«Μητρός τε καί πατρός καί τῶν ἄλλων προγόνων ἁπάντων τιμιώτερόν ἐστιν πατρίς καί σεμνότερον καί ἁγιώτερον καί ἐν μείζονι μοίρᾳ καί παρά θεοῖς καί παρ᾽ ἀνθρώποις τοῖς νοῦν ἔχουσι» ( Σωκράτης/Πλάτων:Κρίτων, 51β ). Ο ΑΓΩΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΤΡΙΔΑ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥΜΕΤΩΠΟΣ. Η ΕΛΛΑΣ, Η ΚΟΙΤΙΣ ΤΟΥ ΔΥΤΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΕΚΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, ΒΑΛΛΕΤΑΙ ΑΔΙΑΛΕΙΠΤΑ ΓΙΑ ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ ΕΞΙ ΧΙΛΙΑΔΕΣ ΧΡΟΝΙΑ. Ο ΠΟΛΥΣΧΙΔΗΣ ΝΟΥΣ ΠΟΥ ΕΝΟΡΧΗΣΤΡΩΝΕΙ ΤΗΝ ΑΛΛΗΛΟΣΦΑΓΗ ΜΕΤΑΞΥ ΛΑΩΝ ΚΑΙ ΕΘΝΩΝ, ΚΡΥΒΕΤΑΙ ΣΤΟ ΣΚΟΤΑΔΙ ΓΙΑΤΙ ΤΟΝ ΤΥΦΛΩΝΕΙ ΑΚΟΜΑ ΤΟ ΦΩΣ ΤΟΥ ΗΛΙΟΥ ΤΟΥ ΣΥΜΠΑΝΤΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ. ΑΥΤΟΣ ΑΚΡΙΒΩΣ Ο ΗΛΙΟΣ ΑΠΟΤΥΠΩΝΕΤΑΙ ΣΤΟ ΔΕΚΑΕΞΑΚΤΙΝΟ ΣΥΜΒΟΛΟ ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΙΚΟΥ ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟΥ ΟΙΚΟΥ. Η ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ "ΔΙΟΔΟΤΟΣ" ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΡΧΑΙΟΠΡΕΠΗΣ ΟΥΤΕ ΝΕΩΤΕΡΙΚΗ. ΔΕΝ ΕΜΠΝΕΕΤΑΙ ΜΟΝΟ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΑ Ή ΤΗΝ ΚΛΑΣΣΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ, ΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΟΥΣ ΧΡΟΝΟΥΣ, ΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ, ΤΗΝ ΟΘΩΜΑΝΙΚΗ ΚΑΤΟΧΗ Ή ΤΗΝ ΝΕΟΤΕΡΗ ΙΣΤΟΡΙΑ. ΑΠΟΤΙΕΙ ΣΕΒΑΣΜΟ ΚΑΙ ΣΕ ΠΑΛΑΙΕΣ, ΠΑΤΡΩΕΣ ΘΡΗΣΚΕΙΕΣ, ΠΟΛΥΘΕΪΣΤΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ, ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ. ΚΑΙ ΕΜΠΝΕΕΤΑΙ ΑΠΟ ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΜΑΖΙ, ΓΙΑΤΙ ΣΤΟ ΒΑΘΟΣ ΑΥΤΩΝ ΕΛΟΧΕΥΕΙ ΜΙΑ ΚΟΙΝΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ ΠΟΥ ΘΕΡΜΑΙΝΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟΝ ΗΛΙΟ ΑΥΤΟ, Ο ΟΠΟΙΟΣ ΘΑ ΚΑΨΕΙ ΤΟΝ ΕΧΘΡΟ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ ΤΗΝ ΣΤΙΓΜΗ ΠΟΥ ΑΥΤΟΣ ΘΑ ΘΡΙΑΜΒΟΛΟΓΕΙ.

Καλλιτεχνική σύνθεση, ειδικά για τον Διόδοτο, από τη φίλη και αναγνώστρια Δ.Π.

Κυριακή 5 Δεκεμβρίου 2021

περί Σατί...


Κάπως αργά.. δηλαδή τί "κάπως"... απ' τον Μάρτιο του 2018 δηλαδή...🙃 (εδώ) σάς είχα πει ότι θα σάς πω δυο πραγματάκια για τον Erik Satie (1866 – 1925). 

 

Ας ακούσουμε όμως πρώτα, σε ρεμίξ ιδιαιτέρως ωραίο, και αφιερωμένο στο φίλο Tsute, την 1η Γυμνοπαιδία (Gymnopédie):

https://www.youtube.com/watch?v=zVR71XJ-Q2w


 

...και τώρα την 1η Γνωσσία (Gnossienne) σε ρεμίξ πάλι, με κινούμενο σχέδιο..

https://www.youtube.com/watch?v=5o39dPNYVMA 


 

 Eδώ, μπορείτε να ακούσετε την πιο αγαπημένη μου διασκευή της 1ης Γνωσσίας, από το διάσημο εθνίκ μουσικό σχήμα (με όργανα παραδοσιακής και κλασσικής μουσικής) Ensemble Sarband: 

https://www.youtube.com/watch?v=rNg-L73Xin8 


 

ΕΔΩ,  βιογραφία του Ερίκ Σατί, στα ελληνικά.


Και ΕΔΩ, μπορείτε να ακούσετε όλες μαζί τις αυθεντικές Γυμνοπαιδίες (Gymnopédies) και Γνωσσίες (Gnossiennes) του Σατί.

 

Και εδώ, οι δυο-τρεις πληροφοριούλες που σάς υποσχέθηκα, και οι οποίες δεν υπάρχουν όλες στις βιογραφίες της γκουγκλ:

Όσο ζούσε ο Σατί, ήξερε αλλά και τού το έλεγαν όλοι γύρω του, ότι οι Γυμνοπαιδίες και οι Γνωσσίες είναι αριστουργήματα που θα μείνουν στην αιωνιότητα. Όμως όταν το πρωτοάκουσε αυτό ο Σατί, ξέρετε τί γύρισε και είπε; "Μωρέ μπράβο..! ..και να σκεφτείς ότι δεν σκεφτόμουν να συνθέσω μουσική όταν τα έγραψα, σε νεαρή ηλικία. Ήταν απλά ασκήσεις για τους μαθητές μου στο μάθημα μουσικής". Δήλωση η οποία, αν μη τί άλλο.. εξέφραζε την πραγματική ταπεινότητα ενός μεγάλου δημιουργού, προσόν που μόνο οι πραγματικά εμπνευσμένοι το έχουν. Κάτι που σίγουρα όμως.. δεν το έχουν "του κόσμου οι μετριότητες", όπως είχε πει και ο Σαλιέρι αφότου δολοφόνησε τον Μότσαρτ.

Όσον αφορά την ονοματοδοσία αυτών των.."ασκήσεων"... είπε: "Με τις Γυμνοπαιδίες (Gymnopédies)..είχα στο νου μου τις γυμνοπαιδίες της αρχαίας Σπάρτης του Λυκούργου. Τότε που κορίτσια κι αγόρια γυμνάζονταν γυμνά και απονήρευτα, στα χωματένια στάδια, για χτίσιμο του σώματος, σκληραγώγηση για ετοιμότητα σε πόλεμο, και ήθος". Πιστεύω, πως λέγοντας αυτά ο Σατί, πρέπει να είχε υπόψιν του και όσα είχε γράψει ο Μπέρτραντ Ράσσελ για την αρχαία Σπάρτη. Ότι τα γυμνά κορίτσια και αγόρια, αθλούμενα μαζί, ξεπερνούσαν την πονηριά του γυμνού σώματος (δηλαδή το συνήθιζαν) και την αποσπασματική σεξουαλικότητα, και στην συνέχεια σύναπταν μεταξύ τους στέρεους γάμους, που βασίζονταν στην πραγματική αγάπη, έγνοια και ενδιαφέρον για την προσωπικότητα του καθενός απ'τους δυο.

Για τις Γνωσσίες (Gnossiennes) είπε: "Δεν σημαίνει τίποτε απολύτως η λέξη. Απλά είναι μίξη δύο ελληνικών ονομάτων που μού αρέσει η προφορά τους. 'Γνώση' και 'Κνωσσός' ". Πολλοί βέβαια λένε, ότι το ενδιαφέρον του για την λέξη 'Γνώση' οφειλόταν και στο ενδιαφέρον που είχε δείξει το ίδιο διάστημα (1890), για τον Χριστιανικό και Εβραϊκό Γνωστικισμό.

Πάντως.. σαν να κατείχε πολλές γνώσεις περί Ελλάδος, ο αγαπητός μας μεγάλος συνθέτης Ερίκ Σατί, δεν νομίζετε; Μάλιστα, η 1η Γνωσσία (και κάπως λιγότερο οι επόμενες δύο) αποτελεί μελωδία με έντονη ελληνικότητα που θυμίζει και λίγο δημοτικό τραγούδι. Όταν την πρωτοάκουσα, σε ηλικία 11 ετών που η γιαγιά μου είχε συνέχεια ανοικτό το Γ' Πρόγραμμα της Ελληνικής Ραδιοφωνίας.. είπα στην γιαγιά μου: "Γιαγιά γιαγιά.. αυτό θυμίζει το Χορό του Ζαλόγγου!" Και η γιαγιά μου γύρισε και με κοίταξε με ένα λαμπερό βλέμμα. Ο Σατί όντως ονόμαζε όλη αυτή τη σειρά κομματιών "Χορούς".

Και τότε και τώρα και για πάντα.. τα έργα αυτά πάντως.. μιλούν και στο ελληνικό dna. Ίσως έτσι να το είχε θελήσει κι αυτό, από τότε ο μεγάλος Σατί.

 

ΚΩΣΤΑΣ-ΤΑΥΡΟΣ

 

14 σχόλια:

  1. ΓΝΩΣΗ ΚΑΙ ΚΝΩΣΣΟΣ...
    ΑΘΑΙΡΕΤΗ ΣΥΜΠΤΥΞΗ ΤΩΝ ΔΥΟ ΛΕΞΕΩΝ ΕΤΣΙ ΓΙΑ ΝΑ ΛΕΜΕ,
    COGNOSCO [ΡΗΜΑ ΛΑΤΙΝ.] = ΓΝΩΡΙΖΩ
    [METAΞΥ ΜΑΣ, ΕΓΩ... ΤΗΝ ΤΥΦΛΑ ΜΟΥ]
    ΑΛΛΑ ΜΙΑΣ ΚΑΙ ΜΙΛΑΜΕ ΓΙΑ ΜΟΥΣΙΚΗ,
    Ο ΠΑΙΧΤΗΣ ΟΜΩΣ ΕΔΩ, ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΔΕ Ο ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗΣ, ΠΡΩΤΟΠΟΡΟΙ.
    www.youtube.com/watch?v=IvUU8joBb1Q

    ΔΗΜΗΤΡΗΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. ΧΑΧΑΧΑ

      ΑΠΙΘΑΝΟ ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ!!!!

      ----------------------------------------------

      COGNOSCO, σαν να λέμε.. γιγνώσκω! 🙂

      ----------------------------------------------

      "Αυθαίρετη σύμπτυξη έτσι για να λέμε"

      Δες το θετικά. Δεν μπορούν παρά να αναφέρονται στην Ελλάδα ως πηγή έμπνευσής τους. Και όχι όλοι.. Αυτός πάντως κατατέθηκε τίμια.

      Διαγραφή
    2. ΜΗΠΩΣ ΚΑΙ ΣΤΟ ``I KNOW'' THΣ ΕΠΙΣΗΜΗΣ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΠΟΥ ΣΕ ΚΟΙΤΑΖΟΥΝ ΚΑΙ ΑΦ' ΥΨΗΛΟΥ ΚΑΠΟΙΟΙ ΑΝ ΔΕΝ ΤΗΝ ΣΚΑΜΠΑΖΕΙΣ ΚΑΙ ΜΙΛΑΣ, ΔΕΝ ΣΥΝΥΠΑΡΧΕΙ Ο ΝΟΥΣ ΜΕΣΑ;
      ΠΟΤΕ ΜΟΥ ΔΕΝ ΑΓΑΠΗΣΑ ΓΛΩΣΣΕΣ ΧΩΡΙΣ ΦΩΝΗΕΝΤΑ.

      ΔΗΜΗΤΡΗΣ

      Διαγραφή
  2. Μια ενδιαφέρουσα και χαριτωμένη εκδοχή τής μουσικής τού Satie αισθάνομαι ότι είναι οι ερμηνείες τού Jackue Loussier με το τρίο του. Οπωσδήποτε το jazz feeling των ερμηνειών τού Jackue Loussier δεν ανταποκρίνεται στην Δωρικότητα τής μουσικής τού Satie, ούτε το πιάνο μπορεί να αποδώσει τα μόρια, που βρίσκονται μεταξύ των μουσικών φθόγγων, όπως αυτό γίνεται από ένα όργανο χωρίς τάστα σαν το βιολί. Ο Λουσσιέρ όμως με τις ερμηνείες του έχει καταστήσει προσβάσιμες συνθέσεις τής κλασσικής μουσικής σε ένα κοινό, που να μην είχε ασχοληθεί ποτέ με αυτές. Έτσι δεν τυχαίο, που η πλέον εμπορική δισκογραφία τής μουσικής του Μπαχ είναι οι εκτελέσεις τού λουσσιέρ.

    https://www.youtube.com/watch?v=_5AGbJ-hF_E

    https://www.youtube.com/watch?v=4xng_QbhHGY

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. ΤΙ ΛΕΣ ΤΩΡΑ..!!!
      Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΕΙΝΑΙ ΘΕΟΣ!!!!!
      Δεν ήξερα αυτές τις εκτελέσεις.
      Ε Υ Χ Α Ρ Ι Σ Τ Ω !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      Διαγραφή
    2. ΤΡΙΣ-ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
      ΕΚΤΕΛΕΣΑΡΕΣ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      Διαγραφή
    3. Αυτό το Trois Gnossiennes του Loussier μέ έχει τρελλάνει!!!
      Έτσι μού 'ρχεται να το είχα σταθερά στην κορυφή του ιστολογίου ως το πιο αγαπημένο μουσικό κομμάτι του διαχειριστή.

      Δεν έχω λόγια.....

      Διαγραφή
    4. Πω πω... φτιάχτηκα τώρα!
      Ανταποδίδω με αγαπημένο κομμάτι από τον πιο αγαπημένο μου μουσικό:
      https://www.youtube.com/watch?v=mpRXA3lFrqM

      Διαγραφή
    5. Και εδώ το αυθεντικό, από Ροντρίγκο, για τους φίλους αναγνώστες:
      https://www.youtube.com/watch?v=KzEFQW9CXGc

      Διαγραφή
    6. ΤΙ ΜΟΥ 'ΚΑΝΕΣ ΡΕ ΦΙΛΕ ΣΗΜΕΡΑ...

      Διαγραφή
    7. Κι εδώ για Έγχορδα

      https://youtu.be/gr6QnFmCXzk?t=66


      Χωρίς ποτέ να ξεχνάμε την κλασσική εκτέλεση του Paco de Lucía


      https://youtu.be/e9RS4biqyAc?t=49


      Ν.Β.

      Διαγραφή
  3. Σε ευχαριστώ φίλε για την αφιέρωση. Ωραίο το remix, όμως η διασκευή των Ensemble Sarband
    ήταν που μου έκανε εντύπωση. Πραγματικά, λες και ακούς ένα πάντρεμα από διαφορετικούς πολιτισμούς ταυτόχρονα, με έντονο το στοιχείο της δημοτικής μουσικής όπως είπες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ε τότε φίλε μου.. στον επόμενο καφέ μας θα σού φέρω με στικάκι την προσωπική μου συλλογή Ensemble Sarband που έφτιαξα πριν από 10 χρόνια. Η φράση "πάντρεμα από διαφορετικούς πολιτισμούς ταυτόχρονα" που είπες.. είναι πραγματικά το κλειδί της υπόθεσης, κι αν σκεφτείς ότι στο μεγάλο αυτό σχήμα υπάρχουν μουσικοί από Βουλγαρία, Αγγλία, Ιαπωνία, Λίβανο κ.ά..

      Διαγραφή