Επικοινωνία: diodotos.k.t@gmail.com

Πέμπτη 18 Απριλίου 2019

Επιτέλους! το άγαλμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου τοποθετήθηκε στο κέντρο της Αθήνας, στη συμβολή των οδών Αμαλίας και Βασιλίσσης Όλγας - Φωτογραφίες: naftemporiki.gr




Με τους Στύλους του Ολυμπίου Διός γειτονεύει το άγαλμα το έφιππου Μέγα Αλέξανδρου το οποίο τοποθετήθηκε στην καρδιά της Αθήνας, στη συμβολή των οδών Αμαλίας και Βασιλίσσης Όλγας.
Το άγαλμα ύψους 3,5 μέτρων που φιλοτέχνησε ο γλύπτης Γιάννης Παππάς (1913 - 2005) απεικονίζει τον Μέγα Αλέξανδρο σε νεαρή ηλικία και τοποθετήθηκε πάνω στο ειδικό βάθρο που σχεδίασε ο αρχιτέκτονας Παντελής Νικολακόπουλος, το οποίο αποτελείται από το ίδιο κράμα μετάλλου με το άγαλμα.


Τουρίστες και περαστικοί φωτογραφίζουν το άγαλμα το οποίο στεγαζόταν για πολλά χρόνια στο προαύλιο του εργαστηρίου του Γιάννη Παππά που ανήκει στο Μουσείο Μπενάκη.

Το άγαλμα είχε δωρηθεί στον δήμο Αθηναίων αλλά οι καθυστερήσεις και οι διάφορες αμηχανίες απέτρεπαν την τοποθέτηση του στο δημόσιο χώρο μέχρι σήμερα. Τα επίσημα αποκαλυπτήρια θα γίνουν την προσεχή Παρασκευή.


 
Η περιπέτεια της δωρεάς

1992: Το έργο εκτέθηκε στην Εθνική Πινακοθήκη στην αναδρομική έκθεση του γλύπτη Γιάννη Παππά. Με την υπ’ αρ. 1183/5.6.1992 επιστολή η Εθνική Πινακοθήκη πρότεινε στον τότε Δήμαρχο Αθηναίων την αγορά του. Προτείνεται η τοποθέτηση του έργου στην πλατεία Πολυζωΐδη – Τερτσέτη (Δικαστηρίων ή Δικαιοσύνης) και η μετονομασία του χώρου σε πλατεία Μεγάλου Αλεξάνδρου.


1993: Οι αρμόδιες υπηρεσίες μελετούν την εύρεση κατάλληλου χώρου για τον ανδριάντα, προτείνοντας Α) τον κοινόχρηστο χώρο μεταξύ των λεωφ. Μιχαλακοπούλου, Βας. Αλεξάνδρου και οδ. Βρασίδα, απέναντι από την πλατεία Μαδρίτης και τη δημιουργία μνημειακού χώρου προς τιμή του Μεγ. Αλεξάνδρου. Β) τον χώρο μπροστά από το Αρχαιολογικό Μουσείο. Γ) τον κοινόχρηστο χώρο στη συμβολή των οδών Μεγ. Αλεξάνδρου. Αχιλλέως και Αγ. Κωνσταντίνου, απέναντι από την πλ. Καραϊσκάκη (αρχή της οδού Μεγ. Αλεξάνδρου). Ωστόσο, εκεί γίνονται τα έργα του ΜΕΤΡΟ.

Το έργο εν τω μεταξύ αγοράστηκε από το υπουργείο Πολιτισμού.
2001: Ο τότε υπουργός Πολιτισμού Ευάγγελος Βενιζέλος ενημερώνει τον τότε δήμαρχο Αθηναίων Δ. Αβραμόπουλο για την πρόθεση δωρεάς του ανδριάντα του Μεγάλου Αλεξάνδρου στην πόλη της Αθήνας. Προτείνεται ως καταλληλότερη θέση την πλατεία Δικαιοσύνης, με όψη προς την οδό Πανεπιστημίου.


2001: Ο δήμαρχος Αθηναίων Δημήτρης Αβραμόπουλος αποδέχεται τη δωρεά

2001: Το θέμα παραπέμπεται υπηρεσιακά στην Επιτροπή Γλυπτών Έργων και Αναμνηστικών Στοιχείων που λειτουργούσε στο Πνευματικό Κέντρο Δήμου Αθηναίων. Αποφασίζεται η αποδοχή της δωρεάς και της τοποθέτησης του έργου στην πλατεία Δικαιοσύνης. Σε επόμενη συνεδρίαση (18.10.2001) προτείνεται ως καταλληλότερη θέση ο κοινόχρηστος χώρος επί της οδού Βασιλίσσης Όλγας απέναντι από το άλσος του Ζαππείου. Τελικά η Επιτροπή καταλήγει στην θέση της πλατείας Δικαιοσύνης.

2001: το έργο κρίνεται «άρτιο καλλιτεχνικά» από την Επιτροπή της Περιφέρειας (το από 28.8.2002 πρωτόκολλο Επιτροπής Κρίσης Καλλιτεχνικής Αρτιότητας).


2002: Το Δημοτικό Συμβούλιο με την υπ’ αρ. 2876/14.11.2002 απόφαση («Αποδοχή δωρεάς έφιππου ανδριάντα του Μεγάλου Αλεξάνδρου και τοποθέτησή του στην πλατεία Δικαιοσύνης») εγκρίνει τα ανωτέρω.
Ο γλύπτης επιφυλάσσεται ως προς τη θέση καθώς εκεί βρίσκεται άλλο έργο (η «Νίκη» του Καμπαδάκη) και επομένως, δεν μπορούν να συνυπάρξουν. Ούτε συμφωνεί με την απόφαση της απομάκρυνσής του.

2004: Συγχρόνως, η ΔΕΠΟΣ, που είχε αναλάβει τη διαμόρφωση της πλατείας μετά τα έργα του ΜΕΤΡΟ γνωστοποίησε στον Δήμο και στο ΥΠΠΟ την αντίρρησή της για την τοποθέτηση του ανδριάντα στην πλατεία Δικαιοσύνης (“η ενδεικνυόμενη θέση δεν αναδεικνύει ούτε το έργο, ούτε και το διατηρητέο κτήριο του Παλαιού Πρωτοδικείου”).

2006: Προτείνεται ο χώρος πρασίνου απέναντι από την Τεχνόπολη (γνωστή και ως Κορεάτικη Αγορά). Κρίνεται πως η κλίμακα του έργου είναι μικρή για το συγκεκριμένο χώρο.

2006: Προτείνεται το Πάρκο Ριζάρη

2006: με την υπ’αρ. 2499/2006 ΠΔΣ εγκρίθηκε από το διοικητικό συμβούλιο η ανάθεση στην ΑΕΔΑ εκπόνηση μελέτης με τίτλο «Διαμόρφωση χώρου και μελέτη έδρασης για την τοποθέτηση του ανδριάντα του Μεγάλου Αλεξάνδρου». Η μελέτη ολοκληρώθηκε και παραδόθηκε στον Δήμο Αθηναίων, όμως δεν υλοποιήθηκε, λόγω του μεγάλου κόστους του έργου (όπως αναφέρεται στα Πρακτικά Δ.Σ. της 30-11-09).


2009: με την υπ’αρ. 2429/30.11.09 απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου, προκρίνεται η πλατεία Κοτζιά («Έγκριση τοποθέτησης του έφιππου ανδριάντα στην πλατεία Κοτζιά (Εθνικής Αντίστασης) και μετακίνηση του έργου της Σοφίας Βάρη «Θησέας» στο Πάρκο Ελλήνων Καλλιτεχνών (πρώην Κορεάτικη Αγορά). Αν και υπήρχαν αντιρρήσεις από το περιβάλλον του Μουσείο Μπενάκη ως προς την απομάκρυνση του υπάρχοντος έργου (|Θησέας”), με τη διαβεβαίωση του Δήμου πως η πλατεία θα ελευθερωθεί, συμφωνήθηκε η εκπόνηση μελέτης χωροθέτησης. Αυτή προέβλεπε την τοποθέτηση του έφιππου ανδριάντα περίπου στο μέσον της πλατείας, πάνω σε ψηλό ορθογώνιο βάθρο (ύψ. 4,20μ.). Βάσει της μελέτης προκηρύχθηκε πρόχειρος διαγωνισμός για την κατασκευή του έργου. Ο διαγωνισμός ολοκληρώθηκε, αλλά στη συνέχεια ακυρώθηκε και δεν υπογράφηκε σύμβαση. Αφενός γιατί μεσολάβησε επιστολή της γλύπτριας Σοφίας Βάρη, με την οποία διατύπωσε την αντίρρησή της ως προς τη μεταφορά του έργου της, αφετέρου γιατί οι ίδιες οι υπηρεσίες δήλωσαν την στατική ανεπάρκεια λόγω του υπόγειου γκαράζ.


2011: ως νέα θέση συζητήθηκε η νησίδα πρασίνου ακριβώς έξω από τον σταθμό ΗΣΑΠ στο Θησείο, με έδραση του έργου σε χαμηλό βάθρο. Έγιναν προσχέδια μιας λιτής διαμόρφωσης.

2012: το Τμήμα Γλυπτών και Μνημείων της Διεύθυνσης Κοινοχρήστων Χώρων προχώρησε στην κατάθεση στο υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού του αιτήματος για κατ’ αρχήν έγκριση τοποθέτησης του Μεγάλου Αλεξάνδρου στο Θησείο. Όμως το αίτημα δεν εγκρίθηκε από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, μετά την αρνητική εισήγηση της Α’ Εφορίας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων.


Η υπηρεσία πρότεινε νέες εναλλακτικές θέσεις, όπως η πλατεία Ραλλούς Μάνου, νοτιοανατολικά του ναού της Σωτήρας Λυκοδήμου (Ρώσικη εκκλησία), με προσανατολισμό προς την λεωφόρο Αμαλίας, και τον χώρο πρασίνου επί της οδ. Βασιλέως Αλεξάνδρου, έναντι του νοσοκομείου Συγγρού.

Από το 2015 ξεκίνησαν οι ενέργειες για την έγκριση της τοποθέτησης του έργου στη συμβολή των λεωφόρων Β. Αμαλίας και Β. Όλγας.


naftemporiki.gr

9 σχόλια:

  1. Τι αγαλμα είναι αυτό,χωρις ηνια,χωρις σπαθι,χωρις παπούτσια,ετσι ηταν ο ΜΕΓΑΣ ΑΛΕΓΑΝΔΡΟΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σήμερα κατεβαίνοντας στο κέντρο πέρασα αρκετά κοντά από αυτήν τη μαύρη "σύνθεση", που πολύ σωστά ο Διηνέκης την παρομοιάζει με "Κάαμπα". 'Οντως με τέτοια μοιάζει! Μόνο που είναι σε σμίκρυνση. Τέλος πάντων... Ο έφιππος Αλέξανδρος δείχνει περισσότερο με έναν πολύ νέο, σε ηλικία, καβαλάρη παρά σε ώριμον άντρα όπως το άγαλμα της Θεσσαλονίκης. 'Ισως να παραπέμπει στα νειάτα του στρατηλάτη, τότε που προσπαθούσε να ημερέψει τον Βουκεφάλα... Ποιός ξέρει;;; (λέω εγώ τώρα...). Διαφωτίστε με εάν κάνω λάθος...

      Ιωάννης(Aq)

      Διαγραφή
    2. Όταν κατασκευαζεται ένα αγαλμα του Μ.Α. νομιζω ότι πρεπει να παραπεμπει στην εποχη της δοξας του και όχι στην παιδικη η εφηβικη ηλικια του,αλλα και ετσι να είναι ακομα,σαν πριγκιπας και μαλιστα διαδοχος δεν θα ειχε βρε αδελφε ένα ζευγαρι σανδαλια να φορεσει? προσωπικα πιστευω ότι αυτό το αγαλμα το εστεισαν ετσι οι συριζαιοι ανθέλληνες για να τον υποβιβασουν και όχι για να τον τιμησουν,αλλωστε λογω εκλογων θελουν να δειξουν μια ιστορικη ευαισθησια. Όπως και να εχει παντως την Δοξα και το Μεγαλειο του Μ.Αλεξανδρου δεν πρόκειται κανεις να του το αφαιρεσει,αδικα κοπιαζουν οι εχθροι.

      Διαγραφή
  2. ΕΥ-ΣΤΡΑΤΙΩΤΗΣ18 Απριλίου, 2019 22:47

    ΑΝ ΔΕΝ ΤΟ ΠΛΑΚΩΣΟΥΝΕ ΜΕ ΣΠΡΕΥ ΣΕ ΛΙΓΟ ΚΑΙΡΟ,ΤΙΠΟΤΑ ΑΝΑΡΧΟΑΠΛΥΤΑ,ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΘΑΥΜΑ.ΤΙ ΚΑΤΑΝΤΙΑ,ΕΝΑΝ ΣΤΡΑΤΗΛΑΤΗ ΤΕΤΟΙΟΝ ΚΑΙ ΔΕΝ ΤΟΝ ΤΙΜΟΥΝ ΟΠΩΣ ΤΟΥ ΑΡΜΌΖΕΙ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Το άγαλμα έχει τοποθετηθεί λάθος.Ο Μέγας Αλέξανδρος οφείλει να κοιτά προς την Περσία,όπως σωστά(περίπου) έχει προσανατολιστεί στο άγαλμα της Θεσσαλονίκης.Σε αυτό της Αθήνας,κοιτά προς τη Λιβύη,Νίγηρα κλπ.Καμία σχέση δηλαδή.Για τις μεταφυσικές επιπτώσεις αυτού -αν υφίστανται- καλύτερα να ερωτηθεί ο Εργοδότης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Και οχι μονο αυτο Δημητρη,

      και το οτι τα χερια του ειναι αδεια, χωρις ενα εστω οπλο, αυτο νομιζω οτι εχει σημασια για αυτους που μάς επιβουλευονται και ειναι μανουλες στην αστυμαγεία.

      Μεγαλυτερη σημασια ομως εχει.. αυτοι που ειναι αριθμητικα περισσοτεροι, δηλ.εμεις, να αντιστρεψουμε το αρνητικο τους πεδιο σε θετικο, με μια εστω θετικη σκεψη για την τοποθετηση του αγαλματος, οπως αυτη που εκανε ο Διόδοτος: "Επιτελους!", δηλ. τωρα εχουμε εστω αγαλμα του στρατηλατη μας σε επιτιμη θεση, ενω δεν ειχαμε ως τωρα.
      Και ασε αυτους να προσπαθουν αυτα που προσπαθουν.

      Διαγραφή
  4. ΤΑ ΛΥΚΟΡΝΙΑ ΕΚΑΝΑΝ ΤΑ ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΗΡΙΑ... ΚΑΜΜΙΑ ΕΥΜΕΓΕΘΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΣΗΜΑΙΑ ΔΕΝ ΒΡΗΚΑΤΕ ΓΙΑ ΝΑ ΣΚΕΠΑΣΕΤΕ ΤΟ ΑΓΑΛΜΑ ΡΕ ΑΛΗΤΑΡΑΔΕΣ;;;; ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟ ΤΟ ΜΑΥΡΟ ΚΩΛΟΠΑΝΟ, ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΜΑΥΡΟ ΣΑΝ ΤΗΝ ΨΥΧΗ ΣΑΣ;;;!!! ΜΕΡΣΕΝΤΕΣ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΑΓΑΛΜΑ ΤΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ;;; ΕΑΝ ΗΤΑΝ ΜΕΡΣΕΝΤΕΣ ΘΑ ΤΗ ΣΕΒΟΣΑΣΤΑΝ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ!!!

    https://www.iefimerida.gr/ellada/eginan-apokalyptiria-agalmatos-megaloy-alexandroy

    Ιωάννης

    ΑπάντησηΔιαγραφή












  5. Έεεεμ, δεν γίνεται, θα την είπω την κακία μου κι εγώ.


    ΧΕ.. ΨΗΛΑ ΚΙ ΑΓΝΑΝΤΕΥΕ

    Στο μεταξύ η ελληνέζα κενωνία
    προχωρά παλαιοκομμουνιστικώς
    και προοδευτικώς (με την όπισθεν πάντα)
    σπάζοντας ένα ένα τα εθνικά ταμπού. Έτσι,

    Στην Αθήνα μες το κέντρο
    φύτρωσε καινούριο δέντρο,
    όχι φυσικά σαν του Παύλου του Μελά
    αλλά σαν του Στάλιν-Βελουχιώτη
    τα πουστορφανά.

    Μακεδόνας έφιππος, ξυπόλυτος και αφωπλισμένος

    και με γαμό- εξάρτησι μπάνιου-παραλίας,
    (στυλ γιουσουφακίου της ξενοδημοκρατίας)
    ορμά πρόσω ασυγκράτητος με γκεουλοκαμάρι
    κουνώντας το χεράκι του με της συκιάς την χάρι.

    Τρέμετε του έθνους τώρα γκομενοεχθροί
    και κοιμάσθε ήσυχοι,
    κάθε γερόντιον, γυναίκα και παιδί,
    ο φύλαξ άγαλμα της πατρίδος αγρυπνεί.

    Ιδού καλπάζει ακάθεκτος και τρέμει η Βουλή,
    το ροζ της Γιουροβίζιον άστρο λαμπρό τον οδηγεί!

    Βρε, ποιος νέος Αλέξανδρος πάνω στον Βουκεφάλα;
    το Τζαίησον Αντιγόνη είναι ρε....,
    κομμουνογενίτσαρος με τον πού..ο καβάλα!

    Χα χα, ευθυμήσαμε πάλι...

    ΑπάντησηΔιαγραφή