1. "Ιδεολογική, πολιτιστική και γεωπολιτική συνέχεια"
Από
την εποχή του Μεγάλου Αλεξάνδρου (356–323 π.Χ.), η έννοια της
οικουμενικής βασιλείας κατέκτησε τον ελληνορωμαϊκό κόσμο. Ο Μέγας
Κωνσταντίνος (272–337 μ.Χ.) όχι μόνο υιοθέτησε αυτό το μοντέλο, αλλά το
επανερμήνευσε μέσω της χριστιανικής πίστης, δημιουργώντας μια νέα
αυτοκρατορική παράδοση που βασιζόταν ξεκάθαρα σε ελληνιστικά θεμέλια.
Ο
Αλέξανδρος στόχευε στην ενοποίηση των λαών της Ανατολής και της Δύσης
σε ένα ενιαίο πολιτισμικό σώμα με επίκεντρο τον ελληνισμό. Ο
Κωνσταντίνος, αιώνες αργότερα, επιχείρησε ένα αντίστοιχο εγχείρημα: την
ενοποίηση της αυτοκρατορίας υπό τη χριστιανική οικουμενικότητα, με
κέντρο την ελληνική Ανατολή.
Κατά τον λάτρη της Ελληνικής ιστορίας E. R. Dodds:
«Ο Κωνσταντίνος ήταν ο μόνος μετά τον Αλέξανδρο που κατόρθωσε να θεμελιώσει μια παγκόσμια βασιλεία με υπερεθνικό όραμα»
(E. R. Dodds, Pagan and Christian in an Age of Anxiety, Cambridge University Press, 1965)
2. Η επιλογή της Κωνσταντινούπολης: Νέα Αλεξάνδρεια
Η
ίδρυση της Κωνσταντινούπολης (330 μ.Χ.) ως νέας πρωτεύουσας δεν ήταν
τυχαία. Ο Κωνσταντίνος μιμήθηκε τον Αλέξανδρο, που ίδρυε πόλεις ως
φορείς ελληνικού πολιτισμού. Η Κωνσταντινούπολη, όπως και η Αλεξάνδρεια,
ιδρύθηκε σε στρατηγική τοποθεσία και σχεδιάστηκε για να είναι κέντρο
πολιτισμού και εξουσίας.
Κατά την καθηγήτρια Αρχαίας και Βυζαντινής Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης
Averil Cameron:
«Η
ίδρυση της Κωνσταντινούπολης υπήρξε το σημαντικότερο γεγονός μετά την
Αλεξάνδρεια για την ελληνική παράδοση στον ρωμαϊκό κόσμο»
(Cameron, The Later Roman Empire, Harvard University Press, 1993)
3. Ο ελληνικός χαρακτήρας της βασιλείας
Ο
Κωνσταντίνος, παρότι Ρωμαίος αυτοκράτορας, ανέδειξε τον ελληνισμό ως το
πολιτισμικό υπόβαθρο της νέας αυτοκρατορίας. Η γλώσσα της Ανατολής, η
παιδεία των αυλικών και η ίδια η Εκκλησία ήταν ελληνόφωνες.
Ο εκκλησιαστικός ιστορικός του 5ου αιώνα μ.Χ Σωκράτης Σχολαστικός αναφέρει ότι ο Κωνσταντίνος:
«Ἐτιμᾶ τὴν Ἑλληνικὴν γλῶσσαν καὶ παιδείαν ὡς μέσον διοικήσεως καὶ διαφωτισμοῦ»
(Εκκλησιαστική Ιστορία, Βιβλ. Α΄)
4. Θεοκρατική βασιλεία και η αποθέωση του ηγεμόνα
Ο
Αλέξανδρος είχε θεοποιηθεί εν ζωή· οι ελληνιστικοί βασιλείς τον
μιμήθηκαν. Ο Κωνσταντίνος εισήγαγε την ιδέα του “ἐπίκοινον Θεοῦ και
βασιλέως”, δηλαδή ότι ο αυτοκράτορας κυβερνά κατ’ εντολήν Θεού – όχι
πλέον με παγανιστική αποθέωση, αλλά με χριστιανικό μανδύα.
Κατά τον Κωνσταντίνο Ζ΄ Πορφυρογέννητο αυτοκράτορα της Μακεδονικής δυναστείας:
«Ὁ Μέγας Κωνσταντῖνος ἀντελήφθη τὴν ἐνότητα τοῦ κόσμου κατὰ τὸ Ἀλεξανδρικὸν πρότυπον, ἀλλ’ ἐν Χριστῷ»
(Περί Βασιλείου Τάξεως, κεφ. 5)
5. Εκστρατείες και στρατηγική ενοποίησης
Ο
Κωνσταντίνος έδωσε βάρος σε εκστρατείες ενότητας και σταθερότητας, όπως
και ο Αλέξανδρος. Επιδίωξε όχι μόνο νίκες, αλλά και
θρησκευτική-πολιτιστική σύνθεση, με τον χριστιανισμό να παίρνει τη θέση
του ελληνισμού ως παγκόσμιας πολιτισμικής πρότασης.
Κατά τον Άγγλο ιστορικό λάτρη της Ελληνικής ιστορίας Robin Lane Fox:
«Ο
Κωνσταντίνος δεν ήταν μόνο νέος Αύγουστος· υπήρξε ένας νέος Αλέξανδρος
που έδωσε στην οικουμένη μια πίστη αντί για μια γλώσσα»
(Pagans and Christians, Penguin Books, 1987)
Συμπερασματικά,
ο Μέγας Κωνσταντίνος δεν υπήρξε απλώς ένας ρωμαίος αυτοκράτορας αλλά
ήταν συνεχιστής του οικουμενικού ελληνιστικού ιδεώδους, που πρώτος
εξέφρασε ο Μέγας Αλέξανδρος. Επανέφερε το όραμα μιας ενωμένης
αυτοκρατορίας, με πνευματικό άξονα αυτή τη φορά τον χριστιανισμό, αλλά
με πολιτισμικό υπόβαθρο τον ελληνισμό. Η Κωνσταντινούπολη υπήρξε η Νέα
Αλεξάνδρεια, και ο ίδιος ο Κωνσταντίνος, με όρους πολιτικής,
πολιτισμικής και γεωστρατηγικής σκέψης, ήταν ο νέος Αλέξανδρος του
χριστιανικού κόσμου.
(Φωτό)«Εν
τω φωτί της αιωνιότητας, ο Μέγας Αλέξανδρος και ο Μέγας Κωνσταντίνος
στέκουν ως φλόγες μίας ελληνικής δάδας που διέσχισε αιώνες. Ο ένας
θεμελίωσε την οικουμενική ιδέα του ελληνισμού με ξίφος και όραμα· ο
άλλος τη βάπτισε στο φως του Σταυρού, δίνοντάς της αιώνιο πρόσωπο.
Μεταξύ τους, η ελιά της σοφίας και ο αετός της συνέχειας υπενθυμίζουν
ότι η ελληνική ψυχή δεν έσβησε ποτέ — απλώς αλλάζει μορφή για να μείνει
αθάνατη.»

Ενδεικτική βιβλιογραφία – Πηγές:
Κωνσταντῖνος Ζ΄ Πορφυρογέννητος, Περί Βασιλείου Τάξεως, εκδ. Dagron
Σωκράτης Σχολαστικός, Εκκλησιαστική Ιστορία
E. R. Dodds, Παγανιστές και Χριστιανοί σε μια εποχή ανησυχίας, Cambridge University Press, 1965
Averil Cameron, Η ύστερη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία, Harvard University Press, 1993
Robin Lane Fox, Παγανιστές και Χριστιανοί, Penguin Books, 1987
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου