Ελληνικό άγαλμα της Νεμέσεως, ευρεθέν στην Αίγυπτο, 2ο αι. μ.Χ. (Λούβρο) |
Τα υπολείμματα που αποκαλύφθηκαν στην νότια πάροδο του αρχαίου θεάτρου, με διαδοχικές στρώσεις μεγάλων πέτρινων πλίνθων, προερχόμενων από τη νότια πάροδο και την σκηνή, και τα οποία αφαιρέθηκαν.
ΓΙΑ ΤΗΝ ΘΕΑ ΝΕΜΕΣΗ
Οι τελευταίες ημερομηνίες δείχνουν ότι το θέατρο είχε δύο φάσεις κατασκευής, στην ελληνιστική εποχή (3 ος αι. π.Χ.) και κατά τη διάρκεια της ρωμαϊκής κατοχής (1 ος αιώνας μ.Χ.). Ο ίδιος ο ναός χρονολογείται στον 1 ο αιώνα μ.Χ. και αναγνωρίστηκε από ένα πέτρινο βωμό για προσφορές και μια σειρά αφιερωτικών επιγραφών από ιερείς και εξέχουσες προσωπικότητες.
Η ύπαρξη ενός ιερού της Νέμεσης ήταν απαραίτητη αφού οι μάχες των μονομάχων έπρεπε να ανταμειφθούν με τη απονομή της δικαιοσύνης και για τους καλύτερους μεταξύ τους , για να ανακηρυχθούν νικητές ».
Οι ανασκαφές στην περιοχή συνεχίζονται με τη συμβολή της σχολής πολιτικών μηχανικών του Πανεπιστημίου του Μπάρι στην Ιταλία. Οι διπλές φάσεις της κατασκευής του θεάτρου ιδρύθηκαν από τους καθηγητές Georgio Rocco και Monic Livadiotti.
Το «Διάζωμα» μια οργάνωση που προωθεί τα αρχαία ελληνικά θέατρα, παραθέτει τον Πλούταρχο, ο οποίος δήλωσε ότι το θέατρο ήταν τόσο σημαντικό στην αρχαιότητα, όπου ο Πομπήιος αντιγράφει τα σχέδιά του για την οικοδόμηση ενός θεάτρου όπως αυτό και στην Ρώμη το 55 π.Χ., το οποίο έγινε πρότυπο για τα επόμενα κτίρια.Στη σύγχρονη εποχή σώζονται πολύ λίγα από τις πρώτες φάσεις, καθώς τα ερείπια υπέφεραν από τη διάβρωση του εδάφους και από την απομάκρυνση για χρήση στο κάστρο της Μυτιλήνης κατά τη διάρκεια του Μεσαίωνα.
Ελάχιστα γνωρίζουμε για τη Νέμεση, αυτή την αρχαιότατη θεότητα, που προσδιορίζεται άλλοτε ως Ιχναίη, άλλοτε ως Αδράστεια ή Ραμνουσία. Η ετυμολογία, η ρίζα του ονόματος «νέμω», δήλωνε αρχικά τη δίκαιη διανομή, τη μοιρασιά που γίνεται βάσει νόμιμης εξουσίας.
Ήταν η Νύχτα σύμφωνα με τη Θεογονία του Ησίοδου και τον Παυσανία, που δίχως σύντροφο αρσενικό γέννησε την Νέμεση, για να κρατά σε ισορροπία τις ανθρώπινες υποθέσεις. Στα Διονυσιακά του Νόννου έχουμε μια διαφορετική άποψη, που θέλει την Νέμεση κόρη του Ωκεανού, ενώ ο Υγίνος την περιγράφει ως δημιούργημα του Ερέβους και της Νύχτας.Ονομαζόταν, επίσης, Ραμνουσία, εξαιτίας ενός αγάλματος και ενός ναού της στον Ραμνούντα, χωριό της βόρειας Αττικής.
Στον Ραμνούντα βρίσκονται δυο ιερά της Ραμνουσίας Νεμέσεως (το μικρό και το μεγάλο). Τα πρώτα αποδεικτικά στοιχεία της λατρείας της Νέμεσης στο δήμο αυτό αναφέρονται στο 499 π.Χ., αν και πιθανώς η λατρεία να ξεκινά ακόμη παλαιότερα. Γύρω στο 430 π.Χ. χτίστηκε ο ναός ο αφιερωμένος στη θεότητα, ο οποίος ήταν από τα τελευταία παραδείγματα πολυγωνικής κατασκευής. Δίπλα του ήταν ένας ακόμα ναός της Νέμεσης και της Θέμιδας.
Οι δύο ναοί της Νέμεσης, βρίσκονται πολύ κοντά μεταξύ τους, σε περιοχή προς το δρόμο μεταξύ του Ραμνούντα και του Μαραθώνα, περίπου 630 μέτρα νότια της μετέπειτα πόλης.
Η Νέμεσις ως θεότητα προσωποποιούσε μαζί με άλλες (Θέμιδα, Ειμαρμένη κ.ο.κ.) την έννοια της δικαιοσύνης και αποκαθιστούσε την τάξη (της φύσης, της ανθρώπινης κοινωνίας, του κόσμου), όταν αυτή διασαλευόταν.
Τότε τιμωρούσε την υπεροψία και την αλαζονεία των ανθρώπων (την ύβριν). Αν κάποιος αδικεί τους άλλους συνεχώς, και κάποια στιγμή η ίδια η ζωή του θέσει οδυνηρό φρένο στη στρεβλή πορεία του, τότε μιλάμε για «θεία δίκη». Στη Σμύρνη υπήρχε ναός αφιερωμένος σ’ αυτήν.
Ορισμένοι συγγραφείς, μεταξύ των οποίων και ο Απολλόδωρος, γράφουν πως η Νέμεσις όταν ενώθηκε με τον θεό Δία, γέννησε την Ωραία Ελένη. Παρόλο που η Νέμεσις υπέστη μεγάλη καταδίωξη για να αποφύγει τον πόθο του Δία, ενώθηκε μαζί του με τη μορφή χήνας, όταν ο Δίας είχε τη μορφή κύκνου.
Ως θεότητα η Νέμεσις απέδιδε στον καθένα την ευτυχία ή δυστυχία που αντιστοιχούσε στην αξία του. Ο ρόλος της ήταν συγγενικός με αυτόν των Μοιρών. Μόνο που οι Μοίρες είχαν σχέση με την ειμαρμένη, προαποφάσιζαν τη μοίρα των ανθρώπων πριν ακόμη γεννηθούν, ενώ η Νέμεσις επιβράβευε ή τιμωρούσε κάποιον με γνώμονα το δίκαιο.
Κατά την καταδίωξή της πέρασε η Νέμεσις χώρες και ηπείρους, θάλασσες όπου μεταμορφώνονταν σε ψάρι, και γενικά άλλαζε εκείνη συνέχεια μορφή.
Υπάρχουν άλλες δύο εκδοχές για το αβγό αυτό:
ότι ο θεός Ερμής το έριξε στον κόρφο της ΛήδαςΥπάρχει και μια άλλη άποψη της μυθολογικής διαδρομής της Νεμέσεως. Λεγόταν πως από την ένωση του Ταρτάρου και της Νεμέσεως γεννήθηκαν οι Τελχίνες. Τα ονόματά τους ήταν Χρυσός, Άργυρος και Χαλκός, από τα μέταλλα που είχαν ανακαλύψει ή κατά τον Βακχυλίδη Ακταίος, Μεγαλήσιος, Ορμενός και Λύκος.
ότι έπεσε από τον ουρανό.
Οι Τελχίνες ήταν μάγοι και προκαλούσαν βροχή, χαλάζι, χιόνι και κεραυνούς. Ήταν πνεύματα της φωτιάς-ηφαιστειακά, από ρίζες έφτιαχναν φίλτρα θαυματουργά και κατείχαν τρομερές δεξιότητες. Περιγράφονται ενίοτε δίχως χέρια ή πόδια. Ήταν όντα αμφίβια και είχαν κάτι από άνθρωπο και κάτι από ψάρι, σαν τον Όανες της σουμερο-βαβυλωνιακής μυθολογίας. Τους περιέγραφαν με μεμβράνη στα δάχτυλα και φημισμένες οικογένειες ισχυρίζονταν ότι κατάγονταν από τη γενιά τους.
Σύμβολα της θεάς είναι ο πήχυς και το χαλινάρι. Τα σύμβολα αυτά είναι ενδεικτικότατα της λειτουργίας της να προσμετρά τις ανθρώπινες σκέψεις, συναισθήματα, δράσεις και να θέτει ένα όριο στην αχαλίνωτη ασυδοσία του εγωισμού των ανθρώπων. Έτσι η έπαρση των θνητών έναντι των Κοσμικών Νόμων (ύβρις) και η κατάφωρη αδιαφορία για το Κοινό Καλό, σαρώνονται με τη δράση της Νέμεσης και εδώ μοιάζει με Συμπαντική Ζυγαριά που απονέμει αέναα Δικαιοσύνη.
Εσένα τη Νέμεση καλώ…
Εσένα τη Νέμεση καλώ, τη βασίλισσα την πανίσχυρη, μέσω της οποίας αποκαλύπτονται οι πράξεις των θνητών ανθρώπων, την αιώνια, την αξιοσέβαστη, με την απεριόριστη όραση, εκείνη που αγκαλιάζει με το ορθό και το δίκαιο […]σε κάθε θνητό είναι γνωστή η επιρροή σου, και οι άνθρωποι βογγούν πίσω από τα δίκαια δεσμά σου, γιατί κάθε σκέψη καλά κρυμμένη στο μυαλό, ξεκάθαρα αποκαλύπτεται στη θέα σου. […] Έλα ευλογημένη και ιερή Θεά, εισάκουσε την προσευχή μου, και βάλε στη φροντίδα σου τη ζωή του πιστού σου, την αγαθοεργή σου βοήθεια δώσε στην ώρα της ανάγκης, και άφθονη ισχύ στη δύναμη της λογικής, τις σκέψεις τις ασεβείς, τις αλαζονικές και τις χαμερπείς δίωξε μακριά.
–Ορφικός Ύμνος 61 στην Νέμεση
τη βασίλισσα την πανίσχυρη,
μέσω της οποίας αποκαλύπτονται οι πράξεις των θνητών ανθρώπων,
την αιώνια, την αξιοσέβαστη, με την απεριόριστη όραση,
εκείνη που αγκαλιάζει με το ορθό και το δίκαιο
[…]σε κάθε θνητό είναι γνωστή η επιρροή σου,
και οι άνθρωποι βογγούν πίσω από τα δίκαια δεσμά σου,
γιατί κάθε σκέψη καλά κρυμμένη στο μυαλό,
ξεκάθαρα αποκαλύπτεται στη θέα σου.
[…] Έλα ευλογημένη και ιερή Θεά, εισάκουσε την προσευχή μου,
και βάλε στη φροντίδα σου τη ζωή του πιστού σου,
την αγαθοεργή σου βοήθεια δώσε στην ώρα της ανάγκης,
και άφθονη ισχύ στη δύναμη της λογικής,
τις σκέψεις τις ασεβείς, τις αλαζονικές και τις χαμερπείς διώξε μακριά.
Ενδεικτική Βιβλιογραφία
Στράβων 9.1.17
Απολλόδωρος 3.127f
Υγίνου, Αστρονομία, 2.8
Ησίοδου, Θεογονία, 223
Παυσανίας, 7.5.3
Νόννου, Διονυσιακά, 48.375
Βακχυλίδης, Αποσπ.
Ομηρικός Ύμνος III στον Δήλιο Απόλλωνα 89f
Ορφικός Ύμνος 61 στην Νέμεσιν
Greek Lyric IV, Βακχυλίδης Αποσπ. 52 (από τον Τζέτζη περί Θεογονίας)
Dr. Vollmer’s Wörterbuch der Mythologie aller Völker, Stuttgart: Hoffmann’sche Verlagsbuchhandlung, 1874.
Λεξικόν Σουΐδα, λήμμα: Ραμνουσία Νέμεσις
ΕΛΛΗΝΩΝ ΔΙΚΤΥΟ
ΜΙΑ ΣΚΕΨΗ...
ΑπάντησηΔιαγραφήΕΠΕΙΔΗ ΓΝΩΡΙΖΩ ΤΙ ΕΚΑΝΑΝ ΣΤΟ ΜΑΤΙ ΟΙ ΕΠΙΚΥΡΙΑΡΧΟΙ,ΠΟΥ ΑΙΩΝΕΣ ΠΟΛΛΟΥΣ ΤΑΛΑΝΙΖΟΥΝ ΤΗΝ ΧΩΡΑ ΜΑΣ ΚΑΙ ΑΣΕΒΩΣ ΔΟΛΟΦΟΝΟΥΝ=ΘΥΣΙΑΖΟΥΝ ΑΘΩΑ ΠΛΆΣΜΑΤΑ ΣΤΟΝ ΘΕΟ ΤΟΥΣ,ΚΑΙΡΟΣ ΝΑ ΜΠΕΙ Ο ΤΡΟΧΟΣ ΤΗΣ ΝΕΜΕΣΕΩΣ ΣΕ ΟΡΘΗ ΦΟΡΑ.ΚΑΙΡΟΣ ΝΑ ΞΥΠΝΗΣΟΥΜΕ ΤΗΝ ΡΑΜΝΟΥΣΙΑ ΚΟΡΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΛΗΘΑΡΓΟ ΤΗΣ.
ΟΙ ΚΆΤΟΙΚΟΙ ΠΟΥ ΕΧΑΣΑΝ ΣΥΓΓΕΝΕΙΣ ΣΤΟ ΟΛΟΚΑΥΤΩΜΑ ΤΟΥ ΜΟΛΩΧ,ΑΣ ΠΑΝΕ ΔΙΠΛΑ ΤΟΥΣ ΕΙΝΑΙ, ΣΤΟΝ ΑΡΧΑΙΟ ΝΑΟ ΤΗΣ, ΚΙ ΑΣ ΔΙΑΒΑΣΟΥΝ ΤΟΥΣ ΟΡΦΙΚΟΥΣ ΥΜΝΟΥΣ ΣΤΗΝ ΝΕΜΕΣΗ.
ΔΕΝ ΦΑΝΤΑΖΟΝΤΑΙ ΚΑΝ ΤΙ ΔΥΝΑΜΗ ΦΕΡΟΥΝ ΜΕΣΑ ΤΟΥΣ ΚΑΙ ΠΩΣ ΜΠΟΡΟΥΝ ΜΕ ΤΗΝ ΣΩΣΤΗ ΑΡΘΡΩΣΗ ΤΟΥ " ΛΟΓΟΥ" ΝΑ ΑΝΟΊΞΟΥΝ ΤΟΥΣ ΑΣΚΟΥΣ ΤΟΥ ΑΙΟΛΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΥΡΟΝ ΙΕΡΑΤΕΙΟΝ.
ΘΑ ΜΟΥ ΠΕΙΤΕ: ΚΙ ΕΣΥ ΠΩΣ ΤΟ ΞΕΡΕΙΣ;
ΕΙΝΑΙ ΚΑΠΟΙΑ ΒΑΘΕΙΑ ΜΥΣΤΙΚΑ ΠΟΥ ΕΠΑΝΕΝΕΡΓΟΠΟΙΟΥΝΤΑΙ ΜΕΣΑ ΜΟΥ.ΞΥΠΝΑΕΙ Η ΜΝΗΜΗ,ΚΑΙ ΠΡΟΣΠΑΘΩ ΝΑ ΤΗΝ ΕΠΑΝΑΦΕΡΩ ΚΑΙ ΣΕ ΣΑΣ.
ΑΝ ΘΑ ΤΑ ΚΑΤΑΦΕΡΩ;
ΑΠΟ ΣΑΣ ΕΞΑΡΤΑΤΑΙ.ΜΙΑ ΕΠΙΣΚΕΨΙΣ ΤΩΝ ΠΛΗΓΕΝΤΩΝ ΣΤΟΝ ΡΑΜΝΟΥΝΤΑ,ΕΝΑ ΚΑΛΕΣΜΑ ΣΕ ΜΙΑ "ΔΥΝΑΜΗ" ΚΑΘΑΡΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΙΚΗ ΜΑΣ,ΚΑΙ....ΟΛΑ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΓΥΡΙΣΟΥΝ ΑΝΑΠΟΔΑ ΓΙΑ ΤΟ ΕΘΝΟΣ ΤΟ ΠΑΝΑΡΧΑΙΟΝ,ΤΟ ΑΓΡΙΑ ΚΥΝΗΓΗΜΈΝΟ ΚΑΙ ΑΔΙΚΑ ΣΥΚΟΦΑΝΤΗΜΕΝΟ.
"ΝΕΜΕΣΗ;ΑΠΟΨΕ;
ΣΕ ΚΑΛΩ ΝΆ'ΡΘΕΙΣ ΞΑΝΑ ΣΤΟΝ ΝΑΟ ΣΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΕΓΑΛΗ ΔΙΚΗ ΠΟΥ ΕΜΕΙΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΕΤΟΙΜΑΖΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΔΟΛΟΦΟΝΟΥΣ ΜΑΣ.
ΕΝ ΑΝΑΜΟΝΗ ΤΗΣ ΑΦΙΞΕΩΣ ΣΟΥ,
ΡΊΤΑ
ΤΟΣΟ ΑΠΛΑ ΕΜΕΙΣ...ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ....
ΩΣ ΚΑΙ ΣΤΟΥΣ ΘΕΟΎΣ ΟΡΘΟΊ ΜΙΛΟΥΜΕ.
Τέλειο και το άρθρο και το σχόλιο. Συμφωνώ και επαυξάνω σε όσα η Επίκλησις στην Νέμεση λέει και φυσικά και σε όσα η ΡΙΤΑ προτείνει. Αγάντα ωρέ Έλληνες έχουμε και εμείς Θεούς και δη πανίσχυρους, ενεργοποιήστε τους, ήρθε η ώρα!
ΑπάντησηΔιαγραφήΔΠ