Επικοινωνία: diodotos.k.t@gmail.com

Πέμπτη 23 Οκτωβρίου 2025

Όταν κλέβεις.. θα σε κλέψουν..


Είχα μια συζητησούλα εχθές με μια παρέα, πάνω στο θέμα του Σαββόπουλου. Κατά πόσο ήταν fake (βαρβαριστί το "ψεύτικος") και κατά πόσο fake και στην τέχνη του.

"Α, παιδιά.." κατέληξα εγώ, "δεν βάζω το χέρι μου στη φωτιά για κανέναν, όσον αφορά τη μουσική. Μόνο για τους στίχους έβγαλα το καπέλο μου όταν ήμουν μικρός στον Σαββόπουλο".

Από περιέργεια, έκανα μια μικρή έρευνα στο διαδίκτυο σχετικά με το θέμα.

Βρήκα τα γνωστά:

Την δικαστική διαμάχη του Σαββόπουλου με τον ιδιοκτήτη ψαροκάικων από την Κάλυμνο, που απέδειξε στο δικαστήριο ότι το Ντιρλαντά είναι παραδοσιακό καλύμνικο τραγούδι, η οποία οδήγησε το δικαστήριο στο να αποδεχτεί ότι το επίμαχο άσμα είναι της αποκλειστικής και πρωτοτύπου εμπνεύσεως του μηνυτού, αλλά πάντως αθώωσε τον Σαββόπουλο ο οποίος δήλωσε ότι είχε δικαίωμα να κάνει μια διασκευή δημοτικού τραγουδιού κι ας μην το ανέφερε στο άλμπουμ του.

Η δεύτερη γνωστή περίπτωση είναι της Συννεφούλας. Ο Σαββόπουλος είχε πει πως την εμπνεύστηκε (δηλαδή την βούτηξε) από ένα βαλσάκι που είχε ακούσει σε μια παλιά ταινία του Τρυφώ. Δεν είπε ποια ταινία, γι αυτό και δεν ξέρουμε ποιο είναι αυτό το βαλσάκι. Είχε όμως την ατυχία να κλέψουν κάποιοι κι αυτόν. Στην ταινία " Δυο τρελλοί τρελλοί κουρσάροι" του 1971, με τους αγαπημένους κωμικούς της εφηβείας μας, Μπαντ Σπένσερ - Τέρενς Χίλ, οι παραγωγοί της ταινίας κατακλέψαν την Συννεφούλα του Σαββόπουλου, έτσι ακριβώς όπως την είχε ενορχηστρώσει ο Σαββόπουλος λέμε.. 😆

Υπάρχουν αρκετά μουσικά θέματα σε τραγούδια του Σαββόπουλου που κάτι μάς ήταν γνώριμο, αλλά δεν το είχαμε ψάξει. Χθες βράδυ όμως.. ανακάλυψα και αυτό:

Κλεμμένο δυστυχώς και το κυρίως θέμα των τρομπετών στον "Μπάλλο". Η "Θαλασσογραφία" και ο "Μπάλλος" ήταν ανέκαθεν τα πιο πιο αγαπημένα μου από Σαββόπουλο.

Από πού λοιπόν βούτηξε και αυτό το θέμα ο Νιόνιος;

Από ουγγρικό δημοτικό του 1912. Ακούστε το, και σάς εύχομαι μια όμορφη μέρα.

Κ-Τ  



Διόδοτος

 

 

21 σχόλια:

  1. Να σου πω , δεν μου μοιάζει. Αλλά όμως ευχαριστώ που έβαλες το link, γιατί εκεί ανακάλυψα το φοβερό hit

    https://www.youtube.com/watch?v=Cl8VRpQ7Kfs

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. ΧΑΧΑΧΑΧΑΧΑ
      ΩΡΑΙΟΣ!!!
      Αλλά έλα ρε Γιώργο τώρα.. που "δεν μοιάζει"... Ολόιδια είναι! Και οι 6 νότες στη σειρά!

      Διαγραφή
    2. Εκτός κι αν έκανες την σύγκριση με την νεότερη εκτέλεση Σαββόπουλου που διάλεξα για την ανάρτηση. Ναι, την δεύτερη τριάδα από νότες, στο πρώτο κουπλέ, την έχει αλλάξει λίγο (σε άλλη τονικότητα) ίσως κι επίτηδες γιατί εντωμεταξύ ίσως πήρε χαμπάρι ότι κάποιοι τον είχαν πάρει χαμπάρι και σε αυτό το τραγούδι.
      Άκου όμως την πρώτη εκτέλεση του 1971:
      https://www.youtube.com/watch?v=EVo8Sov2ToI

      Διαγραφή
  2. Καλημέρες!

    Η μελωδία του: "Φύσα θάλασσα πλατιά, να μας πας στα πέρα μέρη", είναι του Μαρκόπουλου. Ο Σαββόπουλος άκουσε τη μελωδία μιά φορά που πέρασε από το σπίτι του Μαρκόπουλου, καί τον ρώτησε τί καινούργιο ετοιμάζει, καί την έβγαλε γιά δική του.
    Ο Μαρκόπουλος το ανέφερε με μισόλογα καί με έκδηλη πικρία, αλλά δεν ήθελε να επεκταθεί.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ωχ!!!!! .... Πάνε και τα δύο αγαπημένα μου κομμάτια! Κλεμμένα..🙁

      Διαγραφή
    2. ΠΥΡΙΝΟΣ ΛΟΓΙΟΣ23 Οκτωβρίου, 2025 15:21

      Ο Σαββοπουλος δεν υπήρξε, ούτε συνθέτης όπως τον ξέρουμε τον συνθέτη, αλλά ούτε και στιχουργός. Η μουσική που παρήγαγε ήταν όλη κλεμμένη από διάφορες πηγές. Μόνο στον δίσκο του «Ζήτω το Ελληνικό τραγούδι» μπορείς να συναντήσεις κάποιες δημιουργίες δικές του με αποκορύφωμα το ομότιτλο τραγούδι. Πληροφορώ δε ότι η εκπομπή που είχε στην ΕΡΤ κάθε Παρασκευή με τον ίδιο τίτλο την πήρε «με το….πασοκικό σπαθί του», έχοντας αγαστές σχέσεις με τον αείμνηστο Γεννηματά. Από την εκπομπή αυτή ο «Νιονιος» έβγαλε τα λεφτά της ζωής του. Αγόρασε σπίτι στο Παλαιό Ψυχικό (έχω πάει εκεί), μια βιλαρα κανονική και ζούσε σαν μαχαραγιάς. Χώρια οι εμφανίσεις του στη μπουάτ «Απανεμιά» όπου χρυσοπληρωνόταν. Καθώς γνωρίζω, έχει κλέψει τραγούδια του Μπόμπ Ντύλαν καθώς και το δημοτικό «Ντιρλαντά» που έγινε…σούπερ επιτυχία! Από τις μεγαλύτερες σε επίπεδο τραγουδιού (όχι άλμπουμ) μετά το «Γαρύφαλλο στ’ αυτί» του Χατζηδάκι. Άτομο χαμερπές, αποκρουστικό, υπεροπτικό και σνομπ ως το κόκκαλο. Και εσχάτως στην πανδημία γνωρίσαμε και την αληθινή του πλευρά. Να λυπηθώ; Γιατί; Μέχρι κι ο Μητσοτάκης τον «έκλαψε». Κι αν ισχύει αυτό, τότε καταλαβαίνουμε περισσότερα από τα παραπάνω που έγραψα. Όταν άκουσα ότι πέθανε, αδιαφόρησα τόσο, όσο θα αδιαφορούσα αν πέθαινε ένας Κινέζος στα βάθη της Άπω Ανατολής.

      Διαγραφή
    3. Συμφωνώ και επαυξάνω. Τα είπες όλα... όμως υπάρχουν δύο τραγούδια που είναι δικά του το "ΜΙΑ Η ΑΝΟΙΞΗ" και το "ΑΣ ΚΡΑΤΗΣΟΥΝ ΟΙ ΧΟΡΟΙ" και τα δύο πολύ ωραία τραγούδια. Α και λεφτά πολλά πάρα πολλά όμως έβγαλε επίσης από την συναυλία στο ΟΑΚΑ που είχε 80,000 κόσμο, είχα πάει, σόου μεγάλο, τότε για να σου δώσουν το ΟΑΚΑ έπρεπε να έχεις γερό βύσμα. Μόνο αυτός και ο Νταλάρας το πήραν και το γέμισαν βεβαίως. Η "χρυσή" δεκαετία του 80 - για εμάς που την ζήσαμε- και την πληρώσαμε και την πληρώνουμε πολύ ακριβά.

      Διαγραφή
  3. Ο στίχος "Τα όνειρά σου μην τα λες γιατί μια μέρα κρύα, μπορεί και οι φρουδιστές να' ρθουν στην εξουσία" έχει κλαπεί από έναν ποιητή του πρωην ανατολικού μπλοκ. Θυμάμαι ότι τότε που βγήκε το είχαν γράψει οι εφημερίδες και είχαν γίνει και συζητήσεις επάνω σε αυτό, αλλά δεν θυμάμαι το όνομα του ποιητή. Έψαξα στο διαδίκτυο, αλλά δεν βρήκα τίπουα. . Πάντως, το θυμάμαι πολύ έντονα αυτό το γεγονός γιατί το συζητούσαμε τότε στις παρέες για το πόσο επιδέξιος κλέφτης είναι ο Νιόνιος. . Επίσης, ο στιχος "Είσαι η στάμνα μου γθια ένα καλοκαίρι" είναι του ποιητή Νίκου - Αλέξη Ασλάνογλου , μάλιστα έχω στη βιβλιοθήκη μου αυτή τη συλλογή ποιημάτων. Ιδού:
    Κι αν είσαι άνθρωπος
    Κι αν είσαι άνθρωπος κι αν είσαι εργοστάσιο
    κι αν είσαι μια ξανθή μοντέρνα πόλη
    Είσαι για μένα κούραση το βράδυ
    μια μηχανή πού σώπασε
    μια ετοιμόρροπη φωνή
    Είσαι η στάμνα μου για ένα καλοκαίρι

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Θα σας πω και μια άλλη ιστορία για το πώς ηχογράφησε ο Νιόνιος το τραγούδι Μια θάλασσα μικρή. Ο τότε πιτσιρικάς Γιάννης Μπαχ - Σπυρόπουλος ήταν διακοπές στον Πόρο. Κάποια στιγμή παίρνει τηλ στους δικούς του και του λένε να πάρεις τηλ το συντομότερο το Σαββόπουλο, γιατί σε ζητάει επίμονα τόσες μέρες. Ο Γιάννης του τηλεφωνεί καο ο Σαββόπουλος του ζητάει να έρθει το συμτομότερο στην Αθήνα γιατί θα πρέπει να γράψουν μουσική στο στούντιο. Εκεί, ο Σαβ. του τραγούδισε τη βασική μελωδία και του ζήτησε να τη ντίσει με το πιάνο,΄με μια αυτοσχεδιαστική εισαγωγή. . Ο Μπαχ κάθησε και το έπαιξε πρίμα βίστα και έγινε η ηχογράφηση με το γνωστό αποτέλεσμα:
    https://www.youtube.com/watch?v=FF9rEVi3Jv4&list=RDFF9rEVi3Jv4&start_radio=1
    Φυσικά, ούτε το όνομα του πιανίστα - που στην ουσία έκανε το τραγούδι μαγικό από άποψη μουσικής - δεν αναφέρθηκε ποτέ.....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Συνεχίζετε και κάποιοι άλλοι να είστε κακομαθημένοι.
    Είπαμε:
    Στην κορυφή του ιστολογίου υπάρχει ενημέρωση για τα εντελώς ανώνυμα σχόλια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. ,,,

    Ή μοίρες ορίζουν το διάβα του καθενός Ανθρώπου,
    Το να κρίνουμε δεν μας κάνει κριτές, αλλά εν δυνάμει κρινόμενους,
    Καλό -κακό εξαρτάται από το αποτέλεσμα , πού και πάλι διαφοροποιήτε κατά τό δοκούν του συνόλου.

    Γω θά πω,
    Παράξενη περίοδο συμβάντων,
    Εμφανίστηκε ο αριθμός 88 σέ μία ληστεία στην Γαλλία,,,
    Τυχερός ό ΣΑΒΒόπουλος που έφυγε τώρα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Και γω, με το σχόλιο άσκησα κρίση,,,

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σχωρ(ε)μένος! 🙂
      ΔΙΟΤΙ ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΓΙΑ ΤΗΝ
      Νο1 ΑΜΑΡΤΙΑ, ΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΝΕΝΑΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ
      ΠΟΥ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΤΗΝ ΑΠΟΦΥΓΕΙ
      ΟΥΤΕ ΜΊΑ ΗΜΕΡΑ.
      Κι οι άγιοι αγιάσανε γιατί έκριναν τα κακώς κείμενα.

      Διαγραφή

  8. ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΑΠΑΝΗ
    Απο αυτο το ολιγαρχικο ,μηντιακο,πολιτικο καθεστος
    Τι δεν καταλαβαινεις ,ρε νεολληνα?
    Ενας αριστος ΟΦΑ(ΟΠΟΥ ΦΥΣΑΕΙ ο ΑΝΕΜΟΣ)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Καί πού να δείτε τον άλλο συνθέτη τον Μίκυ.Εκεί να δείτε κλοπή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Στείλτε μας και διαδικτυακούς συνδέσμους αν έχετε σας παρακαλώ.

      Καλημέρα!

      Διαγραφή
    2. Καλημέρα και σέ σένα Κωστή και σε όλους.Επειδή γράφω με δυσκολία και δεν ξέρω πως να σου στείλω συνδέσμους,θα σου γράψω τον τρόπο πού να ψάξεις και βγάλτε τα συμπεράσματα μόνοι σας.
      Λοιπόν 1) Γιώργης Κουτσουρέλης (1914-1994)λαουτιέρης από τα Χανιά ηχογραφεί το κρητικό συρτάκι το1952.Δέστε και ακούστε το από συνέντευξη που έδωσε στην Κρατική τηλεόραση ΕΤ1 ο ίδιος. Δέστε τη συνέντευξη
      που παραθέτει ο Ευτύχης Κουβαράκης στο you tube από το 8.30 αλλά ιδιαίτερα από το 10.18 .Είναι ο Ζορμπάς, γνωστός σε όλους αλλά οικειοποιήθηκε απ'τον μικη 12χρονια αργότερα.Μετά από δικαστικές διαμάχες ο Κουτσουρέλης υποχώρησε μη μπορώντας να αντέξει τά έξοδα τού δικαστηρίου.Σημειωτέον ο Ζορμπάς γυρίστηκε το 1964και χορευτηκε από τον Άντονι Κουίν.
      2ον) Εδώ πάλι πρέπει να ψάξεις στο αρχείο της κρατικής ΕΡΤ την βραδιά που οι....σύμμαχοι μας έμπαιναν θριαμβευτικά στην Καμπούλ,η παρουσιάστρια διατυμπάνιζε ότι μπήκαν υπό τους ήχους του κομματιού του..... μικη,
      μαουτχαουζεν.Αργότερα αποδείχθηκε ότι ήταν Αφγανού συνθέτη και τροποποιήθηκε από τον ...... δικό μας και κατά την προσφιλή τακτική του τό οικειοποιήθηκε.Πάλι διαμάχες κλπ,κλπ.Κέρδισε και πάλι ο ..... δικός μας.
      Διαπίστευση δική μου.Αν είσαι Έλληνας πολύ δύσκολα θα ξεχωρίσεις όσο καλός και να είσαι σέ οτιδήποτε.Κι αν τα καταφέρεις θα κοιτάξουν να σε προσεταιριστούν.Αν είσαι περιούσιος τότε πετάς ακόμα καί χωρίς φτερά.Εχουν τους τρόπους.

      Διαγραφή
    3. Έτσι.

      Να είσαι καλά Μπάμπη, σε ευχαριστούμε!

      Διαγραφή
    4. Το θέμα με το μουσικό κλέψιμο στην Ελλάδα, είναι μεγάλο. Και οι σημερινοί συνθέτες κλέβουν από το εξωτερικό.
      Θυμήθηκα τώρα να σάς πω για μία περίπτωση που τα είχα πάρει στο κρανίο, επειδή και ο Μάιλς Ντέιβις είναι ο πιο αγαπημένος μου μουσικός.
      Το 1987 κυκλοφόρησε το soundtrack από την απαίσια ταινία "Πρωινή Περίπολος" του απαίσιου τύπου Ν.Νικολαΐδη. Το κύριο μουσικό θέμα (όπως όλο το soundtrack) ήταν του Γιώργου Χατζηνάσιου. Σοβαρός κύριος με ενδιαφέρον προσωπικό στυλ ο κ.Χατζηνάσιος, αλλά αυτό το θέμα ήταν όλο κλεμμένο από το κυρίως θέμα της ταινίας Siesta του Miles Davis. Ίσως και γι αυτό δεν έχει βάλει ο Χατζηνάσιος το άλμπουμ αυτό στην δισκογραφία του στην Wikipedia.
      Μια άλλη περίπτωση είναι το μουσικό κομμάτι "Κι αυτό κακοήθες παιδιά;" του Θάνου Μικρούτσικου, το οποίο ηχογραφήθηκε από την αρχή σε live του. Το έχω αγαπήσει πολύ αυτό το κομμάτι, το έχω παρουσιάσει και στο μπλογκ, και γενικά ο Μικρούτσικος είναι από τους αγαπημένους μου Έλληνες συνθέτες. Κι όμως.. το κομμάτι αυτό είναι κατά 90% ολόιδιο με κομμάτι του Τσικ Κορία. Δεν το κατατάσσω σε καθαρή κλοπή. Λάιβ εξάλλου το έπαιξε. Θεωρώ πως ήταν ένας επηρεασμός, καθότι 100% γούσταρε ο Μικρούτσικος τον γίγαντα πιανίστα της τζαζ Chick Corea.

      Αν θυμηθώ κι άλλες περιπτώσεις.. θα επανέλθω.

      Διαγραφή
  10. ΟΛΟ ΤΟ ΟΙΚΟΔΟΜΗΜΑ ΕΙΝΑΙ ΣΑΘΡΟ, ΠΡΕΠΕΙ ΟΜΩΣ ΠΡΩΤΑ ΝΑ ΠΕΣΕΙ Η ΚΕΦΑΛΗ, ΔΗΛ. Ο ΜΙΚΙ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ. ΕΝΑΣ ΝΕΑΡΟΣ ΠΟΥ ΕΠΑΙΖΕ ΡΕΜΠΕΤΙΚΑ ΜΟΥ ΕΙΧΕ ΠΕΙ ΟΤΙ Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΤΟΥ ΕΙΝΑΙ ΑΝΤΙΓΡΑΦΗ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ ΤΡΑΓΟΥΔΙΩΝ ΑΠ' ΟΠΟΥ ΕΓΩ ΦΡΟΝΩ ΟΤΙ ΕΧΕΙ ΚΑΤΑΓΩΓΗ (ΒΑΡΚΕΛΩΝΗ) ΩΣ ΕΚΔΙΩΓΜΕΝΟΣ ΕΒΡΑΙΟΣ. ΣΕ ΜΙΑ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΗ ΣΕ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΣΤΗΝ ΦΛΕΣΣΑ ΤΗΣ ΕΡΤ ΜΕΤΑΞΥ ΤΩΝ ΠΟΛΛΩΝ ΨΕΜΑΤΩΝ ΤΟΥ ΚΑΙ ΛΟΓΩ ΓΗΡΑΤΟΣ ΤΟΥ ΕΙΧΕ ΞΕΦΥΓΕΙ ΚΑΙ ΜΙΑ ΑΛΗΘΕΙΑ... ΟΤΙ Ο ΜΠΑΜΠΑΣ ΤΟΥ ΕΠΙ ΓΕΡΜΑΝΙΚΗΣ ΚΑΤΟΧΗΣ ΔΟΥΛΕΥΕ ΣΕ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ.
    ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΜΑΛΕΑΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Σωστά τα γράφεις Γιώργη.
    Υψηλόβαθμος της χωροφυλακής και αν δεν κάνω λάθος υπηρέτησε στην Πάτρα.συνεργαζόμενος με τις δυνάμεις κατοχής.
    Ψάξτε για την τελευταία συνέντευξη
    που έδωσε στο ξενοδοχείο Τιτάνια και ακούστε την.Εκει νά δείτε πόσα του ξέφυγαν λόγω γήρατος και πέστε μου αν ήταν αρχηγός του κκε
    ο φλωράκης ή αυτός.
    Αφού τον απέσυραν έπρεπε να τόν.... αγιοποιήσουν . Βγήκε λοιπόν και έβγαλε ένα...... πατριωτικό λόγο για την Μακεδονία μας.
    Τι έχει τραβήξει αυτή η χώρα!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή