Είχα μια συζητησούλα εχθές με μια παρέα, πάνω στο θέμα του Σαββόπουλου. Κατά πόσο ήταν fake (βαρβαριστί το "ψεύτικος") και κατά πόσο fake και στην τέχνη του.
"Α, παιδιά.." κατέληξα εγώ, "δεν βάζω το χέρι μου στη φωτιά για κανέναν, όσον αφορά τη μουσική. Μόνο για τους στίχους έβγαλα το καπέλο μου όταν ήμουν μικρός στον Σαββόπουλο".
Από περιέργεια, έκανα μια μικρή έρευνα στο διαδίκτυο σχετικά με το θέμα.
Βρήκα τα γνωστά:
Την δικαστική διαμάχη του Σαββόπουλου με τον ιδιοκτήτη ψαροκάικων από την Κάλυμνο, που απέδειξε στο δικαστήριο ότι το Ντιρλαντά είναι παραδοσιακό καλύμνικο τραγούδι, η οποία οδήγησε το δικαστήριο στο να αποδεχτεί ότι το επίμαχο άσμα είναι της αποκλειστικής και πρωτοτύπου εμπνεύσεως του μηνυτού, αλλά πάντως αθώωσε τον Σαββόπουλο ο οποίος δήλωσε ότι είχε δικαίωμα να κάνει μια διασκευή δημοτικού τραγουδιού κι ας μην το ανέφερε στο άλμπουμ του.
Η δεύτερη γνωστή περίπτωση είναι της Συννεφούλας. Ο Σαββόπουλος είχε πει πως την εμπνεύστηκε (δηλαδή την βούτηξε) από ένα βαλσάκι που είχε ακούσει σε μια παλιά ταινία του Τρυφώ. Δεν είπε ποια ταινία, γι αυτό και δεν ξέρουμε ποιο είναι αυτό το βαλσάκι. Είχε όμως την ατυχία να κλέψουν κάποιοι κι αυτόν. Στην ταινία " Δυο τρελλοί τρελλοί κουρσάροι" του 1971, με τους αγαπημένους κωμικούς της εφηβείας μας, Μπαντ Σπένσερ - Τέρενς Χίλ, οι παραγωγοί της ταινίας κατακλέψαν την Συννεφούλα του Σαββόπουλου, έτσι ακριβώς όπως την είχε ενορχηστρώσει ο Σαββόπουλος λέμε.. 😆
Υπάρχουν αρκετά μουσικά θέματα σε τραγούδια του Σαββόπουλου που κάτι μάς ήταν γνώριμο, αλλά δεν το είχαμε ψάξει. Χθες βράδυ όμως.. ανακάλυψα και αυτό:
Κλεμμένο δυστυχώς και το κυρίως θέμα των τρομπετών στον "Μπάλλο". Η "Θαλασσογραφία" και ο "Μπάλλος" ήταν ανέκαθεν τα πιο πιο αγαπημένα μου από Σαββόπουλο.
Από πού λοιπόν βούτηξε και αυτό το θέμα ο Νιόνιος;
Από ουγγρικό δημοτικό του 1912. Ακούστε το, και σάς εύχομαι μια όμορφη μέρα.
Κ-Τ
Να σου πω , δεν μου μοιάζει. Αλλά όμως ευχαριστώ που έβαλες το link, γιατί εκεί ανακάλυψα το φοβερό hit
ΑπάντησηΔιαγραφήhttps://www.youtube.com/watch?v=Cl8VRpQ7Kfs
ΧΑΧΑΧΑΧΑΧΑ
ΔιαγραφήΩΡΑΙΟΣ!!!
Αλλά έλα ρε Γιώργο τώρα.. που "δεν μοιάζει"... Ολόιδια είναι! Και οι 6 νότες στη σειρά!
Εκτός κι αν έκανες την σύγκριση με την νεότερη εκτέλεση Σαββόπουλου που διάλεξα για την ανάρτηση. Ναι, την δεύτερη τριάδα από νότες, στο πρώτο κουπλέ, την έχει αλλάξει λίγο (σε άλλη τονικότητα) ίσως κι επίτηδες γιατί εντωμεταξύ ίσως πήρε χαμπάρι ότι κάποιοι τον είχαν πάρει χαμπάρι και σε αυτό το τραγούδι.
ΔιαγραφήΆκου όμως την πρώτη εκτέλεση του 1971:
https://www.youtube.com/watch?v=EVo8Sov2ToI
Καλημέρες!
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ μελωδία του: "Φύσα θάλασσα πλατιά, να μας πας στα πέρα μέρη", είναι του Μαρκόπουλου. Ο Σαββόπουλος άκουσε τη μελωδία μιά φορά που πέρασε από το σπίτι του Μαρκόπουλου, καί τον ρώτησε τί καινούργιο ετοιμάζει, καί την έβγαλε γιά δική του.
Ο Μαρκόπουλος το ανέφερε με μισόλογα καί με έκδηλη πικρία, αλλά δεν ήθελε να επεκταθεί.
Ωχ!!!!! .... Πάνε και τα δύο αγαπημένα μου κομμάτια! Κλεμμένα..🙁
ΔιαγραφήΟ Σαββοπουλος δεν υπήρξε, ούτε συνθέτης όπως τον ξέρουμε τον συνθέτη, αλλά ούτε και στιχουργός. Η μουσική που παρήγαγε ήταν όλη κλεμμένη από διάφορες πηγές. Μόνο στον δίσκο του «Ζήτω το Ελληνικό τραγούδι» μπορείς να συναντήσεις κάποιες δημιουργίες δικές του με αποκορύφωμα το ομότιτλο τραγούδι. Πληροφορώ δε ότι η εκπομπή που είχε στην ΕΡΤ κάθε Παρασκευή με τον ίδιο τίτλο την πήρε «με το….πασοκικό σπαθί του», έχοντας αγαστές σχέσεις με τον αείμνηστο Γεννηματά. Από την εκπομπή αυτή ο «Νιονιος» έβγαλε τα λεφτά της ζωής του. Αγόρασε σπίτι στο Παλαιό Ψυχικό (έχω πάει εκεί), μια βιλαρα κανονική και ζούσε σαν μαχαραγιάς. Χώρια οι εμφανίσεις του στη μπουάτ «Απανεμιά» όπου χρυσοπληρωνόταν. Καθώς γνωρίζω, έχει κλέψει τραγούδια του Μπόμπ Ντύλαν καθώς και το δημοτικό «Ντιρλαντά» που έγινε…σούπερ επιτυχία! Από τις μεγαλύτερες σε επίπεδο τραγουδιού (όχι άλμπουμ) μετά το «Γαρύφαλλο στ’ αυτί» του Χατζηδάκι. Άτομο χαμερπές, αποκρουστικό, υπεροπτικό και σνομπ ως το κόκκαλο. Και εσχάτως στην πανδημία γνωρίσαμε και την αληθινή του πλευρά. Να λυπηθώ; Γιατί; Μέχρι κι ο Μητσοτάκης τον «έκλαψε». Κι αν ισχύει αυτό, τότε καταλαβαίνουμε περισσότερα από τα παραπάνω που έγραψα. Όταν άκουσα ότι πέθανε, αδιαφόρησα τόσο, όσο θα αδιαφορούσα αν πέθαινε ένας Κινέζος στα βάθη της Άπω Ανατολής.
ΔιαγραφήΟ στίχος "Τα όνειρά σου μην τα λες γιατί μια μέρα κρύα, μπορεί και οι φρουδιστές να' ρθουν στην εξουσία" έχει κλαπεί από έναν ποιητή του πρωην ανατολικού μπλοκ. Θυμάμαι ότι τότε που βγήκε το είχαν γράψει οι εφημερίδες και είχαν γίνει και συζητήσεις επάνω σε αυτό, αλλά δεν θυμάμαι το όνομα του ποιητή. Έψαξα στο διαδίκτυο, αλλά δεν βρήκα τίπουα. . Πάντως, το θυμάμαι πολύ έντονα αυτό το γεγονός γιατί το συζητούσαμε τότε στις παρέες για το πόσο επιδέξιος κλέφτης είναι ο Νιόνιος. . Επίσης, ο στιχος "Είσαι η στάμνα μου γθια ένα καλοκαίρι" είναι του ποιητή Νίκου - Αλέξη Ασλάνογλου , μάλιστα έχω στη βιβλιοθήκη μου αυτή τη συλλογή ποιημάτων. Ιδού:
ΑπάντησηΔιαγραφήΚι αν είσαι άνθρωπος
Κι αν είσαι άνθρωπος κι αν είσαι εργοστάσιο
κι αν είσαι μια ξανθή μοντέρνα πόλη
Είσαι για μένα κούραση το βράδυ
μια μηχανή πού σώπασε
μια ετοιμόρροπη φωνή
Είσαι η στάμνα μου για ένα καλοκαίρι
Θα σας πω και μια άλλη ιστορία για το πώς ηχογράφησε ο Νιόνιος το τραγούδι Μια θάλασσα μικρή. Ο τότε πιτσιρικάς Γιάννης Μπαχ - Σπυρόπουλος ήταν διακοπές στον Πόρο. Κάποια στιγμή παίρνει τηλ στους δικούς του και του λένε να πάρεις τηλ το συντομότερο το Σαββόπουλο, γιατί σε ζητάει επίμονα τόσες μέρες. Ο Γιάννης του τηλεφωνεί καο ο Σαββόπουλος του ζητάει να έρθει το συμτομότερο στην Αθήνα γιατί θα πρέπει να γράψουν μουσική στο στούντιο. Εκεί, ο Σαβ. του τραγούδισε τη βασική μελωδία και του ζήτησε να τη ντίσει με το πιάνο,΄με μια αυτοσχεδιαστική εισαγωγή. . Ο Μπαχ κάθησε και το έπαιξε πρίμα βίστα και έγινε η ηχογράφηση με το γνωστό αποτέλεσμα:
ΑπάντησηΔιαγραφήhttps://www.youtube.com/watch?v=FF9rEVi3Jv4&list=RDFF9rEVi3Jv4&start_radio=1
Φυσικά, ούτε το όνομα του πιανίστα - που στην ουσία έκανε το τραγούδι μαγικό από άποψη μουσικής - δεν αναφέρθηκε ποτέ.....
Συνεχίζετε και κάποιοι άλλοι να είστε κακομαθημένοι.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίπαμε:
Στην κορυφή του ιστολογίου υπάρχει ενημέρωση για τα εντελώς ανώνυμα σχόλια.
,,,
ΑπάντησηΔιαγραφήΉ μοίρες ορίζουν το διάβα του καθενός Ανθρώπου,
Το να κρίνουμε δεν μας κάνει κριτές, αλλά εν δυνάμει κρινόμενους,
Καλό -κακό εξαρτάται από το αποτέλεσμα , πού και πάλι διαφοροποιήτε κατά τό δοκούν του συνόλου.
Γω θά πω,
Παράξενη περίοδο συμβάντων,
Εμφανίστηκε ο αριθμός 88 σέ μία ληστεία στην Γαλλία,,,
Τυχερός ό ΣΑΒΒόπουλος που έφυγε τώρα.
Και γω, με το σχόλιο άσκησα κρίση,,,
ΑπάντησηΔιαγραφήΣχωρ(ε)μένος! 🙂
ΔιαγραφήΔΙΟΤΙ ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΓΙΑ ΤΗΝ
Νο1 ΑΜΑΡΤΙΑ, ΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΝΕΝΑΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ
ΠΟΥ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΤΗΝ ΑΠΟΦΥΓΕΙ
ΟΥΤΕ ΜΊΑ ΗΜΕΡΑ.
Κι οι άγιοι αγιάσανε γιατί έκριναν τα κακώς κείμενα.