βρίσκεται στη δεξιά όχθη του ποταμού σε ένα σημείο όπου ο Ρήνος στενεύει και η ροή του γίνεται δαιδαλώδης. Ο μύθος έχει ομοιότητες με τις Σειρήνες του Οδυσσέα και αποδίδεται σε μια επινόηση του ποιητή Κλέμενς Μπρεντάνο, η καταγωγή του οποίου ήταν ιταλική.

«Η πανέμορφη κόρη στέκεται εκεί πάνω υπέροχη.
Το χρυσό της φόρεμα λάμπει.
Ολόχρυσο κρατεί στα χέρια χτένι
κι ένα τραγούδι αγάλια τραγουδεί…
τραγούδι που τ’ ακούς και σε τρελαίνει
και λησμονάς και μάνα και παιδί.
Ο ναύτης με την βάρκα του περνάει
τ’ ακούει, μαγεύεται, χάνει το νου,
τους βράχους πού’ναι εμπρός του δεν κοιτάει
και στην κορφή κοιτάει του βουνού.
Ψηλά κοιτάει… τον τραβά το κύμα
και τάφο του ανοίγει παρακεί,
και φταίει η πεντάμορφη –τι κρίμα!–
και η φωνή της η μαγευτική.».


Το άγαλμα της νύμφης Λόρελέι στον Ρήνο, απέναντι από τον βράχο όπου στεκόταν και μάγευε τους ναυτικούς με το τραγούδι της.


Ο Βόταν, ο Ερμής και ο Οιδίποδας

Στο βιβλίο «De Germania» ο λατίνος ιστορικός Τάκιτος περιγράφει τη θρησκεία των Γερμανών και εξηγεί ότι μια από τις σημαντικότερες θεότητες ήταν ο Βόταν, ο οποίος ταυτίζεται με τον Ερμή. Ο Ερμής λεγόταν και ψυχοπομπός γιατί οδηγούσε τις ψυχές των νεκρών στην κατοικία έξω από τον τάφο τους. Υπάρχουν ωστόσο σαφείς διαφορές στα χαρακτηριστικά τους. Ο Έλληνας θεός ήταν μια ήπια μορφή που επιτελούσε το έργο του με διακριτικότητα και γαλήνη.

Αντίθετα, ο Βοτάν εμφανιζόταν ως καβαλάρης με πλούσια γενειάδα που ανέμιζε στον αέρα και τα μαλλιά του πεσμένα στο βγαλμένο αριστερό του μάτι. Ήταν επιβλητικός και ασκούσε εξουσία στους νεκρούς.
Την άγρια αυτή μορφή προσπάθησαν να εξευμενίσουν οι Σκανδιναβοί ραψωδοί, που είναι γνωστοί ως σκάλδοι. Του φόρεσαν έναν γαλάζιο μανδύα, του έδωσαν να κρατάει ένα ραβδί από ξύλο και τον παρουσίασαν σαν έναν σιωπηλό οδοιπόρο, ο οποίος πήγαινε στα σπίτια των θνητών και τους έβαζε αινίγματα. Στοιχεία που συναντώνται και στον Οιδίποδα.


Ο τρομερός Όντιν ασκούσε εξουσία στους νεκρούς.

Ο Οντίν, όπως αναφέρεται επίσης ο Βοτάν, έχασε το αριστερό του μάτι από την απληστία του για τη γνώση, η οποία ήταν και μια από τις τρεις αδυναμίες του. Άφησε το ένα του μάτι στην πηγή του Μίμιρ ως αντάλλαγμα για την ικανότητα να προβλέπει το μέλλον. Είχε άλλες δύο μανίες: να εξουσιάζει και να κατέχει. Αυτός ήταν ο λόγος που ζήτησε από τους γίγαντες να του χτίσουν τη Βαλχάλα, το παλάτι με τις 540 πύλες που αποτελούσε κατοικία των ηρώων που έπεφταν στις μάχες. Τους νεκρούς πολεμιστές μετέφεραν εκεί οι Βαλκυρίες πάνω στα ιπτάμενα και γρήγορα άτια τους.


Οι Βαλκυρίες και οι μικρόνους Ηρακλής

Σε αυτόν τον παράδεισο τον ηρώων, οι γενναίοι νεκροί επιδίδονταν σε πολεμικά αγωνίσματα και απολάμβαναν τσιμπούσια, στα οποία τους σέρβιραν οι Βαλκυρίες. Το μενού περιελάμβανε κρέας κάπρου, γάλα από την κατσίκα Χέιντρουν και κύπελλα από υδρομέλι. Ο Τόρ ή Ντόναρ εμφανίζεται εκεί ως κυρίαρχος των κεραυνών με υπερφυσική δύναμη, η οποία του επέτρεπε να σπάει τα βουνά στα δύο με το σφυρί του. Παρομοιάζεται με τον Ηρακλή, αλλά έχει αγριότερη μορφή με κτηνώδη χαρακτηριστικά και αδυναμίες, όπως η λαιμαργία. Κυρίως όμως, δεν διαθέτει και πολύ μυαλό, σε αντίθεση με τον ευφυή Έλληνα ημίθεο.

Για να χτίσει τη Βαλχάλα, ο Οντίν έταξε στους γίγαντες τη Φρέυα, τη θεά του έρωτα και της γονιμότητας. Η Φρέυα είναι η Αφροδίτη των βαρβάρων οι οποίοι τη φαντάζονταν με χρυσά μαλλιά, φόρεμα ανθοστόλιστο και περιδέραιο. Στον κύκλο των μύθων του Νιμπελούνγκεν ο Οντίν ή Βόταν, προσφέρει τον χρυσό του Ρήνου στους γίγαντες για να αποφύγει να τους δώσει τη Φρέυα.


Ο Σκανδιναβός Δαίδαλος

Ο θρύλος του σιδηρουργού Φέλουντ έχει στοιχεία που παραπέμπουν στον Δαίδαλο, εμποτισμένα με την τραχύτητα των Βίκινγκς. Μια μέρα, μαζί με τα αδέλφια του, άρπαξαν τα ρούχα από τρεις κόρες κύκνους και βούτηξαν στα χιόνια που έλιωναν. Οι κόρες προέρχονταν από τη Μεσόγειο και μοιραία, παντρεύτηκαν τους τρεις αδελφούς. Οι κόρες πήραν πίσω κάποια στιγμή τα φορέματά τους και επέστρεψαν στις πατρίδες τους. Τα δύο αδέλφια του Φέλουντ τις ακολούθησαν, αλλά όχι και ο σιδηρουργός ο οποίος έπρεπε να παραδώσει μια παραγγελία με 700 χρυσά δαχτυλίδια στον βασιλιά Ντίτχουντ.

Ο βασιλιάς θαμπώθηκε από την τέχνη του σιδηρουργού και για να τον κρατήσει κοντά του διέταξε να του κόψουν τους τένοντες των ποδιών.
Η εκδίκηση του Φέλουντ ήταν σκληρή. Σκότωσε τους γιους του βασιλιά κλείνοντας τα κεφάλια τους σε ένα μπαούλο και έκανε κύπελλα τα κρανία τους για το τραπέζι του βασιλιά. Με τα μάτια τους έφτιαξε κόσμημα για τη μητέρα τους και με τα δόντια τους ένα περιδέραιο για την αδελφή τους, την οποία βίασε. Ο βασιλιάς οργισμένος εισέβαλε στο σιδηρουργείο να τον σκοτώσει, αλλά ο Φέλουντ έβαλε δύο πελώρια φτερά που είχε φτιάξει και πέταξε μακριά στον ουρανό. Ίσως, με προορισμό τη Μεσόγειο.



πηγή

10 σχόλια:

  1. ΚΟΥΛΗ, ΑΚΟΥΣ; ΟΡΜΠΑΝ: ΧΡΗΣΙΜΟΙ ΗΛΙΘΙΟΙ ΠΟΥ ΕΞΥΠΗΡΕΤΟΥΝ ΤΗΝ ΑΡΙΣΤΕΡΑ ΟΙ ΨΟΦΟΔΕΞΙΟΙ ΠΟΥ ΜΕ ΕΠΙΚΡΙΝΟΥΝ
    04/03/2019

    Σφοδρή επίθεση στους Σόρος, Μέρκελ και σ’ όσους ψοφοδεξιούς επικρίνουν τον ίδιο και την πολιτική του, έκανε ο εθνικός κυβερνήτης της Ουγγαρίας, Βίκτωρ Ορμπάν, σε ομιλία του και σε συνέντευξη που έδωσε στην γερμανική στην Welt am Sonntag.

    Ιδού τα κυριότερα σημεία της κατά Σόρος και Μέρκελ ομιλίας του:

    «Πριν λίγες ημέρες η Α. Μέρκελ και οι συμπαραστάτες της στην Ευρώπη γιόρταζαν και πανηγύριζα την πτώση του κομμουνισμού. Όμως τι βλέπουμε; Το τέλος των Εθνών και να διαφημίζουν μια διεθνοποίηση. Φαίνεται πώς κάναμε λάθος. Το διακύβευμα δεκαετίες μετά είναι το ίδιο!

    Διαφημίζουν έναν κόσμο χωρίς Έθνη. Θέλουν «ανοιχτές κοινωνίες». Παλεύουν για μια παγκόσμια Κυβέρνηση. Οπότε βρισκόμαστε στο ίδιο σημείο. Θέλουν την εξάλειψη των παραδόσεων μας και να «πλημμυρίσουν» οι χώρες μας με ξένη κουλτούρα. 30 χρόνια μετά την αλλαγή του συστήματος, και την δημιουργία του ευρωπαϊκού κοινοβουλίου, η Ευρώπη έχει καταλήξει σε ένα κράτος που πρέπει να παλέψουμε για να είμαστε Ούγγροι, για να είμαστε Χριστιανοί. Πρέπει να προστατέψουμε τις οικογένειες, τις κοινότητες μας, την ελευθερίας μας. Γνωρίζω ότι οι Βρυξέλλες έχουν έτοιμο σχέδιο και μετά τις εκλογές θα μετατρέψουν την Ευρώπη σε μια ήπειρο μεταναστών με εγκληματικότητα και ανθρώπινες απώλειες».

    Στην συνέντευξή του, χαρακτήρισε τους ψοφοδεξιούς του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος που επικρίνουν τον ίδιο και την μεταναστευτική του πολιτική «χρήσιμους ηλίθιους που υπηρετούν την αριστερά». Στην κατηγορία αυτή ανήκει και ο Κούλης Μητσοτάκης, ο οποίος σήμερα θα αποστείλει επιστολή στο Ε.Λ.Κ. για πάγωμα της συμμετοχής του κόμματος του Ορμπάν, μέχρι που να… συμμορφωθεί με τις νεοταξίτικες εντολές.

    Αμ δε που θα συμμορφωθεί!

    ΔΙΑΔΩΣΤΕ ΤΟ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. H τελευταία ημέρα σήμερα που μπαίνουν εντελώς άσχετα με την ανάρτηση σχόλια.

      Διαγραφή
    2. Τουλαχιστον αν βαζατε απλα την διευθυνση του αρθρου, να μπαινει ο καθενας μονος του, και οχι ολο το σεντονι/αρθρο με "αντιγραφη-επικολληση", τοτε θα τα αναρτουσα.

      Διαγραφή
  2. Απαντήσεις
    1. Νά' σαι καλά φίλε Κώστα. Σ' ευχαριστούμε γιά την ανάρτηση.

      Ιωάννης(Aq)

      Διαγραφή
  3. Κατερίνα Χατζηθεοδώρου04 Μαρτίου, 2019 22:12

    Καμία σχέση με το πρωτότυπο. Το βλέπεις και σε πιάνει ψυχοπλάκωμα. Του λείπει η "θεϊκή αύρα" του ΠΑΡΘΕΝΩΝΑ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Όμορφος είναι, το αυθεντικό όμως πάντα υπερέχει.

      Διαγραφή
    2. 'Εχεις δίκιο Κατερίνα της αυτής άποψης είμαι και εγώ. Τα χθεσινά αγριογούρουνα (όπως αποκαλούσε ο αείμνηστος Περικλής Γιαννόπουλος τους δυτικο-ευρωπαίους) δεν θα μάθουν ποτέ τι εστί Τέχνη διότι αυτή συνεπικουρούμενη διά της Αρμονίας εκφράζεται πάντοτε διά μέσου του Ελληνικού Φωτός. Με τα κακέκτυπά τους θα έρχονται πάντοτε δεύτεροι... (Τους λυπάμαι!)

      Ιωάννης(Aq)

      Διαγραφή
  4. Πολλά σκαλοπάτια, μα πάρα πολλά, θα τά σχεδίασε εκείνος ο , πως τονε λένε μωρέ τον γερμανό αρχιτέκτονα επί χίτλερ; Αν έλλειπαν κάτι μπορεί να έλεγε, όπως και νάχει όμως άλλο Παρθενώνας με ασφαλτί ούρανό και άλλο με ΓΑΛΑΖΙΟ.
    Astillais

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Τη χαλάει τη φωτογραφία το φθινοπωρινό δάσος. Και αυτές οι σκαλοπατάρες από κάτω δεν ταιριάζουν καλλιτεχνικά, πολύ χοντροκομμένες σε σχέση με τη λεπτή και πλούσια σε καμπύλες τέχνη του Παρθενώνα. Μετά από τόσο κόπο να αντιγράψουν τις τις κολώνες και τα γλυπτά στο αέτωμα, το χάλασαν στη βάση. Και οι σκάλες θυμίζουν πυραμίδες των Αζτέκων ή των Μάγια. Όπου κατρακυλούσαν τα κομμένα κεφάλια από τις τελετουργικές ανθρωποθυσίες. Μπορούν και καλύτερα οι Γερμανοί. Αλλά πάλι στην Βαυαρία λέγεται πως δεν είναι οι καθαρότεροι Γερμανοί.

    Γιώργος

    ΑπάντησηΔιαγραφή