«Μητρός τε καί πατρός καί τῶν ἄλλων προγόνων ἁπάντων τιμιώτερόν ἐστιν πατρίς καί σεμνότερον καί ἁγιώτερον καί ἐν μείζονι μοίρᾳ καί παρά θεοῖς καί παρ᾽ ἀνθρώποις τοῖς νοῦν ἔχουσι» ( Σωκράτης/Πλάτων:Κρίτων, 51β ). Ο ΑΓΩΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΤΡΙΔΑ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥΜΕΤΩΠΟΣ. Η ΕΛΛΑΣ, Η ΚΟΙΤΙΣ ΤΟΥ ΔΥΤΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΕΚΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, ΒΑΛΛΕΤΑΙ ΑΔΙΑΛΕΙΠΤΑ ΓΙΑ ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ ΕΞΙ ΧΙΛΙΑΔΕΣ ΧΡΟΝΙΑ. Ο ΠΟΛΥΣΧΙΔΗΣ ΝΟΥΣ ΠΟΥ ΕΝΟΡΧΗΣΤΡΩΝΕΙ ΤΗΝ ΑΛΛΗΛΟΣΦΑΓΗ ΜΕΤΑΞΥ ΛΑΩΝ ΚΑΙ ΕΘΝΩΝ, ΚΡΥΒΕΤΑΙ ΣΤΟ ΣΚΟΤΑΔΙ ΓΙΑΤΙ ΤΟΝ ΤΥΦΛΩΝΕΙ ΑΚΟΜΑ ΤΟ ΦΩΣ ΤΟΥ ΗΛΙΟΥ ΤΟΥ ΣΥΜΠΑΝΤΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ. ΑΥΤΟΣ ΑΚΡΙΒΩΣ Ο ΗΛΙΟΣ ΑΠΟΤΥΠΩΝΕΤΑΙ ΣΤΟ ΔΕΚΑΕΞΑΚΤΙΝΟ ΣΥΜΒΟΛΟ ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΙΚΟΥ ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟΥ ΟΙΚΟΥ. Η ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ "ΔΙΟΔΟΤΟΣ" ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΡΧΑΙΟΠΡΕΠΗΣ ΟΥΤΕ ΝΕΩΤΕΡΙΚΗ. ΔΕΝ ΕΜΠΝΕΕΤΑΙ ΜΟΝΟ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΑ Ή ΤΗΝ ΚΛΑΣΣΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ, ΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΟΥΣ ΧΡΟΝΟΥΣ, ΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ, ΤΗΝ ΟΘΩΜΑΝΙΚΗ ΚΑΤΟΧΗ Ή ΤΗΝ ΝΕΟΤΕΡΗ ΙΣΤΟΡΙΑ. ΑΠΟΤΙΕΙ ΣΕΒΑΣΜΟ ΚΑΙ ΣΕ ΠΑΛΑΙΕΣ, ΠΑΤΡΩΕΣ ΘΡΗΣΚΕΙΕΣ, ΠΟΛΥΘΕΪΣΤΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ, ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ. ΚΑΙ ΕΜΠΝΕΕΤΑΙ ΑΠΟ ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΜΑΖΙ, ΓΙΑΤΙ ΣΤΟ ΒΑΘΟΣ ΑΥΤΩΝ ΕΛΟΧΕΥΕΙ ΜΙΑ ΚΟΙΝΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ ΠΟΥ ΘΕΡΜΑΙΝΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟΝ ΗΛΙΟ ΑΥΤΟ, Ο ΟΠΟΙΟΣ ΘΑ ΚΑΨΕΙ ΤΟΝ ΕΧΘΡΟ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ ΤΗΝ ΣΤΙΓΜΗ ΠΟΥ ΑΥΤΟΣ ΘΑ ΘΡΙΑΜΒΟΛΟΓΕΙ.

Καλλιτεχνική σύνθεση, ειδικά για τον Διόδοτο, από τη φίλη και αναγνώστρια Δ.Π.

Τρίτη 6 Αυγούστου 2019

Η Ορθόδοξη Μεταμόρφωση στο έργο του σημαντικού ζωγράφου Oleg Maslov….και κάποιες αναλογίες



O Ρώσος σπουδαίος εικαστικός Oleg Maslov* που έργα του βρίσκονται στα σημαντικότερα μουσεία ανά τον κόσμο έχει φιλοτεχνήσει μια σύνθεση με τίτλο  »Αpple Spas » στην οποία κυριολεκτικά αιωρείται σε κεντρική θέση μια ορθόδοξη εικόνα της Μεταμόρφωσης. Η εικόνα εντός μιας σκηνής της καθημερινότητας. Εσωτερικός χώρος. Η αλληλοπεριχώρηση, ο ένθετος και ενδιάθετος, ως  » ἐντός ὑμῶν ἐστιν .. »’ η ιστορικότητα, το βίωμα. Το αναπάντεχο κοντράστ, η Μεταμόρφωση αντιμέτωπη με μια σκηνή νεκρής φύσης…..

Στο γεγονός της Μεταμόρφωσης όπως αυτό επαναλαμβάνεται στο εικονογραφικό μοτίβο πρωταγωνιστούν 3 φιγούρες μετέωρες ο Μωυσής ο Χριστός και ο Ηλίας. Αλλά και οι 3 έχουν αναφορά στον Έναν ως  » ὁ ὢν καὶ ὁ ἦν καὶ ὁ ἐρχόμενος  » στο αειδιάστατο της αδιάπτωτης και Διαρκούς Παρουσίας Του που προσφέρεται με αποκαλυπτικό τρόπο.

Ο Μωυσής σχετίζεται με την αρχή και ο Ηλίας με το Τέλος.
Ο Μωυσής αναφέρεται στο Α και ο Ηλίας στο Ω.
Ο Μωυσής σηματοδοτεί τον Πρώτο και ο Ηλίας τον Έσχατο.
Ο Μωυσής τον Ην και ο Ηλίας τον Ερχόμενο.
Στο κέντρο ο Χριστός ως ο Ων ο αποκεκαλυμμένος στον Μωυσή….Το ανακεφαλαιωτικό Είναι των πραγμάτων….
Είναι η στιγμή της κορύφωσης εκεί επί του όρους…. Η αλλοίωση, η πνευματική άνωση..

Μια τριανδρία, μια υπολανθάνουσα αναφορά στην τριαδικότητα..
Αυτή η θαβώρεια τριαδικότητα παραπέμπει ωστόσο και στο Γολγοθά
ο Χριστός και οι 2 ληστές στο ύψωμα. Οι αναλογίες των γεγονότων προφανείς.
Αντί Γολγοθά Θαβώρ
αντί των 2 ληστών οι 2 Προφήτες …..
αντί ακάνθινης στεφάνης, η τρυφερή νεφέλη
Δεν ρέει ύδωρ η λογχισμένη του πλευρά αλλά εδώ εκχέεται φως από την πηγή του φωτός….

Το Θαβώρ προεικόνιση της ήττας του Γολγοθά προτύπωση της Ανάστασης. Δεν είναι υπόσχεση δεν είναι δυνητική ελπίδα είναι ατόφια μεταρσίωση, οντολογική συνθήκη,  »διαθήκη »…Είναι προστάδιο και εγγύηση της Ανάστασης..

Στην εποχή του  »Ιπτάμενου ανθρώπου » Φράνκι Ζαπάτα με το ικανό του flyboard, ο Χριστός στη σκηνή της Μεταμόρφωσης πάντα ίπταται στατικά, με απροσπάθεια. Δεν διανύει τρέχουσες αποστάσεις αφού καλείται να καλύψει το πιο ευρύ χάσμα αυτό της πιο χαοτικής απόστασης, του Στενού του θανάτου.…..Ναι ο νεοέλληνας είναι ικανός κι αυτός να πετάξει, να πετάξει από πάνω του ν΄αποβάλει ό,τι άχρηστο αλλοιώνει την αυθεντικότητά του, πορρώνει το είναι του αναζητώντας τις πνευματικές του ρίζες που είναι ο σταυρός…Και αυτή η απαλλαγή είναι η λύτρωση…..
η μόνη Μεταμόρφωση για τα χαμόκλαδα είναι η απαλότητα της πάχνης..

Που είμαστε τώρα;;
Σύνηθες ερώτημα στη διάρκεια ενός ταξιδιού…….
Έχοντας υπόψιν τη ρήση του Günther Anders (1902-1992) : « δεν ζούμε πια σε μια εποχή αλλά εντός μιας προθεσμίας» η Μεταμόρφωση φαντάζει ακόμη πιο Αποκαλυπτική..
« Οι Μοντέρνοι Καιροί έθεσαν τον « Άνθρωπο » σε θέση κυριαρχίας σε θέση Θεού. Αλλά ο « Άνθρωπος » υποσκελίστηκε με τη σειρά του από κάτι πιο δυνατό: την εικονικοποίηση του κόσμου μέσω της εφαρμογής του ψηφιακού δικτύου.…»

Έκτοτε ο Μηχανισμός « ελέγχει εκκινώντας από το εικονικό οτιδήποτε υπάρχει » « και επιβάλεται ως μόνο πραγματικό», γινόμενο στη θέση του « Υποκειμένου», « το μοναδικό sous-jacent σε ό,τι συμβαίνει », παραγόμενο ατέρμονα μέσω μιας « φρενιτικής μηχανοποίησης» αυτού που είναι. Ως « δύναμη διεθνική » ενώνει όλες τις ολιγαρχίες « απαλλαγμένες από κάθε ανήκειν», ο Μηχανισμός « κεφαλοποιεί τον πλανήτη δια της εφαρμογής του πυρηνικού διακυβεύματος, των ψηφιακών δικτύων και της παγκόσμιας αγοράς ». (Yannick Haennel, François Meyronnis και Valentin Retz, Tout est accompli, Τετέλεσται εκδ. Grasset.)

Ένας άνθρωπος όρθιος στην place de la République στο Παρίσι κρατάει ένα πλακάτ που λέει :« μου τα έκλεψαν όλα »…. αυτό το όλα εμπεριέχει τα πάντα,
και το παν ισούται με ………


Oleg Maslov ανήκει σ΄εκείνους που αποκαλούνται από το 1980 « οι underground ζωγράφοι της Αγίας Πετρούπολης » κι ανήκει στο κίνημα του νεοεξπρεσιονισμού.

6/8/19 Μεταμόρφωση


dimpenews.com 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου