«Μητρός τε καί πατρός καί τῶν ἄλλων προγόνων ἁπάντων τιμιώτερόν ἐστιν πατρίς καί σεμνότερον καί ἁγιώτερον καί ἐν μείζονι μοίρᾳ καί παρά θεοῖς καί παρ᾽ ἀνθρώποις τοῖς νοῦν ἔχουσι» ( Σωκράτης/Πλάτων:Κρίτων, 51β ). Ο ΑΓΩΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΤΡΙΔΑ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥΜΕΤΩΠΟΣ. Η ΕΛΛΑΣ, Η ΚΟΙΤΙΣ ΤΟΥ ΔΥΤΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΕΚΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, ΒΑΛΛΕΤΑΙ ΑΔΙΑΛΕΙΠΤΑ ΓΙΑ ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ ΕΞΙ ΧΙΛΙΑΔΕΣ ΧΡΟΝΙΑ. Ο ΠΟΛΥΣΧΙΔΗΣ ΝΟΥΣ ΠΟΥ ΕΝΟΡΧΗΣΤΡΩΝΕΙ ΤΗΝ ΑΛΛΗΛΟΣΦΑΓΗ ΜΕΤΑΞΥ ΛΑΩΝ ΚΑΙ ΕΘΝΩΝ, ΚΡΥΒΕΤΑΙ ΣΤΟ ΣΚΟΤΑΔΙ ΓΙΑΤΙ ΤΟΝ ΤΥΦΛΩΝΕΙ ΑΚΟΜΑ ΤΟ ΦΩΣ ΤΟΥ ΗΛΙΟΥ ΤΟΥ ΣΥΜΠΑΝΤΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ. ΑΥΤΟΣ ΑΚΡΙΒΩΣ Ο ΗΛΙΟΣ ΑΠΟΤΥΠΩΝΕΤΑΙ ΣΤΟ ΔΕΚΑΕΞΑΚΤΙΝΟ ΣΥΜΒΟΛΟ ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΙΚΟΥ ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟΥ ΟΙΚΟΥ. Η ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ "ΔΙΟΔΟΤΟΣ" ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΡΧΑΙΟΠΡΕΠΗΣ ΟΥΤΕ ΝΕΩΤΕΡΙΚΗ. ΔΕΝ ΕΜΠΝΕΕΤΑΙ ΜΟΝΟ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΑ Ή ΤΗΝ ΚΛΑΣΣΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ, ΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΟΥΣ ΧΡΟΝΟΥΣ, ΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ, ΤΗΝ ΟΘΩΜΑΝΙΚΗ ΚΑΤΟΧΗ Ή ΤΗΝ ΝΕΟΤΕΡΗ ΙΣΤΟΡΙΑ. ΑΠΟΤΙΕΙ ΣΕΒΑΣΜΟ ΚΑΙ ΣΕ ΠΑΛΑΙΕΣ, ΠΑΤΡΩΕΣ ΘΡΗΣΚΕΙΕΣ, ΠΟΛΥΘΕΪΣΤΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ, ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ. ΚΑΙ ΕΜΠΝΕΕΤΑΙ ΑΠΟ ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΜΑΖΙ, ΓΙΑΤΙ ΣΤΟ ΒΑΘΟΣ ΑΥΤΩΝ ΕΛΟΧΕΥΕΙ ΜΙΑ ΚΟΙΝΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ ΠΟΥ ΘΕΡΜΑΙΝΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟΝ ΗΛΙΟ ΑΥΤΟ, Ο ΟΠΟΙΟΣ ΘΑ ΚΑΨΕΙ ΤΟΝ ΕΧΘΡΟ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ ΤΗΝ ΣΤΙΓΜΗ ΠΟΥ ΑΥΤΟΣ ΘΑ ΘΡΙΑΜΒΟΛΟΓΕΙ.

Καλλιτεχνική σύνθεση, ειδικά για τον Διόδοτο, από τη φίλη και αναγνώστρια Δ.Π.

Δευτέρα 27 Μαΐου 2024

Ubuntu: Μια άλλη πρόταση ζωής

Ένας ανθρωπολόγος πρότεινε στα παιδιά μιας αφρικανικής φυλής ένα παιχνίδι: Τοποθέτησε ένα καλάθι γεμάτο ζουμερά φρούτα δίπλα σ’ ένα δέντρο και είπε στα παιδιά ότι όποιο από αυτά φτάσει πρώτο στο καλάθι θα πάρει όλα τα φρούτα. Όταν τους έδωσε το σινιάλο για να τρέξουν, πιάστηκαν χέρι-χέρι και ξεκίνησαν να τρέχουν όλα μαζί. Ύστερα κάθισαν σ’ έναν κύκλο για να φάνε τα φρούτα.

Όταν ρώτησε τα παιδιά γιατί το έκαναν αυτό, αφού κάποιο από αυτά θα μπορούσε να είχε καρπωθεί όλα τα φρούτα, τα παιδιά απάντησαν «Ubuntu», που σημαίνει: «Δεν μπορούμε να είμαστε χαρούμενοι αν έστω ένας από εμάς είναι στεναχωρημένος!».Η λέξη «Ubuntu» στη γλώσσα τους σημαίνει επινοώ, κατασκευάζω, συν-ενώνω κάτι σαν «Υπάρχω γιατί υπάρχουμε».

Μια ανοίκεια λέξη κι ένα άγνωστο σ’ εμάς, μέσα στην παγκοσμιοποιημένη, αγριεμένη, αγριευτική πραγματικότητα, παιχνίδι. Να που τα παιχνίδια μας δείχνουν και έναν άλλον τρόπο ζωής.

Ξέρουμε πλέον ότι κανείς Νεοφιλελευθερισμός [- δεν αποτελεί την παλαιότερη χρήση του όρου «φιλελευθερισμός -, που δηλώνει αόριστα τον εραστή των ελευθεριών και αντίπαλο τυραννικών καθεστώτων] και καμιά παγκοσμιοποίηση δεν μπορεί να αντέξει τις περιστάσεις πλέον του κόσμου τούτου. Δεν βγήκε το μέτρημα, που ήθελε τον άνθρωπο «άτομο», «μονάδα», μόνο υπολογίσιμος ως «αγαθό» και τούτο αναλώσιμο. Κάμφθηκε η θεοποιημένη αγορά, που λυσσομανά να σαρώσει τα πάντα, με ναυαρχίδα τον ισχυρισμό ότι η οικονομία δεν αποτελεί μια παράμετρο της ανθρώπινης ζωής αλλά καθαυτήν η ζωή.

Δεν βγήκαν τα κουκιά ότι είμαστε μόνο μάζα και δρούμε ως κινούμενη άμμος. Έπεσαν έξω τα κομπιουτεράκια ότι η ανθρωπότητα είναι μόνο το δίποδο ον που κατοικεί τις πόλεις μέσα σε απομόνωση. Τι κι αν το τόνισε ο Παπανούτσος κάποτε, ότι «ποτέ άλλοτε δεν ήταν τα σπίτια των ανθρώπων τόσο κοντά μεταξύ τους και οι καρδιές τους τόσο μακριά», αναφερόμενος ήδη σε περασμένο αιώνα.

Κι έρχεται μια Ήπειρος πονεμένη, φτωχή, τραυματισμένη, πεινασμένη, ενδεής μπροστά στον «εξελιγμένο» δυτικό πολιτισμό και μας δίνει έμπρακτα παρακαλώ – όχι σε θεωρίες και ιδεολογισμούς – το υπόδειγμα μιας κοινωνίας… Μιας όντως κοινωνίας! Κι αν «κοινωνώ» σημαίνει «μοιράζομαι» τα πάντα, υλικά, πνευματικά, συναισθήματα, ψυχικά, τότε να το νέο κριτήριο των κοινωνιών μας. Να ο παρονομαστής μας. Να η νέα εποχή, η νέα πρόταση για μια άλλη, εναλλακτική ζωής. Για μια νέα οπτική ζωής!

Ορίστε μια νέα εκδοχή ζωής, μια νέα δυνατότητα ύπαρξης. Όχι να υπάρχεις κι επιπλέον να κοινωνείς, αλλά να υπάρχεις στο μέτρο που κοινωνείς. Μήπως πρέπει να αρχίσουμε να βλέπουμε κι αυτή την προοπτική έμπρακτα πια; Όχι ως «έπεα πτερόεντα» αλλά ως βασική αρχή σε εφαρμογή. Μήπως πλέον οι θεσμοί – πολιτικοί – πολιτειακοί – θρησκευτικοί – να ξεκινήσουν να εργάζονται γι’ αυτό; Μήπως δεν πολυβασανιστήκαμε από τη μοναξιά και την κλεισούρα; Μήπως δεν παραθάψαμε τα συναισθήματά μας , μη και εγώ δεν ξέρω γιατί; Μήπως παραϋπολογίσαμε τον άλλον ως «ξένο», ως εχθρό; Μήπως τελικά από – ξενωθήκαμε αντί να φιλο – ξενηθούμε;

Μήπως ξεχάσαμε μέσα στους υπολογισμούς του να είμαι ο καλύτερος, ο πρώτος, ο ευτυχέστερος, ότι η αγκαλιά του συνανθρώπου αποτελεί ύψιστο ταμείο; Υπερθετικός βαθμός… κι όχι ημίμετρα!
Βλέπετε τα παιδιά της Αφρικής μας δίδαξαν το νέο σύνθημα της ύπαρξης, τον ήχο της αφύπνισής μας : δεν βιώνουμε αν δεν μοιραζόμαστε, δεν βιώνουμε αν κλεινόμαστε στο «κελί» μας απεγνωσμένα, δεν προχωράμε αν δεν κρατούμε το χέρι του συνανθρώπου μας, μαραινόμαστε στο ψύχος του Ενικού αριθμού, μα ανθίζουμε στην ποικιλία της ευωδιάς των γύρω μας λουλουδιών. Μας όρισαν ένα νέο νόμο : ότι πάνω από το δίκαιο, υπάρχει κάτι ακόμα πιο δίκαιο : το έλεος, η φωνή της συνείδησής μας – κι ας μην αντέχουμε να την ακούμε – ότι αν απόψε κάποιος υποφέρει, έχω ευθύνη και εγώ!! Μα κι αν κάποιος απόψε νιώθει όμορφα για εμάς, έστω για ένα χάδι μας, μια παρουσία μας στη ζωή του, μια καλή μας κουβέντα , μικρό δώρο θαρρείτε είναι αυτό;

Ubuntu λοιπόν – και λόγω φτώχειας – και ξερό ψωμί!!!
Σας βλέπω να χαμογελάτε με το ουτοπικό της πρότασης. Με ειρωνεία και συγκατάβαση. Κι όμως, αν δεν πιστέψεις σήμερα στην ουτοπία μιας άλλης εκδοχής ζωής έχεις τελειώσει. Αν δεν εμψυχωθείς από την πίστη σε μια διαφορετική δυνατότητα ύπαρξης και συνύπαρξης μένεις αγκαλιά με το ήδη γνωστό. Κι αυτό μυρίζει σήψη, και μούχλα, και θάνατο.

Και τα όνειρα πολλοί τα αγνόησαν και τα χλεύασαν, τον θάνατο ουδείς!!!



Ανδρέας Χρονάκης
,  

PhD Ιστορίας Τέχνης & Ψυχολογίας – Επιστημονικός Συνεργάτης ΑΠΘ




diodotos-k-t.blogspot.com


11 σχόλια:

  1. ΑΝ ΠΕΙΝΆΣ ΝΟΙΆΖΕΣΑΙ ΝΑ ΦΑΣ ΈΣΤΩ ΚΑΙ ΑΝ ΤΟ ΚΛΈΨΕΙΣ..
    ΚΙ' ΤΡΟΦΗ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ ΔΩΡΕΑΝ ΕΙΝΑΙ ΜΑ ΔΕΝ ΤΟ ΒΛΈΠΕΙΣ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Διός Κούρος27 Μαΐου, 2024 10:19

    Οι κάτοικοι του πλανήτη ΞΕΧΝΟΥΝ. Ξεχνούν ότι ο ΜΟΝΑΔΙΚΟΣ τρόπος να ζήσης μια ζωή ΕΥδαιμονίας είναι να ζεις ΑΝΘΡΩΠΟΚΕΝΤΡΙΚΑ. Η πλειοψηφία έχει παρασυρθεί στον υλιστικό τρόπο ζωής.

    Είναι αυτό κακό ; Ο Χ Ι.

    Όχι, διότι στο επόμενο βήμα ΕΠΙΘΥΜΩ να έχω δίπλα μου τους ΟΜΟΙΟΥΣ μου. Το βήμα αυτό θα είναι ΣΤΙΓΜΙΑΙΟ. Είτε θα είναι στη Γαία (που αυτό πιστεύω) είτε κάπου αλλού, αυτοί που θα ΜΕΙΝΟΥΜΕ θα κτίσουμε τη ΝΕΑ ΓΑΙΑ, με τη βοήθεια της ίδιας !!!

    Αφήστε τους λοιπόν να υποδουλώνονται στον υλισμό και ΜΗΝ ΣΑΣ ΚΑΙΓΕΤΑΙ ΚΑΡΦΑΚΙ. Όποιος επιθυμεί ας περάσει. Για τους υπόλοιπους, κακό του κεφαλιού τους. Άντε γιατί πολύ ασχοληθήκαμε με τη "σωτηρία" άλλων !!!! Είμαστε στο "τέλος". Όποιος σώθηκε σώθηκε.

    Έρρωσθε και προσοχή στον Ήλιο.

    Διός Κούρος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. ΑΡΙΣΤΟΜΑΧΟΣ27 Μαΐου, 2024 13:10

    UBUNTU.....
    ΙΣΧΥΕΙ ΚΑΙ ΣΕ ΕΜΑΣ....
    ΧΑΧΑΧΑΧΑ!
    ΚΑΙ ΕΠΕΙΔΉ ΓΕΛΆΤΕ ,ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ
    ΙΣΧΥΕΙ ,ΤΟΤΕ...
    UBUNTU.....ΓΙΑ ΚΛΩΤΣΙΕΣ
    ΜΑΖΙ ΜΕ UΒUNTU
    ΓΙΑ ΡΑΒΔΙ.
    ΑΡΙΣΤΟΜΑΧΟΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Δεν ξέρω τί λέτε όλοι εσείς,
    Ubuntu πάντως λέγεται και το σύστημα πάνω στο οποίο δουλεύουν τα Linux μου 😆

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Βαλε Mint να δεις προκοπη...

      ΛΟΚΙ

      Διαγραφή
    2. Φημολογείται χωρίς να δυναμαι να επιβεβαιώσω το αληθές της ιστορίας πως το ίδιο πείραμα δοκιμάστηκε σε κάποια περιοχή της κεντρικής Ελλάδας
      Εκεί και τότε το πλέον μεγαλόσωμο και δυνατό αγόρι έτρεξε με την μεγαλύτερη ταχύτητα προς το καλάθι και μάλιστα αποθωντας τους διπλανούς του και βεβαίως κέρδισε για τον εαυτό του όλα τα φρούτα
      Σε ερώτηση που του ετέθη από τους διοργανωτές πως αφού τα φρούτα είναι πολλά γιατί δεν μοίρασε κάποια στα άλλα παιδιά αυτός απάντησε
      Ζ'μπουτσα μ

      Διαγραφή
  5. Η συγκεκριμένη φράση που εκστομησε το παιδί (για όσους γνωρίζουν την Ελληνική Γλώσσα σε μεγαλύτερο βάθος) δεν έχει ακριβή εννοιολογική αντιστοίχηση σε άλλη γλώσσα
    Το γενικότερο νόημα της περιγράφεται περιφραστικά ως εξής
    Ενδιαφέρομαι κτ αποκλειστικότητα για το δικό μου προσωπικό όφελος και αδιαφορώ παντελώς για το όποιο καλό θα μπορούσα να δώσω στους άλλους
    Σε μία πλατύτερη ερμηνεία σημαίνει πως ο εκστομιζων την εν λόγω φράση προτιμά να απορρίψει το περίσσευμα από το ότι αυτός έχει παρά να το μοιραστεί με άλλους

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Το χρώμα των πατουσών στα παιδιά της φωτογραφίας αλλά και από τις παλάμες τους, μπορεί να δώσει την απάντηση στους επιστημοναράδες που ψάχνουν την καταγωγή του ανθρώπου στην μαύρη ήπειρο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αναλύστε το λίγο αυτό στους αναγνώστες,
      αλλά με ένα ψευδώνυμο, γιατί αυτή τη φορά δεν θα σάς αναρτήσω το σχόλιο.

      Διαγραφή