«Μητρός τε καί πατρός καί τῶν ἄλλων προγόνων ἁπάντων τιμιώτερόν ἐστιν πατρίς καί σεμνότερον καί ἁγιώτερον καί ἐν μείζονι μοίρᾳ καί παρά θεοῖς καί παρ᾽ ἀνθρώποις τοῖς νοῦν ἔχουσι» ( Σωκράτης/Πλάτων:Κρίτων, 51β ). Ο ΑΓΩΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΤΡΙΔΑ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥΜΕΤΩΠΟΣ. Η ΕΛΛΑΣ, Η ΚΟΙΤΙΣ ΤΟΥ ΔΥΤΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΕΚΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, ΒΑΛΛΕΤΑΙ ΑΔΙΑΛΕΙΠΤΑ ΓΙΑ ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ ΕΞΙ ΧΙΛΙΑΔΕΣ ΧΡΟΝΙΑ. Ο ΠΟΛΥΣΧΙΔΗΣ ΝΟΥΣ ΠΟΥ ΕΝΟΡΧΗΣΤΡΩΝΕΙ ΤΗΝ ΑΛΛΗΛΟΣΦΑΓΗ ΜΕΤΑΞΥ ΛΑΩΝ ΚΑΙ ΕΘΝΩΝ, ΚΡΥΒΕΤΑΙ ΣΤΟ ΣΚΟΤΑΔΙ ΓΙΑΤΙ ΤΟΝ ΤΥΦΛΩΝΕΙ ΑΚΟΜΑ ΤΟ ΦΩΣ ΤΟΥ ΗΛΙΟΥ ΤΟΥ ΣΥΜΠΑΝΤΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ. ΑΥΤΟΣ ΑΚΡΙΒΩΣ Ο ΗΛΙΟΣ ΑΠΟΤΥΠΩΝΕΤΑΙ ΣΤΟ ΔΕΚΑΕΞΑΚΤΙΝΟ ΣΥΜΒΟΛΟ ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΙΚΟΥ ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟΥ ΟΙΚΟΥ. Η ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ "ΔΙΟΔΟΤΟΣ" ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΡΧΑΙΟΠΡΕΠΗΣ ΟΥΤΕ ΝΕΩΤΕΡΙΚΗ. ΔΕΝ ΕΜΠΝΕΕΤΑΙ ΜΟΝΟ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΑ Ή ΤΗΝ ΚΛΑΣΣΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ, ΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΟΥΣ ΧΡΟΝΟΥΣ, ΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ, ΤΗΝ ΟΘΩΜΑΝΙΚΗ ΚΑΤΟΧΗ Ή ΤΗΝ ΝΕΟΤΕΡΗ ΙΣΤΟΡΙΑ. ΑΠΟΤΙΕΙ ΣΕΒΑΣΜΟ ΚΑΙ ΣΕ ΠΑΛΑΙΕΣ, ΠΑΤΡΩΕΣ ΘΡΗΣΚΕΙΕΣ, ΠΟΛΥΘΕΪΣΤΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ, ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ. ΚΑΙ ΕΜΠΝΕΕΤΑΙ ΑΠΟ ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΜΑΖΙ, ΓΙΑΤΙ ΣΤΟ ΒΑΘΟΣ ΑΥΤΩΝ ΕΛΟΧΕΥΕΙ ΜΙΑ ΚΟΙΝΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ ΠΟΥ ΘΕΡΜΑΙΝΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟΝ ΗΛΙΟ ΑΥΤΟ, Ο ΟΠΟΙΟΣ ΘΑ ΚΑΨΕΙ ΤΟΝ ΕΧΘΡΟ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ ΤΗΝ ΣΤΙΓΜΗ ΠΟΥ ΑΥΤΟΣ ΘΑ ΘΡΙΑΜΒΟΛΟΓΕΙ.

Καλλιτεχνική σύνθεση, ειδικά για τον Διόδοτο, από τη φίλη και αναγνώστρια Δ.Π.

Τετάρτη 19 Νοεμβρίου 2025

"Η Θεολογία των Παιχνιδιών & της Αφήγησης - Επειδή τα ξύλινα σπαθιά είναι πιο αιχμηρά από όσο νομίζετε" - του Τζόζεφ Κάιζερ


 

Πρόσφατα είδα ένα βίντεο για το πώς οι Νιγηριανοί άνδρες είναι διασκεδαστικά ποιητικοί στην ομιλία τους. Μια γυναίκα έκανε διακοπές με τον Νιγηριανό φίλο της και αποφάσισε να κολυμπήσει σε ένα άλλο νησί όχι πολύ μακριά. Στα μισά του δρόμου, τα νερά έγιναν ταραγμένα και ο Νιγηριανός αναφώνησε «Θα χαθώ στη γη ενός άλλου ανθρώπου», κάτι που ο σύντροφός του βρήκε διασκεδαστικό. Αλλά δεν είναι διασκεδαστικό αν οι άνθρωποι καταλάβαιναν τη γλώσσα των Γιορούμπα και τον πολιτισμό των Γιορούμπα. Είναι ένας πολιτισμός τόσο παλιός όσο και το πνεύμα της Αφρικής. Ορισμένοι αρχαιολόγοι έχουν αναφέρει στοιχεία που χρονολογούνται από τον 10ο αιώνα π.Χ. Γιατί είναι σημαντικό αυτό; Δεν εξελίχθηκαν όλοι οι πολιτισμοί με τον ίδιο τρόπο (Προφανώς) και αυτοί οι πολύ ιδιαίτεροι άνθρωποι με την πολύ ιδιαίτερη κουλτούρα τους παίρνουν τις ιστορίες πολύ σοβαρά. Τόσο σοβαρά που η ίδια η γλώσσα μοιάζει με ιστορία για όσους την καταλαβαίνουν. Ένας πολιτισμός που βασίζεται στην προφορική παράδοση χρειάζεται έναν τρόπο να διατηρήσει την κληρονομιά του. Η πρώτη μου ανάμνηση από την αφήγηση είναι η Ijapa Tiroko - χρονικά μιας πονηρής και έξυπνης χελώνας. Ο φροντιστής μου μου έλεγε μια ιστορία κάθε μέρα και απλά δεν μπορούσα να χορτάσω. Σε αυτά περνούσε ηθικά μαθήματα για την ανυπακοή, την επιμονή, την ταπεινοφροσύνη κ.λπ. Η διάσημη ιστορία για τη χελώνα και τον λαγό που αγωνίζονται μεταξύ τους που γνωρίζει ο κόσμος είναι στην πραγματικότητα μέρος αυτού του αρχαίου χρονικού.

 


Πριν μπορέσει ένα παιδί να καταλάβει τη θεολογία, καταλαβαίνει ιστορίες. Ένα παιδί μπορεί να μην καταλαβαίνει τη λέξη «Υπέρβαση», αλλά καταλαβαίνει τη δράση του να πάρει ένα ξύλινο σπαθί και να σκοτώσει έναν δράκο. Δεν μπορεί να απομνημονεύσει προσευχές, αλλά μπορεί να αναγνωρίσει χρώματα και σύμβολα. Κοιτάζει με δέος τον Blue Power Ranger ή την ασπίδα ενός Ιππότη με το έμβλημά του. Είτε το συνειδητοποιούμε είτε όχι, αυτό το «δέος» είναι ένας σπόρος της Λειτουργίας.

Μια από τις αναρτήσεις μου που ξαναστοιβάστηκε 2000 φορές ήταν ένα απόσπασμα του Τσέστερτον.

 

Τα παραμύθια δεν διδάσκουν στα παιδιά ότι υπάρχουν δράκοι - το γνωρίζουν ήδη. Τα παραμύθια διδάσκουν στα παιδιά ότι οι δράκοι μπορούν να νικηθούν. - Γ.Κ. Τσέστερτον

 

 

Επανατοποθετήθηκε τόσες πολλές φορές επειδή υπάρχει μια βαθιά θεολογία που αναγνωρίζουμε. Για ένα παιδί (και υγιείς ενήλικες), το σύμπαν είναι ήδη μαγεμένο. Υπάρχει μυστήριο, κίνδυνος, μαγεία, κακό και καλό. Το παιδί καταλαβαίνει ενστικτωδώς ότι το κακό υπάρχει. Κάποιοι θα διαφωνήσουν μαζί μου λέγοντας ότι ένα παιδί καταλαβαίνει ότι υπάρχουν κακά πράγματα και όχι κακά. Ένιωσαν άβολα, πληγώθηκαν και τι όχι, επομένως αναγνωρίζουν ότι ο πόνος είναι κακός και δεν πρέπει να γίνεται σε άλλον. Αυτό είναι ανοησία. Ένα παιδί δεν αναζητά πληροφορίες, αναζητά διαμόρφωση. Θέλει να ξέρει πραγματικά αν το καλό κερδίζει. Το παιδί δεν ενδιαφέρεται να διαπραγματευτεί με το τέρας, θέλει ο power ranger να μεταμορφωθεί και να το κατεβάσει. Υπάρχει μια φυσική ενστικτώδης επιθυμία να θριαμβεύσει η θέληση της φωτιάς. Αυτό είναι όλο το νόημα μιας ιστορίας - βαφτίζει τη φαντασία. Αφυπνίζει την ψυχή μέσα σε έναν άνθρωπο επιβεβαιώνοντας ότι δεν είναι ρομπότ κρέατος αλλά κάτι πέρα από το φυσικό.

Υπάρχει λόγος που νιώθουμε νοσταλγία για ξύλινα σπαθιά, κάπες, κούκλες και κάστρα από μαξιλάρια. Δεν υπήρχαν απλοί περισπασμοί, ήταν οι χώροι εκπαίδευσης για την ψυχή. Το ξύλινο σπαθί δεν σκότωνε απλώς δράκους, αλλά σχημάτιζε το χέρι που μια μέρα θα υπερασπιζόταν την αλήθεια. Το κουκλόσπιτο δεν φιλοξενούσε απλώς πάρτι τσαγιού, αλλά δίδασκε σε ένα κορίτσι πώς να μιμείται την ανατροφή, το σπίτι και το ανήκειν. 

Τα σύγχρονα παιχνίδια, ωστόσο, συχνά απομακρύνουν το παιδί από το δημιουργικό και ηθικό σύμπαν. Πολλά είναι προσυσκευασμένα, ψηφιακά και παθητικά. Διασκεδάζουν χωρίς να σχηματίζονται. Ένα παιδί κοιτάζει την οθόνη σαν ζόμπι και γίνεται θεατής. Αλλά η αφήγηση απαιτεί συμμετοχή καθώς καλεί το παιδί στην αφήγηση.

Τόσο στη γιουνγκιανή όσο και στην καθολική σκέψη, η φαντασία είναι η γέφυρα μεταξύ ενστίκτου και λογικής, μυστηρίου και ηθικής. Όταν τα παιδιά παίζουν, ζουν και επεξεργάζονται αρχέτυπα. Είναι ο ήρωας, ο θεραπευτής, ο προστάτης. Ο επαναστάτης ενάντια στο κακό. Το sandbox γίνεται το βασίλειο, το χαρτόκουτο γίνεται το φρούριο. Αυτό δεν είναι "απόδραση" - είναι ακριβώς το αντίθετο. Είναι βύθιση στο νόημα. Ψυχολογικά, ο ψυχισμός είναι σχεδιασμένος με αυτόν τον τρόπο. Ο ήρωας με τα χίλια πρόσωπα. Η αφήγηση ιστοριών βοηθά το παιδί να κατανοήσει τον φόβο, τον θάνατο, το θάρρος και τη λύτρωση. Ο ήρωας αποτυγχάνει, ο ήρωας σηκώνεται, ο ήρωας σώζει. Ο ψυχισμός αναγνωρίζει αυτόν τον ρυθμό... και μένει.

Μου είπαν ότι ο αλγόριθμος (ο μεγάλος αδερφός της εποχής μας) αντιπαθεί τους κυλίνδρους που είναι μεγαλύτεροι από 6 δευτερόλεπτα. Η αφοσίωση είναι υψηλότερη όταν οι τροχοί διατηρούνται γύρω από αυτό το χρονικό πλαίσιο. Είναι περίεργο που οι Tik Tokers περνούν από σήψη εγκεφάλου; Doom scrolling; Οι καταναλωτές ντοπαμίνης πέφτουν σε μια ατελείωτη άβυσσο. Σε αυτόν τον κόσμο της ατελείωτης κύλισης, τα παιδιά χάνουν την ικανότητα να μπαίνουν στην ιστορία. Αντί να παίξει τη μάχη, ο αλγόριθμος επιλέγει ένα για αυτούς. Δεν έχουν καν την πολυτέλεια να δημιουργήσουν τον κακό, κάτι που είναι εξαιρετικά σημαντικό γιατί ο κακός είναι η προβολή της σκιάς κάθε παιδιού. Η φαντασία είναι μια ιερή ικανότητα, πρέπει να αναδεύεται και όχι να ταΐζεται με το κουτάλι. Όταν ένα παιδί τρέφεται με συνεχή ψυχαγωγία χωρίς αφηγηματικό βάθος, μπορεί να μεγαλώσει μουδιασμένο στο μυστήριο, να βαρεθεί το θαύμα και να φοβάται την ακινησία. Αυξάνετε τους καταναλωτές περιεχομένου και μια κοινωνία που βασίζεται στον καταναλωτισμό τελικά θα καταναλώσει τον εαυτό της.

Τα παιχνίδια έχουν σημασία.

Τα παιδιά νομίζουν ότι είναι ανίκητα. Δώστε σε ένα αγόρι ένα σπαθί και θα ορμήσει χωρίς ποτέ να συλλάβει μια στρατηγική. Του δίνεις μια ασπίδα και δεν το καταλαβαίνει. Σύντομα θα το κάνει όταν συνειδητοποιήσει ότι αυτό που χτυπά μπορεί να αντεπιτεθεί και η πραγματικότητα δεν είναι τόσο εύκολη όσο θα ήθελε να είναι. Είτε έτσι είτε αλλιώς, τα παιχνίδια λένε μια ιστορία ότι είναι φτιαγμένος για θυσία και θάρρος.

Η κούκλα στην κούνια λέει σε ένα κορίτσι ότι η μητρότητα είναι αποστολή, όχι ταλαιπωρία.

Σε ένα σπίτι όπου η οικιακή λειτουργία έχει προτεραιότητα, τα παιχνίδια πρέπει να αντικατοπτρίζουν όχι μόνο τη διασκέδαση αλλά και τη μορφή. Θα πρέπει να απηχούν τη δημιουργία και όχι την κατανάλωση. Θα πρέπει να καλούν ένα παιδί σε δράση, σε ευλάβεια και στην αφήγηση ιστοριών. Η πρώτη εκπαίδευση στην αρετή δεν είναι σε μια τάξη (υποθέτοντας ότι υπάρχει ακόμα στον σύγχρονο κόσμο) αλλά στη γωνία ενός δωματίου όπου ένα παιδί παρατάσσει τους στρατιώτες του ή ακριβώς πριν τον ύπνο όταν ένας γονέας διαβάζει στο παιδί για το πώς γενναία μικρά χόμπιτ έσωσαν τη Μέση Γη.

Φαίνεται ότι τα πάντα στον σύγχρονο κόσμο είναι ένα ριμέικ του πρωτότυπου. Συνήθως δεν με πειράζει αν δεν ήταν η λίστα ελέγχου της DEI που χτυπά ολόκληρη την ψυχή της αφήγησης. Και αυτό είναι το θέμα: δεν χρειαζόμαστε ηθικολογικές ιστορίες, χρειαζόμαστε αληθινές ιστορίες.

Ιστορίες με αίμα και γέλιο, ιστορίες όπου το κακό είναι πραγματικό αλλά και η νίκη. Ιστορίες όπου οι καλοί μπορούν να πεθάνουν και ακόμη και να ανέβουν. Ιστορίες που προετοιμάζουν το παιδί όχι απλά να «ανταπεξέλθει» στη ζωή αλλά να τη ζήσει μυστηριακά.

Διαβάστε τον Τσέστερτον. Διαβάστε Τόλκιν. Διαβάστε Lewis. Διαβάστε τον Τζορτζ ΜακΝτόναλντ. Όλα απηχούν τα ευαγγέλια που κάθε ενήλικας πρέπει να διαβάζει δυνατά. Αυτές οι ιστορίες γίνονται ένας τρόπος όπου το παιδί σας μαθαίνει αυτό που διδάσκει η λειτουργία: ότι η ζωή είναι ένα δράμα θυσίας, λύτρωσης, δόξας και χαράς.



Όταν παίζουμε, μιμούμαστε το αιώνιο.

Ο Θεός μίλησε για τον κόσμο στην ύπαρξη, τα παιδιά συμμετέχουν σε αυτόν μέσω της ιστορίας. Όταν το παιδί σας χτίζει ένα φρούριο ή τυλίγει μια κούκλα με ύφασμα, μην το βιάζεστε. Μην αντικαθιστάτε το δώρο του θαύματος με οθόνες. Αφήστε τους να παίξουν, αφήστε τους να ντυθούν, αφήστε τους να πολεμήσουν τις σκιές, αφήστε τους να σκοντάψουν, αφήστε τους να σηκωθούν.

Γιατί όταν γονατίζουν για να χριστούν ιππότες, δεν μαθαίνουν απλώς πώς να γονατίζουν στο ιερό καθήκον, μαθαίνουν και να σηκώνονται. Έτσι αρχίζουν να καταλαβαίνουν ότι ο κόσμος δεν είναι μια μηχανή που πρέπει να χακαριστεί αλλά ένα μυστήριο που πρέπει να εισέλθει.


 enaasteri.blogspot.com

 

 diodotos-k-t.blogspot.com

 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου