«Μητρός τε καί πατρός καί τῶν ἄλλων προγόνων ἁπάντων τιμιώτερόν ἐστιν πατρίς καί σεμνότερον καί ἁγιώτερον καί ἐν μείζονι μοίρᾳ καί παρά θεοῖς καί παρ᾽ ἀνθρώποις τοῖς νοῦν ἔχουσι» ( Σωκράτης/Πλάτων:Κρίτων, 51β ). Ο ΑΓΩΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΤΡΙΔΑ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥΜΕΤΩΠΟΣ. Η ΕΛΛΑΣ, Η ΚΟΙΤΙΣ ΤΟΥ ΔΥΤΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΕΚΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, ΒΑΛΛΕΤΑΙ ΑΔΙΑΛΕΙΠΤΑ ΓΙΑ ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ ΕΞΙ ΧΙΛΙΑΔΕΣ ΧΡΟΝΙΑ. Ο ΠΟΛΥΣΧΙΔΗΣ ΝΟΥΣ ΠΟΥ ΕΝΟΡΧΗΣΤΡΩΝΕΙ ΤΗΝ ΑΛΛΗΛΟΣΦΑΓΗ ΜΕΤΑΞΥ ΛΑΩΝ ΚΑΙ ΕΘΝΩΝ, ΚΡΥΒΕΤΑΙ ΣΤΟ ΣΚΟΤΑΔΙ ΓΙΑΤΙ ΤΟΝ ΤΥΦΛΩΝΕΙ ΑΚΟΜΑ ΤΟ ΦΩΣ ΤΟΥ ΗΛΙΟΥ ΤΟΥ ΣΥΜΠΑΝΤΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ. ΑΥΤΟΣ ΑΚΡΙΒΩΣ Ο ΗΛΙΟΣ ΑΠΟΤΥΠΩΝΕΤΑΙ ΣΤΟ ΔΕΚΑΕΞΑΚΤΙΝΟ ΣΥΜΒΟΛΟ ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΙΚΟΥ ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟΥ ΟΙΚΟΥ. Η ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ "ΔΙΟΔΟΤΟΣ" ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΡΧΑΙΟΠΡΕΠΗΣ ΟΥΤΕ ΝΕΩΤΕΡΙΚΗ. ΔΕΝ ΕΜΠΝΕΕΤΑΙ ΜΟΝΟ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΑ Ή ΤΗΝ ΚΛΑΣΣΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ, ΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΟΥΣ ΧΡΟΝΟΥΣ, ΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ, ΤΗΝ ΟΘΩΜΑΝΙΚΗ ΚΑΤΟΧΗ Ή ΤΗΝ ΝΕΟΤΕΡΗ ΙΣΤΟΡΙΑ. ΑΠΟΤΙΕΙ ΣΕΒΑΣΜΟ ΚΑΙ ΣΕ ΠΑΛΑΙΕΣ, ΠΑΤΡΩΕΣ ΘΡΗΣΚΕΙΕΣ, ΠΟΛΥΘΕΪΣΤΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ, ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ. ΚΑΙ ΕΜΠΝΕΕΤΑΙ ΑΠΟ ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΜΑΖΙ, ΓΙΑΤΙ ΣΤΟ ΒΑΘΟΣ ΑΥΤΩΝ ΕΛΟΧΕΥΕΙ ΜΙΑ ΚΟΙΝΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ ΠΟΥ ΘΕΡΜΑΙΝΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟΝ ΗΛΙΟ ΑΥΤΟ, Ο ΟΠΟΙΟΣ ΘΑ ΚΑΨΕΙ ΤΟΝ ΕΧΘΡΟ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ ΤΗΝ ΣΤΙΓΜΗ ΠΟΥ ΑΥΤΟΣ ΘΑ ΘΡΙΑΜΒΟΛΟΓΕΙ.

Καλλιτεχνική σύνθεση, ειδικά για τον Διόδοτο, από τη φίλη και αναγνώστρια Δ.Π.

Κυριακή 19 Μαρτίου 2023

Πανοπλίες – Η τέχνη του οπλισμού στην Αρχαία Ελλάδα: Νέα περιοδική έκθεση στο Μουσείο Κοτσανά (30 φωτογραφίες)

Στη φωτο, ο Δημήτρης Κατσίκης: Ερευνητής Τέχνης Αρματοποιΐας και Στρατιωτικής Τεχνολογίας Ιστορικών Περιόδων (από Μυκηναϊκή μέχρι και Βυζαντινή Περίοδο), δημιουργός των Πανοπλιών της Έκθεσης. Ο μοναδικός αρματοποιός στον κόσμο είναι Έλληνας. 

Επισκεφθείτε την ετήσια έκθεση “ΠΑΝΟΠΛΙΕΣ”, του καλλιτέχνη Δημητρίου Κατσίκη, στο “Μουσείο Αρχαίας Ελληνικής Τεχνολογίας Κ. Κωτσανά”(Πινδάρου 6 & Ακαδημίας. Αθήνα).

Σφυρήλατα τεχνουργήματα Προορισμένα για την αιωνιότητα,
διά Πυρός Δημητρίου Κατσίκη.

Η Έκθεση θα διαρκέσει έως 12 Απριλίου - Τιμή 5 ευρώ


 

Μια Ιστορία περίπου 3.000 χρόνων.

Εμβληματικοί σταθμοί καθ’ όλο το φάσμα από τον 15ο αι. π.Χ. έως και τον 14ο αι. μ.Χ. αναδεικνύουν το συνεχές της τεχνικής παραγωγής πανοπλιών στην αρχαιότητα με τις πανοπλίες του Αχιλλέα, του Αγαμέμνονα και του Οδυσσέα, την σπαρτιατική και αθηναϊκή πανοπλία, τον λινοθώρακα του Μεγάλου Αλεξάνδρου και την Πανοπλία Κατάφρακτου της μέσης βυζαντινής περιόδου να σηματοδοτούν κάποια από τα σπουδαιότερα τεκμήρια της εν λόγω ιστορικής συνέχειας.

 Όλες οι πανοπλίες αποτελούν πλήρη καλλιτεχνική σύνθεση σε φυσικό μέγεθος και με αναγνωρισμένη επιστημονική εγκυρότητα. Η κατασκευή των πανοπλιών σε πραγματικές διαστάσεις συνιστά ένα άρτιο αποτέλεσμα καλλιτεχνικής δημιουργικότητας η οποία βασίζεται σε γνώση που ο δημιουργός, ως ερευνητής, έχει αποκομίσει μελετώντας και συνδυάζοντας αρχαιολογικά ευρήματα ανά τον κόσμο καθώς και ιστορικές και λογοτεχνικές πηγές.

 


 





Δημιουργώντας από μηδενική βάση τα απαιτούμενα εργαλεία (αμόνια, ειδικές φόρμες σφυριά) και πειραματιζόμενος παθιασμένα με πυρακτωμένα ελάσματα κατορθώνει να “ξεκλειδώσει” τα ξεχασμένα μυστικά της «εν θερμώ» σφυρηλάτησης. Με τον τρόπο αυτό προκύπτουν αριστουργηματικές συνθέσεις πολύ υψηλού επιπέδου δυσκολίας&πολυπλοκότητας ικανές να σταθούν δίπλα στα έργα των σπουδαίων μεταλλοτεχνών του Ελληνικού παρελθόντος. Σήμερα είναι σε θέση να δημιουργεί σχεδόν οποιαδήποτε τυπολογία θώρακος από την Μυκηναϊκή, Αρχαϊκή, Κλασσική μέχρι την Ύστερη Βυζαντινή περίοδο και όχι μόνο.

Το τελικό αποτέλεσμα είναι η δημιουργία λειτουργικών Πανοπλιών υψηλού Μουσειακού επιπέδου σε φυσικό μεγέθος είτε πρόκειται για θώρακες (“to-ra-ka” ) των Μυκηναίων Πολεμάρχων (“la-wa-ge-tas”) είτε για τους «αγαθούς και Τεθωρακισμένους» Οπλίτες της Ελληνικής Αρχαιότητας είτε για «Χρυσοκλιβανισμένους» Στρατιωτικούς Αγίους της μαχόμενης Ρωμιοσύνης. Κάθε σύνολο Πανοπλίας αποτελεί μία εν δυνάμει «Χρονομηχανή» ικανή να ανοίξει τις πύλες του παρελθόντος και να προσφέρει στον σύγχρονο άνθρωπο ένα ταξίδι στις χιλιετίες, από τα Ανάκτορα των Ατρειδών στα Παλάτια της Βασιλεύουσας τριάντα αιώνες μετά. Οι πανοπλίες άμεσα συνδεδεμένες με την Πολιτική και Στρατιωτική Αριστοκρατία έχουν αποτυπωθεί στην Ελληνική τέχνη όσο τίποτα άλλο καθώς αντιπροσωπεύουν το κάθε φορά εξιδανικευμένο αποκρυσταλλωμένο Ανθρωπολογικό τύπο του Ιστορικού Παραδείγματος. Σήμερα η τέχνη της Ελληνικής Αρματοποιϊας έχει εξελιχθεί σε αυτόνομη Σχολή με πρακτική και θεωρητική υποστήριξη ικανή να παράγει εξαίσια δείγματα μοναδικής Ελληνικής Σφυρήλατης Αυθεντικότητας.

Πολύ σύντομα, η καινοτομία και η σοβαρότητα της προσεγγίσεως του ξεπερνά τα στενά Ελλαδικά σύνορα και κατακτά την διεθνή Ακαδημαϊκή κοινότητα. Η εμβάθυνση του στην θρησκευτική εικονογραφία των Στρατιωτικών Αγίων της Ανατολικής Ορθόδοξης Παράδοσης κατέληξε στην παρουσίαση τριών ανακατασκευασμένων Βυζαντινών πανοπλιών του 11ου αιώνα στο μουσείο του ερευνητικού κέντρου Dumbarton Oaks Museum and research library (Τrustees of Harvard) στα πλαίσια του διεθνούς συμποσίου «Μilitary Men in Byzantium, Emperors, Saints, and Soldiers at Arms» που έλαβε χώρα στην Ουάσινγκτον (ΗΠΑ, Μάιος 2010), εγκαινιάζοντας την πρώτη έκθεση του είδους στην σύγχρονη εποχή.

 
























  

 

πηγές:

https://www.culturenow.gr/panoplies-h-texni-toy-oplismoy-stin-arxaia-ellada-nea-periodiki-ekthesi-sto-moyseio-kotsana/

 
https://www.hellenicarmors.gr/

 

Ευχαριστώ τον φίλο Lyss για την σχετική ενημέρωση

Κ-Τ

 

 

6 σχόλια:

  1. ΗΛΙΑΣ ⚡⚡⚡19 Μαρτίου, 2023 22:27

    ΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΧΧΧ
    ΤΟ ΕΥΧΑΡΙΣΤΗΘΗΚΕ Η ΨΥΧΟΥΛΑ ΜΟΥ ΑΥΤΟ ΤΟ ΔΩΡΟ ΚΩΣΤΑΡΑ ΜΟΥ.
    ΕΠΑΝΕΝΣΑΡΚΩΜΕΝΗ ΑΡΧΑΙΑ ΨΥΧΗ Ο ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΑΤΣΙΚΗΣ, ΑΝΤΑΞΙΟΣ ΜΕΤΑΛΛΟΤΕΧΝΙΤΗΣ ΤΩΝ ΠΡΟΓΟΝΩΝ ΜΑΣ, ΠΟΛΛΑ ΕΥΓΕ ΣΤΟΝ ΕΛΛΗΝΑ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗ ΜΕΤΑΛΛΟΥΡΓΟ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΦΗΜΗΣ.
    ΤΕΛΙΚΑ ΠΟΛΛΟΙ ΑΠΟ ΕΜΑΣ, ΕΙΜΑΣΤΕ ΑΥΤΟΙ ΠΟΥ ΗΡΘΑΝ, ΕΦΥΓΑΝ ΚΑΙ ΞΑΝΑΡΘΑΝ ΓΙΑ ΝΑ ΜΑΣ ΘΥΜΙΖΟΥΝ ΠΩΣ Ο ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΣ ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ, ΔΕΝ ΘΑ ΧΑΘΕΙ ΠΟΤΕ ΟΣΟ ΚΙ ΑΝ ΤΟΝ ΠΟΛΕΜΟΥΝ ΞΕΝΑ ΣΚΟΤΕΙΝΑ ΚΕΝΤΡΑ ΕΞΟΥΣΙΑΣ ΚΑΙ ΑΠΟΦΑΣΕΩΝ.
    ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ, Σ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΠΟΛΥ ΚΩΣΤΑΡΑ ΜΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΕΡΟΧΗ ΑΝΑΡΤΗΣΗ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Η αλήθεια είναι..πως στην 1μισι ώρα που την έφτιαχνα.. εσένα σκεφτόμουν συνέχεια Ηλία μου, το πόσο θα ενθουσιαζόσουν.
      Σάς έχω ξαναπεί: Ο Πλανήτης Μάς ανήκει, Ήταν και θα Είναι Ημών των Ελλήνων. Το ξέρουν και τα ερπετά γι αυτό θέλουν να μάς εξαφανίσουν. Έχουν να φάνε όμως ήττα.. που δεν θα ζήσουν για να τη θυμούνται. Τέλειωσαν και οι εποχές του εγκλεισμού τους στα Τάρταρα. Στο επόμενο επεισόδιο..θα αφανιστούν εντελώς από τον εγγύς διαστημικό χώρο, με θερμίτη!...έτσι όπως δολοφόνησαν εξαφανίζοντάς τα, τουλάχιστον άλλα 50 αγνοούμενα παιδάκια στα Τέμπη.

      Διαγραφή
    2. "ΑΡΧΑΙΑ ΨΥΧΗ Ο ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΑΤΣΙΚΗΣ"...
      ΕΙΔΙΚΆ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΦΩΤΟ ΕΙΝΑΙ ΣΑΝ ΝΑ ΒΛΕΠΕΙΣ ΤΟΝ ΉΦΑΙΣΤΟ.

      Διαγραφή
    3. ΗΛΙΑΣ ⚡⚡⚡20 Μαρτίου, 2023 08:32

      ΑΥΤΗ ΚΩΣΤΗ ΜΟΥ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΕΥΧΑΡΙΣΤΗ ΕΙΔΗΣΗ, ΕΝΑΣ ΤΟΝΟΣ ΑΙΣΙΟΔΟΞΙΑΣ ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΜΑΥΡΙΛΑ.
      ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑΤΑ ΑΠΟ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΧΡΥΣΑ ΧΕΡΙΑ.
      ΠΟΣΕΣ ΜΝΗΜΕΣ ΚΑΙ ΠΟΣΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΕΧΕΙ ΧΑΡΑΓΜΕΝΕΣ ΣΤΟ DNA ΤΟΥ Ο ΣΠΟΥΔΑΙΟΣ ΕΛΛΗΝΑΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΑΤΣΙΚΗΣ;
      ΠΙΣΤΕΥΩ ΟΤΙ ΕΙΝΑΙ ΕΝΑΣ ΙΔΙΑΙΤΕΡΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΚΑΙ ΣΠΑΝΙΟΣ.
      ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΞΥΠΝΗΣΕ ΕΝΑ ΠΡΩΙ ΚΑΙ ΞΑΦΝΙΚΑ ΑΡΧΙΣΕ ΝΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΕΙ ΑΥΤΑ ΤΑ ΣΠΑΝΙΑ ΕΡΓΑ ΑΠΕΙΡΟΥ ΚΑΛΛΟΥΣ, ΤΟ DNA TOY ΚΑΙ Η ΨΥΧΗ ΤΟΥ, ΜΙΛΑΝΕ, ΕΡΓΑΖΟΝΤΑΙ ΚΑΙ ΕΚΦΡΑΖΟΝΤΑΙ ΕΛΛΗΝΙΚΑ.
      ΔΕΝ ΞΕΡΩ ΑΝ ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΑ ΝΑ ΣΥΝΕΡΓΑΣΤΩ ΜΕ ΑΥΤΟΝ ΤΟΝ ΕΛΛΗΝΑ ΑΝΘΡΩΠΟ ΣΕ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ.
      ΙΣΩΣ ΑΝ ΕΒΛΕΠΕ ΤΑ ΕΡΓΑ ΜΟΥ ΝΑ ΤΟΥ ΕΔΙΝΑ ΚΑΠΟΙΕΣ ΕΜΠΝΕΥΣΕΙΣ, ΕΙΔΙΚΑ ΣΤΙΣ ΑΣΠΙΔΕΣ.
      ΑΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΝΩΡΙΣΤΟΥΜΕ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΘΕΛΗΜΑ ΘΕΙΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ, ΟΙ ΘΕΟΙ ΑΠΟΦΑΣΙΖΟΥΝ, ΟΙ ΘΕΟΙ ΓΝΩΡΙΖΟΥΝ ΤΑ ΜΕΛΛΟΥΜΕΝΑ.
      ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΤΥΧΑΙΟ ΑΝ ΚΑΠΟΙΕΣ ΦΟΡΕΣ ΕΡΧΟΝΤΑΙ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΣΤΗ ΖΩΗ ΣΟΥ, ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ ΣΟΥ ΑΠΟ ΤΟ ΠΟΥΘΕΝΑ.
      ΚΑΛΗΜΕΡΑ ΚΩΣΤΗ ΜΟΥ ΚΑΛΗΜΕΡΑ ΣΕ ΟΛΟΥΣ ΚΑΙ ΟΛΕΣ.

      Διαγραφή
    4. ΚΑΛΗΜΕΡΑ ΗΛΙΑ ΜΟΥ!!!
      ΓΙ ΑΥΤΟ ΘΑ ΣΕ ΠΑΡΩ ΝΑ ΠΑΜΕ ΣΤΗΝ ΕΚΘΕΣΗ.

      https://www.youtube.com/watch?v=czASdWch1-Y

      Διαγραφή
    5. ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ, ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΔΙΑΣΤΑΣΗ (ΜΕ ΤΗΝ ΟΜΟΡΦΙΑ ΤΗΣ ΑΓΡΙΟΤΗΤΑΣ ΤΗΣ, ΤΗΝ ΑΠΛΗ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗ, ΤΟ ΗΡΩΙΚΟ ΣΤΟΙΧΕΙΟ)..
      ΔΡΑΠΕΤΕΥΩ ΑΠΟ ΕΝΑΝ ΑΣΧΗΜΟ ΚΟΣΜΟ:
      https://diodotos-k-t.blogspot.com/2023/03/blog-post_18.html?showComment=1679288662672#c9119623593243516201

      Διαγραφή