Κάπως αργά.. δηλαδή τί "κάπως"... απ' τον Μάρτιο του 2018 δηλαδή...🙃 (εδώ) σάς είχα πει ότι θα σάς πω δυο πραγματάκια για τον Erik Satie (1866 – 1925).
Ας ακούσουμε όμως πρώτα, σε ρεμίξ ιδιαιτέρως ωραίο, και αφιερωμένο στο φίλο Tsute, την 1η Γυμνοπαιδία (Gymnopédie):
...και τώρα την 1η Γνωσσία (Gnossienne) σε ρεμίξ πάλι:
Eδώ, μπορείτε να ακούσετε την πιο αγαπημένη μου διασκευή της 1ης Γνωσσίας, από το διάσημο εθνίκ μουσικό σχήμα (με όργανα παραδοσιακής και κλασσικής μουσικής) Ensemble Sarband:
ΕΔΩ, βιογραφία του Ερίκ Σατί, στα ελληνικά.
Και ΕΔΩ, μπορείτε να ακούσετε όλες μαζί τις αυθεντικές Γυμνοπαιδίες (Gymnopédies) και Γνωσσίες (Gnossiennes) του Σατί.
Και εδώ, οι δυο-τρεις πληροφοριούλες που σάς υποσχέθηκα, και οι οποίες δεν υπάρχουν όλες στις βιογραφίες της γκουγκλ:
Όσο ζούσε ο Σατί, ήξερε αλλά και τού το έλεγαν όλοι γύρω του, ότι οι Γυμνοπαιδίες και οι Γνωσσίες είναι αριστουργήματα που θα μείνουν στην αιωνιότητα. Όμως όταν το πρωτοάκουσε αυτό ο Σατί, ξέρετε τί γύρισε και είπε; "Μωρέ μπράβο..! ..και να σκεφτείς ότι δεν σκεφτόμουν να συνθέσω μουσική όταν τα έγραψα, σε νεαρή ηλικία. Ήταν απλά ασκήσεις για τους μαθητές μου στο μάθημα μουσικής". Δήλωση η οποία, αν μη τί άλλο.. εξέφραζε την πραγματική ταπεινότητα ενός μεγάλου δημιουργού, προσόν που μόνο οι πραγματικά εμπνευσμένοι το έχουν. Κάτι που σίγουρα όμως.. δεν το έχουν "του κόσμου οι μετριότητες", όπως είχε πει και ο Σαλιέρι αφότου δολοφόνησε τον Μότσαρτ.
Όσον αφορά την ονοματοδοσία αυτών των.."ασκήσεων"... είπε: "Με τις Γυμνοπαιδίες (Gymnopédies)..είχα στο νου μου τις γυμνοπαιδίες της αρχαίας Σπάρτης του Λυκούργου. Τότε που κορίτσια κι αγόρια γυμνάζονταν γυμνά και απονήρευτα, στα χωματένια στάδια, για χτίσιμο του σώματος, σκληραγώγηση για ετοιμότητα σε πόλεμο, και ήθος". Πιστεύω, πως λέγοντας αυτά ο Σατί, πρέπει να είχε υπόψιν του και όσα είχε γράψει ο Μπέρτραντ Ράσσελ για την αρχαία Σπάρτη. Ότι τα γυμνά κορίτσια και αγόρια, αθλούμενα μαζί, ξεπερνούσαν την πονηριά του γυμνού σώματος (δηλαδή το συνήθιζαν) και την αποσπασματική σεξουαλικότητα, και στην συνέχεια σύναπταν μεταξύ τους στέρεους γάμους, που βασίζονταν στην πραγματική αγάπη, έγνοια και ενδιαφέρον για την προσωπικότητα του καθενός απ'τους δυο.
Για τις Γνωσσίες (Gnossiennes) είπε: "Δεν σημαίνει τίποτε απολύτως η λέξη. Απλά είναι μίξη δύο ελληνικών ονομάτων που μού αρέσει η προφορά τους. 'Γνώση' και 'Κνωσσός' ". Πολλοί βέβαια λένε, ότι το ενδιαφέρον του για την λέξη 'Γνώση' οφειλόταν και στο ενδιαφέρον που είχε δείξει το ίδιο διάστημα (1890), για τον Χριστιανικό και Εβραϊκό Γνωστικισμό.
Πάντως.. σαν να κατείχε πολλές γνώσεις περί Ελλάδος, ο αγαπητός μας μεγάλος συνθέτης Ερίκ Σατί, δεν νομίζετε; Μάλιστα, η 1η Γνωσσία (και κάπως λιγότερο οι επόμενες δύο) αποτελεί μελωδία με έντονη ελληνικότητα που θυμίζει και λίγο δημοτικό τραγούδι. Όταν την πρωτοάκουσα, σε ηλικία 11 ετών που η γιαγιά μου είχε συνέχεια ανοικτό το Γ' Πρόγραμμα της Ελληνικής Ραδιοφωνίας.. είπα στην γιαγιά μου: "Γιαγιά γιαγιά.. αυτό θυμίζει το Χορό του Ζαλόγγου!" Και η γιαγιά μου γύρισε και με κοίταξε με ένα λαμπερό βλέμμα. Ο Σατί όντως ονόμαζε όλη αυτή τη σειρά κομματιών "Χορούς".
Και τότε και τώρα και για πάντα.. τα έργα αυτά πάντως.. μιλούν και στο ελληνικό dna. Ίσως έτσι να το είχε θελήσει κι αυτό, από τότε ο μεγάλος Σατί.
ΚΩΣΤΑΣ-ΤΑΥΡΟΣ
ΓΝΩΣΗ ΚΑΙ ΚΝΩΣΣΟΣ...
ΑπάντησηΔιαγραφήΑΘΑΙΡΕΤΗ ΣΥΜΠΤΥΞΗ ΤΩΝ ΔΥΟ ΛΕΞΕΩΝ ΕΤΣΙ ΓΙΑ ΝΑ ΛΕΜΕ,
COGNOSCO [ΡΗΜΑ ΛΑΤΙΝ.] = ΓΝΩΡΙΖΩ
[METAΞΥ ΜΑΣ, ΕΓΩ... ΤΗΝ ΤΥΦΛΑ ΜΟΥ]
ΑΛΛΑ ΜΙΑΣ ΚΑΙ ΜΙΛΑΜΕ ΓΙΑ ΜΟΥΣΙΚΗ,
Ο ΠΑΙΧΤΗΣ ΟΜΩΣ ΕΔΩ, ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΔΕ Ο ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗΣ, ΠΡΩΤΟΠΟΡΟΙ.
www.youtube.com/watch?v=IvUU8joBb1Q
ΔΗΜΗΤΡΗΣ
ΧΑΧΑΧΑ
ΔιαγραφήΑΠΙΘΑΝΟ ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ!!!!
----------------------------------------------
COGNOSCO, σαν να λέμε.. γιγνώσκω! 🙂
----------------------------------------------
"Αυθαίρετη σύμπτυξη έτσι για να λέμε"
Δες το θετικά. Δεν μπορούν παρά να αναφέρονται στην Ελλάδα ως πηγή έμπνευσής τους. Και όχι όλοι.. Αυτός πάντως κατατέθηκε τίμια.
ΜΗΠΩΣ ΚΑΙ ΣΤΟ ``I KNOW'' THΣ ΕΠΙΣΗΜΗΣ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΠΟΥ ΣΕ ΚΟΙΤΑΖΟΥΝ ΚΑΙ ΑΦ' ΥΨΗΛΟΥ ΚΑΠΟΙΟΙ ΑΝ ΔΕΝ ΤΗΝ ΣΚΑΜΠΑΖΕΙΣ ΚΑΙ ΜΙΛΑΣ, ΔΕΝ ΣΥΝΥΠΑΡΧΕΙ Ο ΝΟΥΣ ΜΕΣΑ;
ΔιαγραφήΠΟΤΕ ΜΟΥ ΔΕΝ ΑΓΑΠΗΣΑ ΓΛΩΣΣΕΣ ΧΩΡΙΣ ΦΩΝΗΕΝΤΑ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ
ΜΟΥΣΙΚΑΡΕΣ!
ΑπάντησηΔιαγραφήΜια ενδιαφέρουσα και χαριτωμένη εκδοχή τής μουσικής τού Satie αισθάνομαι ότι είναι οι ερμηνείες τού Jackue Loussier με το τρίο του. Οπωσδήποτε το jazz feeling των ερμηνειών τού Jackue Loussier δεν ανταποκρίνεται στην Δωρικότητα τής μουσικής τού Satie, ούτε το πιάνο μπορεί να αποδώσει τα μόρια, που βρίσκονται μεταξύ των μουσικών φθόγγων, όπως αυτό γίνεται από ένα όργανο χωρίς τάστα σαν το βιολί. Ο Λουσσιέρ όμως με τις ερμηνείες του έχει καταστήσει προσβάσιμες συνθέσεις τής κλασσικής μουσικής σε ένα κοινό, που να μην είχε ασχοληθεί ποτέ με αυτές. Έτσι δεν τυχαίο, που η πλέον εμπορική δισκογραφία τής μουσικής του Μπαχ είναι οι εκτελέσεις τού λουσσιέρ.
ΑπάντησηΔιαγραφήhttps://www.youtube.com/watch?v=_5AGbJ-hF_E
https://www.youtube.com/watch?v=4xng_QbhHGY
ΤΙ ΛΕΣ ΤΩΡΑ..!!!
ΔιαγραφήΟ ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΕΙΝΑΙ ΘΕΟΣ!!!!!
Δεν ήξερα αυτές τις εκτελέσεις.
Ε Υ Χ Α Ρ Ι Σ Τ Ω !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ΤΡΙΣ-ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ΔιαγραφήΕΚΤΕΛΕΣΑΡΕΣ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Αυτό το Trois Gnossiennes του Loussier μέ έχει τρελλάνει!!!
ΔιαγραφήΈτσι μού 'ρχεται να το είχα σταθερά στην κορυφή του ιστολογίου ως το πιο αγαπημένο μουσικό κομμάτι του διαχειριστή.
Δεν έχω λόγια.....
Πω πω... φτιάχτηκα τώρα!
ΔιαγραφήΑνταποδίδω με αγαπημένο κομμάτι από τον πιο αγαπημένο μου μουσικό:
https://www.youtube.com/watch?v=mpRXA3lFrqM
Και εδώ το αυθεντικό, από Ροντρίγκο, για τους φίλους αναγνώστες:
Διαγραφήhttps://www.youtube.com/watch?v=KzEFQW9CXGc
ΤΙ ΜΟΥ 'ΚΑΝΕΣ ΡΕ ΦΙΛΕ ΣΗΜΕΡΑ...
ΔιαγραφήΚι εδώ για Έγχορδα
Διαγραφήhttps://youtu.be/gr6QnFmCXzk?t=66
Χωρίς ποτέ να ξεχνάμε την κλασσική εκτέλεση του Paco de Lucía
https://youtu.be/e9RS4biqyAc?t=49
Ν.Β.
Σε ευχαριστώ φίλε για την αφιέρωση. Ωραίο το remix, όμως η διασκευή των Ensemble Sarband
ΑπάντησηΔιαγραφήήταν που μου έκανε εντύπωση. Πραγματικά, λες και ακούς ένα πάντρεμα από διαφορετικούς πολιτισμούς ταυτόχρονα, με έντονο το στοιχείο της δημοτικής μουσικής όπως είπες.
Ε τότε φίλε μου.. στον επόμενο καφέ μας θα σού φέρω με στικάκι την προσωπική μου συλλογή Ensemble Sarband που έφτιαξα πριν από 10 χρόνια. Η φράση "πάντρεμα από διαφορετικούς πολιτισμούς ταυτόχρονα" που είπες.. είναι πραγματικά το κλειδί της υπόθεσης, κι αν σκεφτείς ότι στο μεγάλο αυτό σχήμα υπάρχουν μουσικοί από Βουλγαρία, Αγγλία, Ιαπωνία, Λίβανο κ.ά..
Διαγραφή