«Μητρός τε καί πατρός καί τῶν ἄλλων προγόνων ἁπάντων τιμιώτερόν ἐστιν πατρίς καί σεμνότερον καί ἁγιώτερον καί ἐν μείζονι μοίρᾳ καί παρά θεοῖς καί παρ᾽ ἀνθρώποις τοῖς νοῦν ἔχουσι» ( Σωκράτης/Πλάτων:Κρίτων, 51β ). Ο ΑΓΩΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΤΡΙΔΑ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥΜΕΤΩΠΟΣ. Η ΕΛΛΑΣ, Η ΚΟΙΤΙΣ ΤΟΥ ΔΥΤΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΕΚΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, ΒΑΛΛΕΤΑΙ ΑΔΙΑΛΕΙΠΤΑ ΓΙΑ ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ ΕΞΙ ΧΙΛΙΑΔΕΣ ΧΡΟΝΙΑ. Ο ΠΟΛΥΣΧΙΔΗΣ ΝΟΥΣ ΠΟΥ ΕΝΟΡΧΗΣΤΡΩΝΕΙ ΤΗΝ ΑΛΛΗΛΟΣΦΑΓΗ ΜΕΤΑΞΥ ΛΑΩΝ ΚΑΙ ΕΘΝΩΝ, ΚΡΥΒΕΤΑΙ ΣΤΟ ΣΚΟΤΑΔΙ ΓΙΑΤΙ ΤΟΝ ΤΥΦΛΩΝΕΙ ΑΚΟΜΑ ΤΟ ΦΩΣ ΤΟΥ ΗΛΙΟΥ ΤΟΥ ΣΥΜΠΑΝΤΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ. ΑΥΤΟΣ ΑΚΡΙΒΩΣ Ο ΗΛΙΟΣ ΑΠΟΤΥΠΩΝΕΤΑΙ ΣΤΟ ΔΕΚΑΕΞΑΚΤΙΝΟ ΣΥΜΒΟΛΟ ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΙΚΟΥ ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟΥ ΟΙΚΟΥ. Η ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ "ΔΙΟΔΟΤΟΣ" ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΡΧΑΙΟΠΡΕΠΗΣ ΟΥΤΕ ΝΕΩΤΕΡΙΚΗ. ΔΕΝ ΕΜΠΝΕΕΤΑΙ ΜΟΝΟ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΑ Ή ΤΗΝ ΚΛΑΣΣΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ, ΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΟΥΣ ΧΡΟΝΟΥΣ, ΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ, ΤΗΝ ΟΘΩΜΑΝΙΚΗ ΚΑΤΟΧΗ Ή ΤΗΝ ΝΕΟΤΕΡΗ ΙΣΤΟΡΙΑ. ΑΠΟΤΙΕΙ ΣΕΒΑΣΜΟ ΚΑΙ ΣΕ ΠΑΛΑΙΕΣ, ΠΑΤΡΩΕΣ ΘΡΗΣΚΕΙΕΣ, ΠΟΛΥΘΕΪΣΤΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ, ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ. ΚΑΙ ΕΜΠΝΕΕΤΑΙ ΑΠΟ ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΜΑΖΙ, ΓΙΑΤΙ ΣΤΟ ΒΑΘΟΣ ΑΥΤΩΝ ΕΛΟΧΕΥΕΙ ΜΙΑ ΚΟΙΝΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ ΠΟΥ ΘΕΡΜΑΙΝΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟΝ ΗΛΙΟ ΑΥΤΟ, Ο ΟΠΟΙΟΣ ΘΑ ΚΑΨΕΙ ΤΟΝ ΕΧΘΡΟ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ ΤΗΝ ΣΤΙΓΜΗ ΠΟΥ ΑΥΤΟΣ ΘΑ ΘΡΙΑΜΒΟΛΟΓΕΙ.

Καλλιτεχνική σύνθεση, ειδικά για τον Διόδοτο, από τη φίλη και αναγνώστρια Δ.Π.

Σάββατο 31 Μαρτίου 2018

Η ΑΣΠΙΔΑ ΤΟΥ ΑΧΙΛΛΕΑ ... ΕΝΑ ΤΕΛΕΙΟ ΑΜΥΝΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ



Η Ιλιάδα (όπως και η Οδύσσεια) είναι ένα Ομηρικό έπος μεγάλης λογοτεχνικής δύναμης και αισθητικής ωριμότητας, από τα παλαιότερα διασωθέντα κείμενα της αρχαίας ελληνικής γραμματείας και το οποίο άσκησε τεράστια και διαχρονική επιρροή τόσο στους απλούς ανθρώπους όσο και σε ολόκληρο τον πνευματικό κόσμο.
   Ο μεγάλος πρωταγωνιστής της Ιλιάδας, ο κεντρικός ήρωας και ο γενναιότερος πολεμιστής των Ελλήνων ήταν ο Αχιλλέας, γιός του βασιλιά της Φθίας Πηλέα και της Νηρηίδας Θετιδας, ο οποίος ηγήθηκε των ξακουστών Μυρμιδόνων κατά την εκστρατεία στην Τροία.
   Παρακάμπτοντας τις περιπέτειες του ήρωα κατά τον 10ετή πόλεμο, θα επικεντρωθούμε σε ένα σημείο ιδιαίτερης σημασίας … στον οπλισμό του και συγκεκριμένα στην ασπίδα του, ένα πολύ ιδιαίτερο αμυντικό όπλο που αποτελεί συγχρόνως και έργο τέχνης για το οποίο ο Θείος Όμηρος κάνει λεπτομερείς περιγραφές

ΣΥΝΤΟΜΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ
   Στο έπος, ο Αχιλλέας έχει χάσει τον οπλισμό του που δάνεισε στον επιστήθιο φίλο του Πάτροκλο, ο οποίος σκοτώθηκε στη μάχη και του οποίου θρηνεί τον θάνατο.
   Η μητέρα του Θέτιδα ακούει τον θρήνο του στα βάθη της θάλασσας, δέχεται με πόνο την απόφαση του γιου της να εκδικηθεί τον θάνατο του φίλου του, αλλά τον παρακαλεί να περιμένει τουλάχιστον μέχρι να του ετοιμάσει νέο οπλισμό ο θεός Ήφαιστος, απ΄ τον οποίο και τον ζητά.
   Πράγματι ο τεχνίτης των θεών, μετά την παράκληση της Θέτιδος κατασκευάζει τα νέα όπλα του Αχιλλέα που προκαλούν τον θαυμασμό (θώρακα, κράνος, κνημίδες και κυρίως την ασπίδα) και τα αποθέτει μπροστά στην Θέτιδα, η οποία τα πήρε στα χέρια της και έτρεξε από τον Όλυμπο να τα παραδώσει στον γιό της.


ΤΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΤΟΥ ΗΦΑΙΣΤΟΥ ΚΑΙ Η ΑΣΠΙΔΑ ΤΟΥ ΑΧΙΛΛΕΑ
   Ο Όμηρος μέσα από τους στίχους της Ιλιάδας και πέρα από την λεπτομερή περιγραφή των εξωτερικών της παραστάσεων, δίνει σημαντικές πληροφορίες σχετικά με το θέμα, περιγράφοντας
      1.  Τα πρώτα ρομπότ στην ιστορία, όπου σύμφωνα με τον Isaak Asimov πρόκειται για τα χρυσά κορίτσια που βοηθούσαν τον Ήφαιστο (1412-422):
Και τες φυσούνες μάκρυνεν απ' την φωτιά και όλα / Εσύναξε τα σύνεργα σ' εν' αργυρό λαρνάκι, / Και με σφουγγάρι εκάθαρε το πρόσωπο, τα χέρια,\ Τον τράχηλον τον δυνατόν, τα δασερά του στήθη. / Χιτώνα ενδύθη, εφούχτωσε σκήπτρο παχύ κι εβγήκε / χωλαίνοντας και ανάλαφρα τον κύριον εστηρίζαν / θεράπαινες ολόχρυσες, σαν ζωντανά κοράσια. / Δύναμιν έχουν και φωνήν, νουν έχουν εις τες φρένες / και τεχνουργήματ' έμαθαν από τους αθανάτους. / Εκείνες τον επρόσεχαν. Κι εσυρθη αυτός πλησίον / στη Θέτιδα κι εκάθησε σ' ένα θρονί ωραίο.

   2.  Την πρώτη περιγραφή ενός πλήρως αυτοματοποιημένου εργαστηρίου (Σ 468-473):
Είπε και αυτού την άφησε και πήγε στες φυσούνες, / στο πυρ τες στρέφει και γοργά να εργάζονται προστάζει / Φυσούνες είκοσι φυσούν στες κάψες τους και βγάζουν / ευκολοφύσητην πνοήν σφοδρήν ή μετρημένην, / πότε με βία πότε σιγά να υπηρετούν, ως θέλει / ο Ήφαιστος, ώστ' εύκολα το έργο να τελειώσει.

   3.  Τις κατασκευαστικές λεπτομέρειες της ασπίδας (1474-481):
Σκληρόν χαλκόν, κασσίτερον, πολύτιμο χρυσάφι / και ασήμι βάζει στη φωτιά, κατόπιν μέγ' αμόνι / εις τον κορμόν τοποθετεί και στο δεξί του χέρι / σφύραν αδρανεί δυνατήν και το διλάβι στ' άλλο / Κι έπλασε πρώτα δυνατήν ασπίδα και μεγάλην / όλην με τέχνην και τριπλόν λαμπρόν τριγύρω κύκλον / με πέντε διπλές έγινεν η ασπίδα και σ' εκείνην / λογιών εικόνες έπλαθε με την σοφήν του γνώσιν.
   4.  Την συμπεριφορά της ασπίδας στη μονομαχία με τον Αινεία {Υ 261-272):
Κι από το σώμα του μακράν την κράτησε ο Πηλείδης / Φοβούμενος μην εύκολα τη σπάσει πέρα ως πέρα / Του Αινείου το μακρόσκιον κοντάρι του ανδρειωμένου / Και δεν εννόησε ο μωρός ότι τα δοξασμένα / Των θεών δώρ' από θνητούς ευκόλως δεν νικούνται / Μηδέ ποσώς υποχωρούν και τότε την ασπίδα / Δεν έσπασε το δυνατό κοντάρι του ανδρειωμένου / Ότι την φύλαξε ο χρυσός, δώρο του Ηφαίστου θείον / δύο δίπλες εδιαπέρασεν και τρεις ήσαν ακόμη \ Τι πέντε δίπλες ο χωλός τεχνίτης είχε στρώσει \ δύο χάλκινες και μέσαθε του κασσιτέρου δύο, \ μιαν χρυσήν, που κράτησε το φράξινο κοντάρι.
   5.  Την συμπεριφορά της ασπίδας στη μονομαχία με τον Αστεροπαίο (Φ 161-164):
Εις τες φοβέρες σήκωσεν ο θείος Αχιλλέας / την λόγχην και τες δύο του ο Αστεροπαίος ήρως, / Ότι του ερχόταν βολικά και με τα δύο του χέρια. / Με την μιαν λόγχη κτύπησε τον κύκλον της ασπίδος, / αλλά την κράτησε ο χρυσός, το δώρημα το θείο.


ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΗ ΑΠΟΔΕΙΞΗ ΤΩΝ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΩΝ ΤΗΣ ΥΠΕΡ-ΑΣΠΙΔΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ ΑΠΟΨΕΙΣ
   Ο καθηγητής Μηχανικής του Πανεπιστημίου Πατρών Στέφανος Παϊπέτης, ακολουθώντας τις Ομηρικές περιγραφές, αναπαρήγαγε ψηφιακά την ασπίδα του Αχιλλέα … Δύο στρώσεις μπρούντζου, δύο στρώσεις κασσίτερου και μια στρώση χρυσού και απέδειξε με εργαστηριακά πειράματα ότι ο συνδυασμός των υλικών δεν ήταν τυχαίος. Διαπιστώθηκε ότι η ασπίδα είναι ένας ύμνος στην τεχνολογία, αφού αποδείχθηκε αδιάτρητη σε ένα χτύπημα ανάλογο της δύναμης του παγκοσμίου ρέκορντμαν στο ακόντιο το 2000.
   Το θέμα αναλύθηκε μεταξύ άλλων στην εισήγηση του καθηγητού που παρουσιάστηκε σε 3ήμερο συνέδριο τον Αύγουστο 2006, που οργανώθηκε από το Εργαστήριο Εφαρμοσμένης Μηχανικής του Πανεπιστημίου στην αρχαία Ολυμπία, με θέμα «Επιστήμη και τεχνολογία στα Ομηρικά Έπη»
   «Πετύχαμε την προσομοίωση της ασπίδας του Αχιλλέα και του Αίαντα. Τα κείμενα της Ιλιάδας είναι εξαιρετικά διαφωτιστικά και παρέχουν επαρκή δεδομένα για την αριθμητική προσομοίωση του κάθε όπλου και της συμπεριφοράς του … » είπε μεταξύ άλλων ο καθηγητής και συνέχισε «Η ασπίδα του Αχιλλέα αποτελείται από 2 εξωτερικά ελάσματα ορείχαλκου, 2 ελάσματα κασσίτερου και ένα κεντρικό έλασμα από χρυσό, ο οποίος είναι μαλακός. Αυτά τα υλικά, που έχουν ετερόκλητες μεταξύ τους ιδιότητες, όταν συνδέονται δημιουργούν την αναστολή διάδοσης διάτρησης»
«Με άλλα λόγια, τα εξαιρετικά ανθεκτικά υλικά που χρησιμοποιήθηκαν δημιούργησαν μία άτρωτη και αντικραδασμική ασπίδα, με αποτέλεσμα κανένα δόρυ να μην μπορεί να προξενήσει επάνω της ζημιά!»
Και ο κ. καθηγητής κατέληξε … «Είναι τόσο τέλεια, τόσο προηγμένη η κατασκευαστική της δομή, ώστε μπορούμε – χωρίς να θεωρηθούμε υπερβολικοί – να πούμε ότι ακόμη και σήμερα δεν έχει κατασκευασθεί ένα τόσο τέλειο αμυντικό σύστημα»
   Επιπλέον στο ίδιο συνέδριο, όπως υποστήριξαν επιστήμονες, στην Ιλιάδα γίνεται λόγος και για ένα πλήρως αυτοματοποιημένο εργαστήριο του Ήφαιστου, στο οποίο κατασκευάζονταν προηγμένα οπλικά συστήματα. Σύμφωνα δε με τις εισηγήσεις που ακούστηκαν, η ύπαρξη ρομπότ που υποστήριζαν την διαδικασία της παραγωγής, δεν μπορεί πλέον να αμφισβητηθεί.

Η ΕΜΦΑΝΙΣΗ ΤΗΣ ΑΣΠΙΔΑΣ
   Η εξωτερική πλευρά της ασπίδας βάσει της Ομηρικής περιγραφής, παρουσίαζε ομόκεντρους κύκλους οι οποίοι δημιουργούσαν έξι «ζώνες»
      - Στο κέντρο της ασπίδας ο Ήφαιστος φιλοτέχνησε την γη, την θάλασσα και τα ουράνια σώματα.
      - Στη δεύτερη ζώνη απεικονίζονταν δυο πόλεις σε ειρηνικές και πολεμικές σκηνές αντίστοιχα.
      - Στην Τρίτη ζώνη απεικονίζονται τρεις σκηνές από τη γεωργική ζωή: όργωμα θερισμός,  τρύγος.
      - Η τέταρτη ζώνη περιλαμβάνει σκηνές από την ποιμενική ζωή: ένα κοπάδι πρόβατα που δέχεται επίθεση λιονταριών και ένας βοσκότοπος με κοπάδι πρόβατα.
      - Στην Πέμπτη ζώνη απεικονίζονται σκηνές χορού. Εκεί αναγνωρίζουμε και τον ίδιο τον ποιητή στην μορφή του «θείου αoιδού».
      - Τελευταίος αναφέρεται ο Ωκεανός, τον οποίο ο ποιητής τον φαντάζεται ως ένα κύκλο ανάμεσα σε δυο διακοσμητικές ζώνες στη στεφάνη της ασπίδας


ΣΧΟΛΙΟ ΣΥΝΤΑΚΤΗ
   Πέρα από την εντυπωσιακή τελειότητα της ασπίδας του Αχιλλέα, οι περιγραφές του Ομήρου για το εργαστήριο του Ήφαιστου, ιδίως αν συνδυαστούν με τα "περίεργα" της μάχης του Μαραθώνα, της ναυμαχίας της Σαλαμίνας, των συμβάντων στους Δελφούς με την έλευση των Περσών, ακόμα και με τα περίφημα πλοία των Φαιάκων στην Οδύσσεια κ.α, μάλλον μας οδηγούν με ασφάλεια στο συμπέρασμα ότι μας έχουν κρύψει καλά την ιστορία μας ... και βέβαια το ότι ο Σλήμαν ανεκάλυψε την Τροία, οφείλεται μάλλον στο ότι δεν σπούδασε Αρχαιολογία ... γιατί αν είχε καθίσει στα θρανια, θα είχε μάθει πως η Τροία δεν υπήρξε ... ότι ήταν απλά ένας μύθος ...
Ι.Π





ΠΗΓΕΣ
eleftheri-epistimi.blogspot.gr
wikipedia.org
filologosab.blogspot.gr
slideshare.net
slideshare.net
royalcollection.org.uk


πηγή

7 σχόλια:

  1. Ο ΓΚΙΟΛΒΑΣ ΕΙΧΕ ΕΦΕΥΡΕΙ ΜΙΑ ΥΠΕΡΑΣΠΙΔΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΑΛΛΑ ΤΟΝ ΠΑΡΑΜΕΡΙΣΑΝ ΟΙ ΟΒΡΑΙΟΙ (ΟΜΒΡΙΟΙ) ΚΑΙ ΤΕΛΙΚΑ ΤΟΝ ΣΙΩΠΗΣΑΝ.
    ΠΗΓΑΣΟΣ ΚΑΙ ΤΑ UVN ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΦΕΥΡΕΣΗ ΗΤΑΝ ΑΛΛΑ ΤΗΝ ΕΔΩΣΕ Ο ΚΑΡΑΜΑΝΛΗΣ ΣΤΟΥΣ ΕΒΡΑΙΟΥΣ. ΤΑ ΠΟΥΛΗΣΑΝ ΚΑΙ ΣΤΟΥΣ ΤΟΥΡΚΟΥΣ ΚΑΙ ΤΩΡΑ ΤΑ ΦΤΙΑΧΝΟΥΝ ΟΙ ΤΟΥΡΚΟΙ ΚΑΙ ΕΧΟΥΝ ΣΚΕΠΑΣΕΙ ΤΟ ΑΙΓΑΙΟ ΜΑΣ. ΜΑΣ.
    ΤΕΛΙΚΑ ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΕΦΕΥΡΕΣΕΙΣ ΠΡΟΣ ΤΑ ΕΚΕΙ ΠΑΝΕ. ΓΙΑΤΙ;
    ΤΟ ΘΕΜΑ ΕΙΝΑΙ ΟΤΙ ΑΥΤΟΙ ΜΑΣ ΕΧΟΥΝ ΑΝΑΛΥΣΕΙ ΜΕΧΡΙ ΚΟΚΚΑΛΟ ΚΑΙ ΣΕ ΒΑΘΟΣ ΧΡΟΝΟΥ.
    ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΚΟΚΚΑΛΑ ΤΩΝ ΜΑΡΑΘΩΝΟΜΑΧΩΝ; ΚΑΙ ΤΙ ΒΡΗΚΑΝ ΣΤΗΝ ΑΜΦΙΠΟΛΗ ΠΟΥ ΜΕΤΕΦΕΡΑΝ ΝΥΧΤΑ ΤΑ ΑΣΠΡΑ ΒΑΝΑΚΙΑ; ΕΡΩΤΩ.
    ΕΧΟΥΝ ΑΝΑΛΥΣΕΙ ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ dna ΚΑΙ ΟΛΟΙ ΞΕΡΟΥΝ ΟΤΙ ΟΙ ΟΜΒΡΙΟΙ ΕΙΝΑΙ ΜΑΝΟΥΛΙΑ ΣΤΗΝ ΓΕΝΕΤΙΚΗ. ΜΗΠΩΣ ΚΑΙ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΜΑΣ ΡΙΧΝΟΥΝ ΕΧΟΥΝ ΣΤΟΧΟ ΟΡΙΣΜΕΝΑ ΟΡΓΑΝΑ ΣΤΟ ΣΩΜΑ ΜΑΣ; ΕΜΕΙΣ ΤΙ ΞΕΡΟΥΜΕ ΓΙΑ ΑΥΤΟΥΣ; ΤΙΠΟΤΑ Ή ΜΑΛΛΟΝ ΠΗΓΑΙΝΤΕ ΣΤΟΝ ΠΑΠΑ ΝΑ ΣΑΣ ΠΕΙ.
    ΤΟΣΟ ΒΛΑΚΕΣ ΕΙΜΑΣΤΕ. ΤΟΣΟ ΒΛΑΚΕΣ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ξέρουμε κι εμείς κανα δυο πραγματάκια γι αυτούς που για την ώρα δεν τα διαδίδουμε γιατί μπορεί να χρησιμεύσουν ως όπλο στα χέρια μας. Γι αυτό άλλωστε δεν έγραψα και το 4ο μέρος του "Ας μιλήσουμε για Κρόνιους". Το έχω όλο μέσα στο κεφάλι μου...

      Διαγραφή
    2. Ο αλήτης ο Σημίτης τα έδωσε στους Ισραηλινούς. Δεν τα πούλησε καν.

      Διαγραφή
    3. Και οι Ισραηλινοί τα έφτιαξαν και τα πούλησαν στην Τουρκία. Τώρα η Τουρκία φτιάχνει τα δικά της.
      Επί τη ευκαιρία η Ρωσία εγκαινιάζει πυρηνικό σταθμό στην Τουρκία. Πρίν χρόνια η Green Peace είχε οργανώσει διαδηλώσεις στην Τουρκία διότι δεν κτίζουν πυρηνικούς σταθμούς σε σεισμογενή εδάφη και δήλωσε ότι όποιος έχει πυρηνική ενέργεια έχει και πυρηνικά όπλα. Αυτό ξεχάστηκε, ωστόσο η Green Peace είχε απόλυτο δίκιο διότι η Τουρκία είχε ήδη αγοράζει την τεχνογνωσία πυρηνικής βόμβας από το Πακιστάν. Αντε λοιπόν εγκαταστημένος ο σταθμός απέναντι από την Κύπρο μας να μας στοχεύει η Τουρκία με πυρηνικές κεφαλές.

      Διαγραφή
  2. ΔΙΗΝΕΚΗ ΣΕ ΔΙΑΒΑΖΟΥΜΕ ΕΛΛΗΝΑ ΜΟΥ. ΣΥΝΕΧΙΣΕ ΔΥΝΑΤΑ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Το πραγμα εξελίσσεται στη Συρια μια χαρα. Από εμας σιγη ασυρματου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ΕΣΘ ΗΜΑΡ ΟΤΕ ΦΟΙΒΟΣ ΠΑΛΙΝ ΕΛΕΥΣΕΤΑΙΚΑΙ ΕΣ ΑΕΙ ΕΣΣΕΤΑΙ ΕΛΕΥΣΙΣ ΑΠΟΛΛΩΝΑ ΚΑΙ ΔΙΑ

    ΧΡΗΣΜΟΣ ΠΥΘΙΑΣ ΝΙΚΑΝΔΡΑΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή