Επικοινωνία: diodotos.k.t@gmail.com

Παρασκευή 29 Οκτωβρίου 2021

Η ιστορία της ιαχής «Αέρα»

γράφει ο Γιώργος Δαμιανός (πρώτη δημοσίευση στο περ. Discovery and science, εκδ. ΔΟΛ, Οκτ. 2006)


 

Λίγες λέξεις της Νεοελληνικής γλώσσας κρύβουν τη μαγεία της ιαχής αέρα! Μεγάλωσαν και μεγαλώνουν ελληνόπουλα που συγκινήθηκαν, δάκρυσαν, θαύμαζαν τον ηρωισμό των παλικαριών στα ελληνοαλβανικά σύνορα, το 1940. Ο παλμός αυτής της συγκίνησης δονούσε στην ιαχή αέρα και σε ό,τι αυτή αντιπροσώπευε στη μεταπολεμική Ελλάδα. Καμία λέξη δε συγκέντρωσε την ορμή και το δυναμισμό της νιότης, όσο η ιαχή αέρας.

Ελάχιστοι, όμως, γνωρίζουν ότι πρωτοακούστηκε στο Ηράκλειο της Κρήτης 30 χρόνια πρίν από το έπος του ΄40. Συγκεκριμένα, πρωτοχρησιμοποιήθηκε το 1908 από το 2ο τάγμα της Κρητικής πολιτοφυλακής του πρώτου τακτικού στρατού της Κρήτης, που τελούσε υπό την προστασία του ευρωπαϊκού στρατού. Χρησιμοποιήθηκε σε εκπαιδευτική πορεία, από κάποιον στρατιώτη, κατά τη διάρκεια ανεμοστρόβιλου και το επανέλαβαν, χάριν ευθυμίας, οι υπόλοιποι. Από τότε, το επαναλάμβαναν συχνά, κάθε φορά που διαλυόταν ή συντασσόταν το Τάγμα (αρχικά, ήταν, δηλαδή, μία ζητωκραυγή, ένα "πείραγμα", και όχι πολεμική ιαχή). Στη διάρκεια των Βαλκανικών πολέμων (1912, 1913, Ήπειρο και Μακεδονία) η ιαχή διαδόθηκε από τους Κρήτες σε ολόκληρο το ελληνικό στράτευμα.

Στην αρχή, όμως, η καινοτομία αντιμετωπίστηκε με δυσπιστία, γιατί ο τακτικός στρατός χρησιμοποιούσε τις αρχαίες ιαχές: αλαλά ή αλαλαί ή ελελεύ ή το εξευρωπαϊσμένο : χιπ, χιπ, ουρρά (hip, hip, hurrah), άλλωστε οι περισσότεροι αξιωματικοί του στρατού μας είχαν εκπαιδευτεί στα στρατόπεδα της Γερμανίας, Γαλλίας, Αγγλίας.
Η αρχαία ιαχή αλαλά προήλθε από τη μυθική κόρη του Πολέμου, την Αλαλά (Πίνδαρος, απ. 225: Κλυθ΄ Αλαλά Πολέμου θυγατέρα). Απ εδώ προήλθαν οι λέξεις αλαλαγή, αλάλαγμα (Κ.Παλαμάς, Ασαλ. Ζωή: της νίκης σου το αλάλαγμα...) και το ρ. αλαλάζω (Ψαλμ.99, αλαλάξατε τω Κυρίω..., ή Κ.Δ. Κορινθ. 1,13,1 : ...γέγονα χαλκός ηχών ή κύμβαλον αλαλάζον).

Η πολεμική ιαχή «αέρα» επισημοποιήθηκε κατά τον ελληνοιταλικό πόλεμο και γι΄ αυτό συνέβαλαν, άθελα τους, οι Ιταλοί. Ο Ιταλικός φασιστικός στρατός χρησιμοποιούσε την ιαχή : «eja (προφ. : εγιά), eja, eja, alala». Ήταν μία ιαχή που είχε καθιερώσει ο ποιητής Gabriele d Annunzio (1863 - 1938) στη διάρκεια του πρώτου παγκοσμίου πολέμου (Αύγουστος του 1917). Ο ίδιος, ο ποιητής, αναφέρει ότι την επέβαλε στους αεροπόρους του (ήταν διοικητής αεροπορικού σμήνους) λέγοντας: «είναι καιρός να καταργήσουμε αυτό τον βαρβαρικό ήχο (εννοούσε το: Hip! Hip! Hip! hurrah) και στη θέση του θα βάλουμε το alala με το οποίο ο Αχιλλέας παρακινούσε τα άλογα του και το Λατινικό επιφώνημα eja».

Εικοσιτρία χρόνια αργότερα οι Ιταλοί εισβολείς θα χρησιμοποιήσουν στα βουνά της Πίνδου την ιαχή eja! eja! alala (ειρωνεία: να ήξεραν, άραγε, οι αγράμματοι Ιταλοί στρατιώτες ότι χρησιμοποιούσαν μία αρχαία ελληνική ιαχή για να σκοτώσουν τους σύγχρονους Ελληνες). Πάντως, η ηχητική ομοιότητα με την επανάληψη των φωνηέντων -α- και -ε- (στη λ.eja: προφ. εγιά) έφερε στο μυαλό των Ελλήνων την Κρητική ζητωκραυγή αέρα και ανταπέδωσαν καθιερώνοντας την λ. αέρα, ως την πιο ηρωική ολόκληρης της ελληνικής ιστορίας. Η ιαχή αέρα έχει τον ίδιο αριθμό συλλαβών με το αλαλά (δεν αλλάζει ο ρυθμός) και περιλάμβανει το -α- και το -ε-, που προφέρονται εύκολα, όταν τρέχουν οι στρατιώτες (περιλαμβάνονται, αλλωστε, και στο αλαλά και στο ελελευ, αλλά και στο eja)

Ας δούμε, όμως, και τη μη ηρωική πλευρά της ιαχής
- Φαντάζομαι το δρόμο του γυρισμού: τα ηρωικά παλληκάρια να επιστρέφουν έχοντας παραδώσει τα όπλα σε αυτούς που μέχρι χθες νικούσαν, να περπατούν με το κεφάλι κατεβασμένο στην άκρη του δρόμου και να τους κοροϊδεύουν οι θρασύδειλοι Ιταλοί επαναλαμβάνοντας ειρωνικά την ιαχή αέρα (πραγματικό περιστατικό).
- Οι Έλληνες συνεργάτες των Γερμανών (τα αλεξίποινα Τάγματα Ασφαλείας) χρησιμοποιούσαν την ιαχή αέρα, όταν έκαναν έφοδο για να συλλάβουν Έλληνες πατριώτες και να τους παραδώσουν στους Γερμανούς κατακτητές.
- Στο Γράμμο και ο τακτικός και ο δημοκρατικός στρατός φωναζαν αέρα, όταν εξαπέλυαν επίθεση κατά των αδελφών. Αέρα σε ποιόν, βρε παλληκάρια; Ποιος είναι ο εχθρός; Γιατί να φύγει; Που να πάει;
Μέσα σε λίγα χρόνια φτήνυναν οι άνθρωποι και οι λέξεις
Πάντως, προτιμώ να κρατήσω τη συγκίνηση που μου έδινε στα πρώτα μαθητικά χρόνια η ιαχή αέρα και να μη σκέφτομαι την ξεδιάντροπη χρήση της στην Κατοχή και τον Εμφύλιο. Είναι πληγή από φρικτό μαχαίρι (Καβάφης) να θυμάμαι τη χαρά και τη ντροπή συνάμα.

 

21 σχόλια:

  1. Πολύ ωραίο και πολύ κατατοπιστικό κείμενο Κωστή! Μπράβο σου που το έφερες ξανά στην επιφάνεια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Απαντήσεις
    1. Το έχουμε δημοσιεύσει
      https://diodotos-k-t.blogspot.com/2021/10/blog-post_21.html?m=1

      Διαγραφή
    2. sorry file kektimeni ...na diamoirasw ...kalimera kai kali synexeia se oloys

      Διαγραφή
    3. Μην ζητάς συγνώμη φίλε Pananas. Ξέχασα κι εγώ να συμπληρώσω προηγουμένως ότι "πάντως χρήσιμη είναι και η επανάληψη αποκαλύψεων".

      Διαγραφή
  3. ΚΙ ΆΛΛΗ ΦΙΜΩΣΗ, ΌΣΟΝ ΑΦΟΡΆ ΤΟ ΘΈΜΑ ΤΗΣ ΨΕΥΤΟΠΑΝΔΗΜΙΑΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΕΝΈΣΕΩΝ ΤΟΥ ΘΑΝΑΤΟΥ

    https://odysseiatv.blogspot.com/2021/10/v_28.html?m=1

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Το Δικαστήριο Ραβίνων της Ιερουσαλήμ, κάλεσε τον διάσημο Ιατρό Vladimir Zelenko.
    Όσα λέει ο γιατρός του Προέδρου Donald Trump, του Rudy Giulliani, του Προέδρου της Βραζιλίας Jair Bolsonaro και του Υπουργού Υγείας του Ισραήλ Yaakov Litzman, είναι συγκλονιστικά. Ποιοι και γιατί δολοφονούν την ανθρωπότητα με πρόσχημα τον Νέο Κορονοϊό.
    2019;
    Η πιο συγκλονιστική και ολοκληρωμένη τοποθέτηση που έχω ακούσει μέχρι στιγμής.

    https://odysee.com/@Argonaut:7/%CE%A4%CE%BF-%CE%94%CE%B9%CE%BA%CE%B1%CF%83%CF%84%CE%AE%CF%81%CE%B9%CE%BF-%CE%A1%CE%B1%CE%B2%CE%B2%CE%AF%CE%BD%CF%89%CE%BD-%CF%84%CE%B7%CF%82-%CE%99%CE%B5%CF%81%CE%BF%CF%85%CF%83%CE%B1%CE%BB%CE%AE%CE%BC,-%CE%BA%CE%AC%CE%BB%CE%B5%CF%83%CE%B5-%CF%84%CE%BF%CE%BD-%CE%B4%CE%B9%CE%AC%CF%83%CE%B7%CE%BC%CE%BF-%CE%99%CE%B1%CF%84%CF%81%CF%8C-Vladimir-Zelenko:a

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. AYΞΗΣΗ 32% οι πωλήσεις των Made in Turkey οχημάτων στην Ελλάδα !

    https://tourkikanea.gr/ellinotourkikes-sheseis/ox/

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Φίλε Κ - Τ,
      Αυτή η ανάρτηση, τους παλιότερους μας πονάει αβάσταχτα.
      Εάν είχαν ''παντρέψει'' τα αμαξώματα της ΒΙΑΜΑΞ

      https://xaidarisimera.gr/blog-post_91-6/

      (Με εξαγωγές από την Ελβετία και τη Μέση Ανατολή μέχρι την Ασία και την Αφρική)

      & του ''ΣΑΡΑΚΑΚΗ''

      https://mesametaforas.gr/busgallery/thumbnails.php?album=2040

      Με τους πετρελαιοκινητήρες του ''ΜΑΛΚΟΤΣΗ''

      https://www.koytsompolio.gr/oikonomia-ellada/631388/esy-ixeres-oti-kratos-odigise-ton-axio-sokrati-malkotsi-se-ptoheysi-molis

      Θα είχαμε ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΛΕΩΦΟΡΕΙΑ ΚΑΙ ΠΟΥΛΜΑΝ.

      Κι όσο για ΦΟΡΤΗΓΑ, ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΑ ΚΑΙ ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΙΚΑ ΟΧΗΜΑΤΑ, η ΝΑΜΚΟ

      https://youtu.be/o5yulJ5ESbE?t=67

      Διαγραφή
    2. ΜΑΣ ΤΕΛΕΙΩΝΟΥΝ. ΔΥΣΤΥΧΩΣ.
      ΘΑ ΗΘΕΛΑ ΝΑ ΗΞΕΡΑ ΠΟΙΟΣ ΘΑ ΤΟΥΣ ΣΤΑΜΑΤΗΣΕΙ ΚΑΙ ΠΟΤΕ.
      Η κυβέρνηση υπέγραψε με την Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ μνημόνιο συνεργασίας για την ένταξη των μεταναστών
      Τρίβουν τα χέρια τους οι ΜΚΟ - Δείτε σε βίντεο πως σκοπεύει η κυβέρνηση να λύσει το δημογραφικό μας πρόβλημα

      https://www.pronews.gr/elliniki-politiki/1029514_i-kyvernisi-ypegrapse-me-tin-upati-armosteia-toy-oie-mnimonio-synergasias

      Διαγραφή
    3. Για την Ιστορία:
      Περί ΒΙΑΜΑΞ: Η αρχή της πτώσης
      Τα πρώτα μαύρα σύννεφα ήρθαν με το ξέσπασμα της πετρελαϊκής κρίσης το 1973, ενώ τότε χάθηκαν και ορισμένες αγορές της Μέσης Ανατολής. Αλλά δεν ήταν μόνο οι εξωτερικοί κλυδωνισμοί. Αρχές του 1980 ένας νόμος επέτρεψε την αθρόα εισαγωγή μεταχειρισμένων λεωφορείων στην Ελλάδα και ταυτόχρονα έγινε για τις συγκοινωνίες της Αθήνας η προμήθεια των αξέχαστων, ουγγρικής κατασκευής, Ikarus, των μακράν πιο ρυπογόνων και άβολων λεωφορείων… Οι κυβερνήσεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ προτίμησαν εισαγόμενα λεωφορεία, φτηνότερα ίσως, αλλά σαφώς κατώτερης ποιότητας από τα ελληνικά. Παράλληλα, τα σωματεία είχαν αρχίσει τη μάχη κατά της εργοδοσίας.
      Ο Φωστηρόπουλος ζητούσε εγγυήσεις από την κυβέρνηση και τα σωματεία πως αφ’
      ενός θα επιτρέπονταν εξαγωγές οχημάτων και αφ’ ετέρου δεν θα γίνονταν απεργίες,
      ώστε να τηρηθούν χρονοδιαγράμματα παραδόσεων. Οι απεργίες συνεχίστηκαν.
      Το 1984 η ΒΙΑΜΑΞ “γονάτισε” και 400 οικογένειες της δυτικής Αθήνας έχασαν καλά μεροκάματα. Ακολούθησαν εκατοντάδες βιοτεχνίες που εργάζονταν ως προμηθευτές στην εφοδιαστική αλυσίδα της.
      Κάπου εδώ μπαίνουν στην ιστορία οι… Τούρκοι. Η τουρκική Otomarsan εμφανίστηκε με “ζεστό χρήμα” (σ.σ. λέγεται του Μετοχικού Ταμείου του Στρατού) και “σήκωσε” το εργοστάσιο σε χρόνο μηδέν. Και έτσι, ενώ η ΒΙΑΜΑΞ συνέχισε για ένα διάστημα με εισαγωγές λεωφορείων, το εργοστάσιο της Otomarsan εξευρωπαΐστηκε με τα “σπλάχνα” της ΒΙΑΜΑΞ και συνεχίζει μέχρι σήμερα να παράγει μεγάλα οχήματα. Στη Λ. Αθηνών η ΒΙΑΜΑΞ έμεινε ένα άδειο κουφάρι.

      Περί ΜΑΛΚΟΤΣΗ:
      Ωστόσο και ο Μαλκότσης έπεσε θύμα του Ελληνικού ανάλγητου κράτους.
      Λέγεται και μάλιστα 'μετ΄επιτάσεως', ότι τον Μαλκότση, τον έκλεισε ό Καραμανλής ο πρεσβύτερος.
      Ότι του δόθηκε μια παραγγελία 1.000 μηχανών από την ΕΛΒΟ, για στρατιωτικά οχήματα.
      Ο Μαλκότσης πήρε δάνειο από την ...Εθνική Τράπεζα (ΠΡΟΣΕΞΤΕ ΕΔΩ! ΔΕΝ ΥΠΗΡΞΕ ΠΟΤΕ ΤΗΣ, ΝΑΙ, ΠΟΤΕ ΤΗΣ, ΤΟ ΞΑΝΑΓΡΑΦΟΥΜΕ 3Η ΦΟΡΑ, ΠΟΤΕ ΤΗΣ, "ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ"! ΓΙΑ ΝΑ ΕΞΗΓΟΥΜΕΘΑ ΜΕ ΤΥΧΟΝ ΑΦΕΛΕΙΣ ΚΑΙ ΑΔΙΑΒΑΣΤΟΥΣ...) για να φτιάξει την παραγγελία.
      Όταν παρέδωσε τις μηχανές ό Μαλκότσης, η ΕΛΒΟ ...καθυστερούσε την πληρωμή τού λογαριασμού.
      Η Εθνική όμως, ζητούσε τα λεφτά της και το κράτος, δεν "δεχότανε" συμψηφισμό.
      Έτσι η Εθνική έκανε κατάσχεση, έκλεισε ο Μαλκότσης, και 3.000 εργαζόμενοι βρέθηκαν στον δρόμο, ενώ οι Ντιζελομηχανές τέρμα για την Ελλάδα!
      Μά, θα πείτε, κάτι περίεργο συνέβαινε, αφού
      Κρατική και η ΕΛΒΟ, "κρατική" και η Εθνική τότε...
      Από την μια το κράτος μέσω της Εθνικής, ζητούσε τα χρήματα που είχε πάρει ο Μαλκότσης για να φτιάξει την παραγγελία.
      Και από την άλλη, πάλι το ...κράτος, μέσω αυτή την φορά της ΕΛΒΟ, αρνούνταν (!!!) να πληρώσει τον Μαλκότση για τις μηχανές που παρήγγειλε.
      Όπως ήταν φυσικό, όπως ήταν ΕΠΟΜΕΝΟ, (ΔΗΛΑΔΗ, όπως ήταν εκ των προτέρων ...ΚΑΛΟΣΧΕΔΙΑΣΜΕΝΟ) η εταιρεία πτώχευσε!

      (Αναφέρονται στους παραπάνω συνδέσμους)

      Διαγραφή
    4. Σάς ευχαριστούμε πολύ! Είναι πολύ σημαντικά.

      Διαγραφή
    5. ΕΓΩ ΕΝΑ ΚΑΤΑΛΑΒΑΙΝΩ
      Η ΕΛΛΑΔΑ ΕΧΕΙ ΓΕΜΙΣΕΙ ΠΡΟΔΟΤΕΣ. ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΑΥΤΟΙ ΠΟΥ ΑΓΟΡΑΖΟΥΝ
      ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ ΦΤΙΑΓΜΕΝΑ ΣΤΗΝ ΤΟΥΡΚΙΑ. ΤΟΥΡΚΟΣΠΟΡΟΙ ΕΙΝΑΙ.
      ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΕΙΝΑΙ Η ΜΕΙΟΝΟΤΗΤΑ ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΤΟΥΣ ΤΗΝ ΧΩΡΑ.

      Διαγραφή
    6. ΑΓΑΠΗΤΕ ΜΟΥ ΑΝΩΝΥΜΕ 20:55,

      ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΑΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ.
      ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΗΣ Ο ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΜΑΛΚΟΤΣΗΣ
      ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΗΣ ΚΑΙ Ο ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ ΩΝΑΣΗΣ.
      ΤΥΧΑΙΟ; ΔΕΝ ΝΟΜΙΖΩ. ΔΥΝΑΤΑ ΜΥΑΛΑ ΟΙ ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΕΣ.
      ΕΙΝΑΙ ΔΥΝΑΤΟΝ Ο ΧΑΖΑΡΟΠΕΡΙΟΥΣΙΟΣ ΚΟΚΚΙΝΟΑΣΠΙΔΑΣ ΚΑΙ ΒΑΣΙΚΟΣ ΜΕΤΟΧΟΣ ΤΗΣ (ΔΗΘΕΝ ΕΘΝΙΚΗΣ) ΤΡΑΠΕΖΗΣ, ΝΑ ΑΦΗΝΕ ΕΝΑΝ ΕΛΛΗΝΑ ΒΙΟΜΗΧΑΝΟ ΝΑ ΜΕΓΑΛΟΥΡΓΗΣΕΙ; ΟΧΙ ΒΕΒΑΙΑ ΚΑΙ ΠΑΝΤΑ ΣΕ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΤΑ ΓΝΩΣΤΑ ΠΟΛΙΤΙΚΑ ΑΝΔΡΕΙΚΕΛΑ.
      ΑΛΛΟΣ ΕΝΑΣ ΣΩΚΡΑΤΗΣ, ΤΟΝ ΣΩΚΡΑΤΗ ΜΑΛΚΟΤΣΗ ΕΝΝΟΩ,
      ΠΡΟΔΟΜΕΝΟΣ ΚΑΙ ΚΑΤΕΣΤΡΑΜΕΝΟΣ ΑΠΟ ΤΟ ΑΝΘΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΡΑΤΟΣ.
      Η ΜΗΠΩΣ Ο ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ ΩΝΑΣΗΣ ΔΕΝ ΧΤΥΠΗΘΗΚΕ ΚΙ ΑΥΤΟΣ ΑΛΥΠΗΤΑ ΚΑΙ ΥΠΟΥΛΑ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΓΝΩΣΤΟΥΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΟΥΣ-ΓΕΦΥΡΑΙΟΥΣ;

      ΠΕΡΑΣΜΕΝΑ ΑΛΛΑ ΟΧΙ ΞΕΧΑΣΜΕΝΑ, ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΜΕΓΑΛΕΙΑ ΔΙΗΓΩΝΤΑΣ ΤΑ ΝΑ ΚΛΑΙΣ.

      ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ Σ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΠΟΛΥ ΠΟΥ ΜΑΣ ΕΝΘΥΜΙΣΕΣ ΤΗΝ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΠΑΤΡΙΔΟΣ ΜΑΣ, ΑΠΟ ΚΑΤΑΞΙΩΜΕΝΟΥΣ ΕΛΛΗΝΕΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΟΥΣ, ΜΗΧΑΝΙΚΟΥΣ, ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΟΥΣ ΚΑΙ ΑΡΤΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΜΕΝΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ, ΠΟΥ ΔΕΝ ΣΥΓΚΡΙΝΟΤΑΝ ΜΕ ΑΛΛΩΝ ΧΩΡΩΝ.
      ΝΑ ΣΑΙ ΚΑΛΑ,
      ΗΛΙΑΣ.+++.

      Διαγραφή
  6. https://7spymania.blogspot.com/2014/07/blog-post_0.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Αν φωνάζσμε όλοι αέρσααα...καί φυσάγαμε όλοι μαζι,τότε θάφευγε καί ο κορωνοιός καί μπορεί κι'ό κούλης μαζί...!!!
    Είναι αυτό πού λέει ό λαός : "τούς πήρε καί τούς σήκωσε"..(ό αέρας)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Για ακούστε αυτήν την εκδοχή για την ιαχή ΑΕΡΑ.
    https://www.youtube.com/watch?v=aTLoUeRy3NI&t=1746s
    Astillais

    ΑπάντησηΔιαγραφή