«Μητρός τε καί πατρός καί τῶν ἄλλων προγόνων ἁπάντων τιμιώτερόν ἐστιν πατρίς καί σεμνότερον καί ἁγιώτερον καί ἐν μείζονι μοίρᾳ καί παρά θεοῖς καί παρ᾽ ἀνθρώποις τοῖς νοῦν ἔχουσι» ( Σωκράτης/Πλάτων:Κρίτων, 51β ). Ο ΑΓΩΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΤΡΙΔΑ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥΜΕΤΩΠΟΣ. Η ΕΛΛΑΣ, Η ΚΟΙΤΙΣ ΤΟΥ ΔΥΤΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΕΚΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, ΒΑΛΛΕΤΑΙ ΑΔΙΑΛΕΙΠΤΑ ΓΙΑ ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ ΕΞΙ ΧΙΛΙΑΔΕΣ ΧΡΟΝΙΑ. Ο ΠΟΛΥΣΧΙΔΗΣ ΝΟΥΣ ΠΟΥ ΕΝΟΡΧΗΣΤΡΩΝΕΙ ΤΗΝ ΑΛΛΗΛΟΣΦΑΓΗ ΜΕΤΑΞΥ ΛΑΩΝ ΚΑΙ ΕΘΝΩΝ, ΚΡΥΒΕΤΑΙ ΣΤΟ ΣΚΟΤΑΔΙ ΓΙΑΤΙ ΤΟΝ ΤΥΦΛΩΝΕΙ ΑΚΟΜΑ ΤΟ ΦΩΣ ΤΟΥ ΗΛΙΟΥ ΤΟΥ ΣΥΜΠΑΝΤΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ. ΑΥΤΟΣ ΑΚΡΙΒΩΣ Ο ΗΛΙΟΣ ΑΠΟΤΥΠΩΝΕΤΑΙ ΣΤΟ ΔΕΚΑΕΞΑΚΤΙΝΟ ΣΥΜΒΟΛΟ ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΙΚΟΥ ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟΥ ΟΙΚΟΥ. Η ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ "ΔΙΟΔΟΤΟΣ" ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΡΧΑΙΟΠΡΕΠΗΣ ΟΥΤΕ ΝΕΩΤΕΡΙΚΗ. ΔΕΝ ΕΜΠΝΕΕΤΑΙ ΜΟΝΟ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΑ Ή ΤΗΝ ΚΛΑΣΣΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ, ΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΟΥΣ ΧΡΟΝΟΥΣ, ΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ, ΤΗΝ ΟΘΩΜΑΝΙΚΗ ΚΑΤΟΧΗ Ή ΤΗΝ ΝΕΟΤΕΡΗ ΙΣΤΟΡΙΑ. ΑΠΟΤΙΕΙ ΣΕΒΑΣΜΟ ΚΑΙ ΣΕ ΠΑΛΑΙΕΣ, ΠΑΤΡΩΕΣ ΘΡΗΣΚΕΙΕΣ, ΠΟΛΥΘΕΪΣΤΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ, ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ. ΚΑΙ ΕΜΠΝΕΕΤΑΙ ΑΠΟ ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΜΑΖΙ, ΓΙΑΤΙ ΣΤΟ ΒΑΘΟΣ ΑΥΤΩΝ ΕΛΟΧΕΥΕΙ ΜΙΑ ΚΟΙΝΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ ΠΟΥ ΘΕΡΜΑΙΝΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟΝ ΗΛΙΟ ΑΥΤΟ, Ο ΟΠΟΙΟΣ ΘΑ ΚΑΨΕΙ ΤΟΝ ΕΧΘΡΟ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ ΤΗΝ ΣΤΙΓΜΗ ΠΟΥ ΑΥΤΟΣ ΘΑ ΘΡΙΑΜΒΟΛΟΓΕΙ.

Καλλιτεχνική σύνθεση, ειδικά για τον Διόδοτο, από τη φίλη και αναγνώστρια Δ.Π.

Σάββατο 21 Σεπτεμβρίου 2024

Το άπειρον στην κοσμολογία του Αναξίμανδρου


Μία από τις δεσπόζουσες προσωπικότητες της Προσωκρατικής περιόδου της Ελληνικής φιλοσοφίας, είναι ο Αναξίμανδρος από την Μίλητο της Ιωνίας (611 π.Χ.-547 π.Χ.).

Ο Μιλήσιος σοφός θεωρείται ως μαθητής του μεγάλου σοφού Θαλού (Ευσεβίου, Ευαγγελική Προπαρασκευή, 10,14,11,1), ενώ κύρια ασχολία του υπήρξε ο προσδιορισμός της αρχής του κόσμου. Το ενδιαφέρον του επίσης εστιάστηκε και στην αστρονομία, καθώς κατασκεύασε όργανα (γνώμονες) προς διάγνωσιν τροπών τε ηλίου και χρόνων και ωρών και ησιμερίας (Ευσεβίου, Ευαγγελική Προπαρασκευή, 10,14,12).

Επιπλέον, τοποθετούσε την Γη στο κέντρο του σύμπαντος, με την Σελήνη παράλληλα να φωτίζεται από τον Ήλιο, τον οποίον θεωρούσε ως καθαρώτατον πύρ. Παραδίδεται επίσης ότι υπολόγισε την περίμετρο της γης και της θαλάσσης, ενώ κατασκεύασε και σφαίρα (Δ., Λαερτίου, Βίοι, 2,1-2), περί της οποίας ο φυσικός Δ. Μακρυγιάννης υποστηρίζει ότι ενδεχομένως να επρόκειτο για μία ουράνια σφαίρα που απεικόνιζε τις θέσεις των αστερισμών (Δ., Μακρυγιάννη, 2000, σ.179).

Πέραν όμως των επιστημονικών του ενδιαφερόντων, ο Αναξίμανδρος είχε αναπτύξει και έντονη πολιτική δράση, καθώς όπως μας παραδίδει ο Αιλιανός ηγήθηκε του αποικισμού της Απολλωνίας από την Μίλητο (Αιλιανού, Ποικίλη Ιστορία, 3,17,9-10), γεγονός που καταδεικνύει ότι υπήρξε μία πολυσχιδής προσωπικότητα που συνδύασε την επιστημονική σκέψη με την πολιτική δράση.

2. Η διδασκαλία για το άπειρον

Η κοσμολογία του Αναξιμάνδρου βασίζεται σε αυτήν του διδασκάλου του Θαλού, ο οποίος προσδιόριζε ως μοναδική αρχή του κόσμου το ύδωρ. Ο όρος αρχή μάλιστα, υποστηρίζεται ότι πρωτίστως εισήχθη από τον Αναξίμανδρο (Κ., Δ., Γεωργούλη, Ιστορία, σ. 46).

Ο Αναξίμανδρος κινήθηκε στο ίδιο πλαίσιο με τον διδάσκαλό του Θαλή, αναζητών την μοναδική αιτία της προελεύσεως του σύμπαντος.

Παραταύτα καινοτόμησε εν σχέσει προς τον δάσκαλό του, μη αποδίδοντας την αρχή του κόσμου ούτε στο ύδωρ, ούτε σε κάποιο άλλο στοιχείο, αλλά στο άπειρον, εκ του οποίου προέρχονται όλοι οι κόσμοι.

Το άπειρον, συμφώνως προς τον Αναξίμανδρο, αποτελεί τον παράγοντα από τον οποίο προέρχονται και στον οποίο καταλήγουν τα όντα μετά τον θάνατό τους, συμφώνως προς την δύναμη της ανάγκης.

Ουσιαστικά δηλαδή, το άπειρον λειτουργεί σαν ένα αρχικό υπόστρωμα από το οποίο προέρχεται η γένεση, η μεταβολή και ο θάνατος των όντων.

Ο Σιμπλίκιος μάλιστα, αναζητώντας τα αίτια της θεωρήσεως του απείρου ως αρχής των όντων, επισημαίνει ότι ο Αναξίμανδρος αφού παρετήρησε τις αλληλομετατροπές που υφίστανται τα τέσσερα στοιχεία (πύρ, αήρ, ύδωρ, γη), θεώρησε αναγκαία την ύπαρξη ενός αναλλοίωτου αρχικού υποκειμένου που δεν σχετίζεται με αυτά (Σιμπλικίου, Εις Φυσικά, 24,13 κ.ε. Αναξ. Α΄ 9). Επομένως το άπειρον δεν θα πρέπει να θεωρηθεί ως η υλική αρχή του κόσμου, αλλά ως μία αρχή που έχει όλα εκείνα τα γνωρίσματα του ακαθορίστου.

Έτσι διαπιστώνεται υπό του Αναξιμάνδρου ότι το ακαθόριστο εκδηλώνεται, πλην όμως δεν μπορεί να μιλήσει περί αυτής της εκδηλώσεως, εξ’ αιτίας του γεγονότος ότι ως άπειρον δεν μετρείται, έτσι ώστε η ακαθόριστη αρχή δεν περιέχεται εντός του γνωστικού πλαισίου (Ν., Γ., Πολίτου, 2004, σ. 99).

Τα κυριώτερα χαρακτηριστικά του αναξιμάνδρειου απείρου όπως μας τα μεταφέρει ο Αριστοτέλης (Αριστοτέλους Φυσικής Ακροάσεως, 203 b, 6-14) είναι τα εξής:

1) Δεν διαθέτει αρχή.

2) Επειδή ακριβώς αποτελεί αρχή, είναι αγέννητο και άφθαρτο, εν αντιθέσει κάθε γενόμενον, το οποίο κατ΄ανάγκην υπόκειται στην φθορά.

3) Περιέχει τα πάντα και συνάμα κυβερνά τα πάντα.

4) Αποκαλείται θείον, καθώς είναι αθάνατον και ανώλεθρον.

 

Από τα χαρακτηριστικά αυτά του απείρου διαπιστώνουμε ότι εφόσον δεν ταυτίζεται με κάποιο από τα τέσσερα στοιχεία (πύρ, αήρ, ύδωρ, γη), στην ουσία αναφέρεται σε μία κατάσταση που προϋπήρχε του αισθητού μας σύμπαντος.

Το γεγονός ωστόσο ότι ο Αναξίμανδρος δεν προσδιόρισε την πραγματική φύση του απείρου απετέλεσε αφορμή για να επικριθεί από τον δοξογράφο Αέτιο (1ος αι. π.Χ.), καθώς δεν το ταυτίζει με κάποιο εκ των τεσσάρων στοιχείων (Αετίου, De Plac., Ι, 3, 3 και Αναξιμάνδρου, A 14).

Προφανώς ο Αέτιος θεώρησε ότι εφόσον οι εκπρόσωποι της ιωνικής διανοήσεως συνέδεσαν την αρχή του κόσμου με ένα απτό στοιχείο (ο Θαλής το ύδωρ και ο Αναξιμένης τον αέρα), αντιστοιχως θα έπρεπε και ο Αναξίμανδρος να συμβολίσει το άπειρον με ένα στοιχείο από τον φυσικό κόσμο.

Ακόμη μάλιστα και ο Αριστοτέλης επισημαίνει ότι ο Μιλήσιος σοφός δεν διευκρινίζει τον τρόπο δια του οποίου δημιουργήθηκαν τα αντίθετα από το άπειρον (Αριστοτέλους, Φυσικής Ακροάσεως, 187a,
20).

Ωστόσο, στόχος της διδασκαλίας του Αναξιμάνδρου ήταν να καταδείξει ότι η αρχή του κόσμου είναι απρόσιτη στις ανθρώπινες αισθήσεις, τονίζοντας τοιουτοτρόπως τα υπερβατικά του χαρακτηριστικά.

Αναφορικά με τον χαρακτηρισμό του απείρου ως θείου, είναι πολύ ενδιαφέρουσα η πληροφορία που μεταφέρει ο Σιμπλίκιος, συμφώνως προς την οποία ονομάζουν θείον το αίτιο ως αρχή κι ως αγέννητο και άφθαρτο.

Ως τέτοιο θεωρούσε ο Αναξίμανδρος το μεταξύ πυρός και αέρον άπειρον. Και δεν ήταν άτοπο εφόσον το αποκαλούσε θείον, αλλά μάλλον αυτό ήταν αναγκαίο. Με αυτόν τον τρόπο απεδείκνυε ότι ο θεός ευρίσκεται υπεράνω αυτού, καθώς θείον είναι αυτό που μετέχει του θεού (Σιμπλικίου, Ει Φύς. 465,13-17).

Προφανώς ο Αναξίμανδρος δεν ταυτίζει το άπειρον ως Θεό, όπως ευρέως έχει υποστηριχθεί, αλλά αντιθέτως ως μετέχον του θείου, το οποίο ίσταται υπεράνω αυτού. Κατά συνέπεια, το άπειρον αποτελεί την ενδιάμεση κατάσταση μεταξύ του Θεού και του κόσμου.

3. Το άπειρον και η κοσμική δικαιοσύνη

Μία ενδιαφέρουσα παράμετρος της διδασκαλίας του Αναξιμάνδρου περί του απείρου, είναι το ζήτημα της κοσμικής δικαιοσύνης.

Συγκεκριμένως ο Αναξίμανδρος, συμφώνως προς όσα μας μεταφέρει ο Σιμπλίκιος, υπεστήριζε ότι εξ’ εκείνων δε από τα οποία υπάρχει εις τα όντα η γένεσις, σε αυτά γίνεται και η φθορά τους, συμφώνως προς το χρέος (κατά το χρεών).

Διότι τα όντα δικάζονται (διδόναι δίκην) και αποδίδουν το ένα στο άλλο αποζημίωση, συμφώνως προς την προσταγή του νόμου (κατά την του χρόνου τάξιν) (Σιμπλικίου, Εις Φυς. 24,18-20).

Στην προκειμένη περίπτωση είναι σαφές ότι τα όντα όταν λάβουν την ύπαρξή τους από το άπειρον, είναι υποχρεωμένα να καταβάλλουν ένα τίμημα, το οποίο ισοδυναμεί με την καταστροφή τους.

Το άπειρον όμως, δεν διέπεται από τους νόμους της παγκοσμίου αιτιοκρατίας, καθώς παραμένει αμετάβλητο, προκειμένου να χορηγεί στα όντα την υπόστασή τους (Κ. Νιάρχου, 2008, σ. 83).

Το γεγονός ωστόσο ότι ο Αναξίμανδρος τοποθετεί στην θέση του κριτή των όντων τον χρόνο, καταδεικνύει ότι είχε αντιληφθεί πως η φθορά των όντων που ευρίσκονται στον κόσμο και κατ’ επέκτασιν στον χρόνο, είναι αναγκαία παράμετρος της φύσεώς τους. Κατά μία άποψη μάλιστα, τα όντα λόγω ακριβώς του πεπερασμένου της υπάρξεώς τους, έχουν μία φυσική τάση προς την αδικία, γεγονός δικαιολογεί και την καταδίκη τους από τον μέγα δικαστή του παντός, τον χρόνο (Κ., Γεωργούλη, 2000, σ. 49).

Είναι προφανές εξ’ αυτών ότι ο Αναξίμανδρος έχει εντάξει στο κοσμολογικό σύστημα την έννοια της εσωτερικής ισορροπίας του Σύμπαντος, καθώς η απόδοση της δικαιοσύνης στα όντα ουσιαστικώς εγγυάται ότι υπάρχει ένας υπερβατικός παράγων, ο οποίος εγγυάται την κοσμική ισορροπία.

Είναι αξιοσημείωτο το γεγονός ότι ο Αναξίμανδρος έχει επισημάνει μία θεμελιώδη ιδιότητα του κοσμικού συστήματος, η οποία είναι γνωστή στην σύγχρονη φυσική, χάρη στον δεύτερο νόμο της θερμοδυναμικής.

Συμφώνως προς αυτόν τον νόμο η συνολική ποσότητα χάους ή αταξίας που υπάρχει στο Σύμπαν, διαρκώς αυξάνεται. Η οποιαδήποτε δραστηριότητα λαμβάνει χώρα στον κόσμο, από την κίνηση ενός αυτοκινήτου, μέχρι και τον θάνατο ενός αστέρος, συντελεί στην αύξηση της συνολικής συμπαντικής αταξίας. Όπως λοιπόν όλα τα όντα υπακούουν στον αδήριτο νόμο της φθοράς, κατά τον ίδιο τρόπο και το Σύμπαν θα πρέπει κάποια στιγμή να πάψει να υπάρχει (M. Kaku,. 2005, σ.372-373).

Ο Αναξίμανδρος επομένως, εθεώρησε το άπειρον εκτός από δημιουργικό αίτιο του κόσμου, ως τον υπερβατικό παράγοντα που συντελεί στην συμπαντική αρμονία.
 

Επίλογος

Η παραπάνω μελέτη κατέδειξε, ότι στην σκέψη του Αναξιμάνδρου το Σύμπαν δημιουργείται από μία ακαθόριστη αρχή που ονομάζεται άπειρον. Παρά το γεγονός ότι το άπειρον χαρακτηρίζεται ως θείον, εντούτοις δεν είναι θεός, καθώς το υπέρτατο ον ίσταται υπεράνω αυτού.

Στο άπειρον όμως δεν οφείλεται μόνο η δημιουργία των όντων, αλλά και η φθορά που υφίστανται, η οποία αποτελεί το τίμημα που καταβάλλουν για την ύπαρξή τους. Η μορφή αυτή κοσμικής δικαιοσύνης που εισηγείται ο Αναξίμανδρος, εγγυάται στην πραγματικότητα την εσωτερική ισορροπία του Σύμπαντος.

Η διδασκαλία του Αναξιμάνδρου επομένως, δεν αναφέρεται μόνο στην δημιουργία και φθορά του κόσμου, αλλά και στην εσωτερική αρμονία εκ της οποίας διέπεται.

Του Κωνσταντίνου Καλαχάνη, Διδάκτωρ Φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου Αθηνών. Το κείμενο αναρτήθηκε για πρώτη φορά στο Αντίφωνο, Αρχαία Ελληνικά

 

πηγή: olympia.gr

 

 


 

 diodotos-k-t.blogspot.com

 

22 σχόλια:

  1. Πολυ απλα εχουμε την πρωτη ολοκληρωμενη θεωρηση της Ζωης αφ Εαυτης ..
    Μια πληροτητα την οποιαν αντεγραψαν και τροποποιησαν κατα το δολουν ΟΛΟΙ οι γνωστοι μας αγνωστοι με περισσην ιδιοτελεια ..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ωραιο αρθρο .
    καλημερα
    τα ποντικια ξερουν ,...συνηθως οταν καταλαβαινουν οτι κατι ερχεται αλλιως στο συνταγμα και στην βουλη μονο αρουραιοι κυβερνανε https://www.oparlapipas.gr/2024/09/k_53.html

    https://www.pronews.gr/perivallon/fysi/i-gi-tha-apoktisei-deytero-feggari-se-liges-imeres-pos-eksigeitai-to-fainomeno/ (παραξενο )

    καλη συνεχεια και καλο σ/κ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. https://www.youtube.com/watch?v=jIBfvsejU6Y (?!?!?!?!)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Κυκλοφόρησε βιβλίο της Χρυσούλας Μπουκουβάλα:
    "Τι είναι και τι επιδιώκει ο μετανθρωπισμός"

    https://aperopia.fr/09-2024/ti-einai-kai-ti-epidiokei-o-metanthropismos/

    ΜΝΚ


    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. 👍
      ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΎΜΕ ΠΟΛΎ ΑΓΑΠΗΤΉ ΜΝΚ !

      Διαγραφή
    2. Εγώ, είμαι συγκλονισμένος με το παρακάτω, γιατί έχω δει και αυτή την ταινία δύο φορές:
      https://aperopia.fr/03-2017/o-xronos-os-xoros-ke-i-ypervasi-tis-efklidias-geometrias/

      Διαγραφή
  5. Ο Ανεξίμανδρος είναι ένας πρώιμος φιλόσοφος τού 6ου πΧ. Αιώνος, οι φιλοσοφικές αντιλήψεις τού οποίου διατυπώνονται λίγο πριν την μεγάλη καμπή, που συντελέστηκε στα πλαίσια τής Ελληνικής Φιλοσοφίας, όταν ξεκίνησε να κυριαρχεί η διατύπώση νέων αντιλήψεων ως προς την φύση και την λειτουργικότητα τού χρόνου. Οι κοσμογονικές και κοσμολογικές θεωρήσεις τού Ανεξιμάνδρου απηχούν μια κυκλική αντίληψη για τον χρόνο, μιας αιώνιας δηλαδή επαναφοράς και εναλλαγής, που στηρίζονται στην παρέμβαση ενός κοσμικού δικαίου, η οποία περιγράφεται επαρκώς στην ανάρτηση.
    Η αντίληψη τής κυκλικής υπόστασης τού χρόνου είναι προτεραία και πεπαλαιωμένη ως μη περιέχουσα εξελικτική ροπή, όπως συμβαίνει με την γραμμική αντίληψη, που ακολούθησε με βάση την σκέψη άλλων μεγάλων φιλοσόφων στην συνέχεια. Αυτές οι αντιλήψεις έχουν βλαστική – γεωργική βάση και ανταποκρίνονται στον ετήσιο κύκλο. Κυριαρχούν από την πρωτόγονη περίοδο μέχρι την φάση τής κλασσικής περιόδου. Η Jane Ellen Harrison, σημαντικότατη αναλυτής από ανθρωπολογική και θρησκειολογική πλευρά τής αρχαίας Ελλάδος, παραθέτει με άκρως ρηξικέλευθα έργα, κυριότερα των οποίων είναι το “Prolegomena to the Study of Greek Religion“ (1903) και το “Themis“ (1927) την αντίληψη περί κυκλικής υποστάσεως τού χρόνου, που κυριαρχούσε τότε. Με διεξοδική μελέτη αρχαίων συγγραμμάτων, αλλά και αξιολόγηση και ερμηνεία αρχαίων ευρημάτων (στα βιβλία της περιέχεται πληθώρα αναπαραστάσεων αρχαίων αγγείων) αναφέρεται διεξοδικά στις τότε αντιλήψεις περί τού ετήσιου κύκλου, παραθέτοντας διεξοδική ανάλυση για τον “ενιαυτό όφη”, που λατρευόταν εκείνη την περίοδο. Ο όφις είναι σύμβολο χθόνιας λατρείας και η σύνδεσή του με τον ενιαυτόν (έτος) συμβολίζει την άνοδο και την πτώση τού βλαστικού κύκλου καρποφορίας τής γης σε αιώνια προοπτική. Με ευχάριστη έκπληξη διαπίστωσα, ότι τα “Προλεγόμενα” υπάρχουν για κατέβασμα ατελώς στο διαδίκτυο και τα συνιστώ σε όσους επιθυμούν να ασχοληθούν με τα θρησκειολογικά δεδομένα τής αρχαίας Ελλάδος.

    https://dokumen.pub/prolegomena-to-the-study-of-greek-religion-9780691227467.html

    Οι χθόνιες αυτές αντιλήψεις απηχούν το πνεύμα τού Ησιόδου στο “ΕΡΓΑ ΚΑΙ ΗΜΕΡΑΙ”, ο οποίος προερχόταν από πτωχή γεωργική περιοχή και εκφράζει τις αντιλήψεις τής εποχής του (τελευταίο τρίτο τού 7ου πχ. αιώνος). Στην εισαγωγή τής έκδοσης των έργων τού Ησιόδου από τον οίκο Ι. ΖΑΧΑΡΟΠΟΥΛΟΣ, που έχει γράψει ο σημαντικότερος κατά την γνώμη μου Έλληνας αναλυτής από θρησκειολογικής σκοπιάς τής αρχαίας Ελλάδος ΠΑΝΑΓΗΣ ΛΕΚΑΤΣΑΣ (έχοντας συγγράψει μια σειρά πολύτιμων δικών του βιβλίων σχετικά) αναφέρει σχετικά:
    “Είναι γνωστόν ότι η Βοιωτία, ως χώρα γεωργική, καθυστέρησε πολύ εις ανάπτυξιν πολιτισμού και εις αυτά τα μεταγενέστερα ακόμη χρόνια, όταν ήδη τα εμπορικά κέντρα τής Ελλάδος είχαν αναπτύξει θαυμάσιον πολιτισμόν, αυτή ευρίσκετο ακόμη στάσιμος εις καθυστερημένας μορφάς κοινωνικοπολιτικής ζωής”.

    Συνεχίζεται...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Συνέχεια προηγούμενου...

    Ο ΠΙΕΡ ΒΙΝΤΑΛ ΝΑΚΕ, πρωτότυπος αναλυτής των αρχαιολογικών δεδομένων, έχει αφιερώσει στο βιβλίο του “Μαύρος Κυνηγός” ένα σημαντικό κεφάλαιο σχετικά με τις αντιλήψεις περί χρόνου, που είχαν κυριαρχήσει στην αρχαία Ελλάδα, με τίτλο “Χρόνος των θεών και χρόνος των ανθρώπων”, στο οποίο περιέχονται αναφορές και στον Αναξίμανδρο.
    Εκεί αναφέρει σχετικά:
    “Πράγματι μόλις πλησιάζουμε τα Ησιόδεια ποιήματα, οι προοπτικές διαφοροποιούνται αισθητά. Ενώ στην “Θεογονία” ο χρόνος των Θεών προσανατολίζεται ακολουθώντας μια ευθύγραμμη σειρά, στα “Έργα και Ημέρες” οι άνθρωποι οργανώνονται , όπως μπορούν, μέσα στον ρυθμό των εποχών. Η “Θεογονία είναι, για το θέμα μας ένα θεμελιώδες έργο. Για πρώτη φορά στην Ελλάδα ο Θεϊκός κόσμος είναι οργανωμένος σε ένα “ιστορικό” μύθο”. (Αξίζει να σημειωθεί, ότι ο Παναγής Λεκατσάς αμφισβητεί την πατρότητα τής “Θεογονίας” από τον Ησίοδο, εκτιμώντας ότι το κείμενο αυτό είναι παλαιότερο).
    Ο Pierre Vidal-Naquet συνεχίζει:
    „Ο ησιόδειος κόσμος είναι κατ' αρχήν ένας κόσμος χωρίς δημιουργό, όπου οι φυσικές δυνάμεις αποδεσμεύονται σε ζεύγη από το χάος και την νύχτα, όπως και στις πιο κλασσικές ανατολικές κοσμογονίες...”. (Αντίστοιχες είναι κατά την γνώμη μου και οι αντιλήψεις τού Αναξαγόρα). “.... Στην κατάσταση των δυσκολιών που έχει περιέλθει με την πτώση του από την χρυσή εποχή το σιδηρούν γένος, το έργο τού Ησιόδου προτείνει σαν γιατρειά, την μονότονη επανάληψη των εργασιών των αγρών. Είναι η πρώτη εμφάνιση, μέσα στην Ελληνική γραμματεία, ενός κυκλικού χρόνου, που είναι ένας ανθρώπινος χρόνος”. (Εννοείται μακράν τού θεϊκού χρόνου τής μακαριότητος τής χρυσής εποχής, κατά την οποίαν οι άνθρωποι αποκόμιζαν τα προς το ζην χωρίς κόπο, τουτέστιν πριν την ανάπτυξη τής καλλιέργειας).
    Και συνεχίζει:
    “...Μια διανοητική αλλαγή επήλθε μέσω τού Θαλή τού Μιλήσιου και άλλων. Ο αστρονομικός λογισμός θα επιτρέψει στην σχολή τής Μιλήτου να δημιουργήσει έναν κοσμολογικό κύκλο αυστηρά κυκλικό. Στον Αναξίμανδρο τα όντα δίνουν λίγο και εκδικούνται αμοιβαία για την αδικία τους σύμφωνα με την χρονική τάξη... Τα ζεύγη τής Θεογονίας κινούνται τώρα μέσα στον ίδιο κύκλο. Ο χρόνος των θεών έχει γίνει ο χρόνος τού κόσμου. Η κριτική στον Ησίοδο γίνεται ακόμη εντονότερη από τον Ηράκλειτο. Ο Εφέσιος, που κηρύσσει την ταυτότητα σε ανώτερο επίπεδο των αντιθέτων, διαπιστώνει ότι, στην περιφέρεια αρχή και τέλος συμπίπτουν...”.
    Η αντιρρητική τού Ηρακλείτου στηρίζεται όμως πλέον στην εξελικτική διαδικασία με βάση το “τα πάντα ρεί”. Και η εξέλιξη προϋποθέτει σύγκρουση των αντιθέτων, γι αυτό και “Πατήρ πάντων πόλεμος”. Αντιθέτως η στασιμότητα επιδιώκει παγίωση τής ειρήνης, που εκφράζει ο Ησίοδος. Ενώ για τον Όμηρο, που είναι θιασώτης τής σύγκρουσης ενάντια στην χθόνια λατρεία, με στόχο την απελευθέρωση των ανθρώπων από αυτήν, ο πόλεμος εξυψώνεται σε έπος. Ο Αριστοφάνης εξ άλλου, αποφασισμένος εχθρός τού Σωκράτη, όπως δηλώνει αυτός στην “Απολογία”, ως εκπρόσωπος των καθυστερημένων γεωργικών στρωμάτων, αφιερώνει κωμωδίες με αίτημα το άμεσο σταμάτημα τού Πελοποννησιακού πολέμου.

    Συνεχίζεται...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Συνέχεια προηγούμενου

    Συνεχίζει λοιπόν ο Βιντάλ Νακέ, σχετικά με την ριζοσπαστική θεώρηση τού γραμμικού χρόνου που διαμορφώθηκε στην πορεία τής περαιτέρω εξέλιξης, αν και αυτή η θεώρηση εκδηλώνεται πρωτογενώς στον γραπτό λόγο ήδη σε προγενέστερη εποχή από αυτήν τού Ησιόδου με την “Θεογονία” (Αλλά και γι αυτό το έργο εικάζεται, ότι έχει προστεθεί σε αυτό μια παραμορφωτική συνέχεια, που αφορά τον “Τυφώνα”, σε μια προσπάθεια σχετικοποίησης και κάμψης τής σημασίας τού Προμηθεϊκού γίγνεσθαι):
    “... Έστω κι αν είναι δυνατόν να ακολουθήσουμε τα ίχνη τής “πρωτόγονης” σκέψης τού Αναξίμανδρου, θα ήταν λάθος να παραμείνουμε εκεί. Ας θυμηθούμε την άρνηση τού θείου χρόνου από τούς Ελεάτες καθώς και ότι, περισσότερο από ένα αιώνα αργότερα ο Δημόκριτος σκεφτόταν με ένα τρόπο εντελώς διαφορετικό. Ο ίδιος ο Δημόκριτος και οι σύγχρονοί του σοφιστές υπογράμμιζαν αμιγώς ανθρώπινα πρακτικά προβλήματα... Οι τεχνικές δεν εμφανίζονται πια σαν δώρο των θεών, ούτε σαν αποτέλεσμα τής κλοπής από τον Προμηθέα, αλλά ΣΑΝ ΟΙ ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΧΡΟΝΟΛΟΓΗΜΕΝΕΣ ΚΑΤΑΚΤΗΣΕΙΣ ΤΗΣ ΑΝΘΡΩΠΟΤΗΤΑΣ. Οι σοφιστές είναι οι ίδιοι “ΕΥΡΕΤΑΙ” ή διδάσκαλοι των τεχνών, που αναζητούν άμεσες πρακτικές λύσεις”.
    Η γραμμική αντίληψη τού χρόνου συνδέεται με την εξελικτική λειτουργία τής ανθρώπινης παρέμβασης. Αυτή προσανατόλισε την νόηση σε δημιουργικούς ατραπούς νέων ανακαλύψεων και βελτίωσης των μεθόδων, που συνέστησαν στην πορεία τα θαυμάσια επιτεύγματα τού Ελληνικού πολιτισμού κατά την κλασσική περίοδο. Ο Νακέ Βιντάλ αφιερώνει στο βιβλίο του εκτός από τον χρόνο ένα κεφάλαιο και στον χώρο., στην ενότητα “Ο χώρος και ο χρόνος”, το οποίον τιτλοφορεί “Ο Επαμεινώνδας Πυθαγόρειος, ή το τακτικό πρόβλημα τής ΔΕΞΙΑΣ και τής ΑΡΙΣΤΕΡΗΣ πτέρυγας”. Αυτή η ρηξικέλευθη πράγματι προσέγγισή του ξεπερνά την ανάλυση τής “λοξής φάλαγγας” που εφαρμόστηκε στον στρατιωτικό τομέα, διαπιστώνοντας μια γενικότερη έμφαση στην δεξιά πλευρά που κυριάρχησε εκείνη την περίοδο., αναφέροντας χαρακτηριστικά:
    “...Στο σταυροδρόμι (τρίοδος) τού κάτω κόσμου εδρεύουν οι κριτές των ψυχών Στέλνουν δεξιά αυτές που δικαιούνται να μπουν στα Ηλύσια πεδία, ενώ τις κακές τις διώχνουν προς τα αριστερά για να γκρεμιστούν στα τάρταρα. Ο δυισμός τής δεξιάς και τής αριστεράς, τόσο ξεκάθαρα υπογραμμισμένος στους πυθαγόρειους, χρωματίζει στην πραγματικότητα ολόκληρη την ελληνική σκέψη στην καρδιά τού 5ου αιώνα”.
    Κατά την εκτίμησή μου και χωρίς να κάνει ο συγγραφέας κάποια ειδική μνεία σε αυτό, η έμφαση στην δεξιά πλευρά αναδεικνύει και υπογραμμίζει την λειτουργία τού δεξιού τμήματος τού εγκεφάλου, που επικεντρώνει την προσοχή στο συγκεκριμένο, συμβάλλοντας ενεργητικά στην στοχευμένη ορθολογική σκέψη. Η εστίαση τής προσοχής στο συγκεκριμένο και το ορθολογικό, σε συνδυασμό με την γραμμική εξελικτική θεώρηση τού χρόνου, οδήγησε σε δημιουργικό τρόπο στην εφαρμογή τής νόησης προς νέα πολιτισμικά επιτεύγματα.

    Συνεχίζεται...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Συνέχεια προηγούμενου...

    Η εξελικτική αντίληψη που επικράτησε όμως εκείνη την εποχή, οδήγησε τούς Έλληνες τής κλασσικής περιόδου σε μια τελείως διαφορετική αντίληψη σχετικά με την πρόοδο, από αυτήν που προώθησε η Αναγέννηση και που ιδιαίτερα επιβλήθηκε μονομερώς με την πλήρη εκμηχάνιση τής σκέψης και τού ανθρώπου κατά την περίοδο τής λεγόμενης νεωτερικότητας, δηλαδή από τον Ρενέ Ντε Καρτ και εντεύθεν. Έχει εντοπισθεί επανειλημμένα, ότι οι αρχαίοι Έλληνες δεν ενδιαφέρθηκαν να αναπτύξουν ένα τεχνικό πολιτισμό μηχανιστικού τύπου. Αναμφίβολα, τόσο η φιλοσοφία τού Αριστοτέλη, όσο και τα επιτεύγματα των αρχαίων μαθηματικών και ερευνητών έθεσαν τις βάσεις, με την μελέτη των οποίων έλαβε χώρα η εκκίνηση τού τεχνικού πολιτισμού στην Δύση. Πλην όμως, η αντίληψη περί προόδου που κυριάρχησε, ήταν τελείως διαφορετική από αυτή των δυτικών. Ο πόλεμος τού Ηρακλείτου, ήταν κυρίως πόλεμος ιδεών, πόλεμος κοινωνικός – πολιτικός, που είχε σαν στόχο την εξουδετέρωση τής χθόνιας κρόνιας λατρείας, που προωθούσαν προ πάντων η Σπάρτη, το μαντείο των Δελφών και οι Πέρσες.
    Με την φιλοσοφία τού Πλάτωνος επιχειρείται μια μεγάλη εμβάθυνση στην “ολιστική” σκέψη, που ήταν η καίρια τομή που έκανε ο Πυθαγόρας στις μαθηματικές προσεγγίσεις. Αποδίδοντας ιερό χαρακτήρα στους αριθμούς προώθησε ο Πυθαγόρας μια προβληματική, που διεύρυνε τον μαθηματικό λογισμό και σε περιοχές πέραν τού ορθολογισμού. Και είναι χαρακτηριστική η εμμονή τού Πλάτωνος στην απόδοση καθοριστικής αξίας στην γεωμετρία. Η ενασχόληση με αυτήν αναπτύσσει τις λειτουργίες τόσο τού δεξιού λοβού τού εγκεφάλου, που επικεντρώνεται στο συγκεκριμένο μέσω των αριθμητικών πράξεων, όσο και στον αριστερό λοβό, που εστιάζεται στην ευρύτερη περιοχή, μέσω τής μελέτης των γεωμετρικών σχημάτων. Με αυτό τον τρόπο αναιρείται η λοβοτομή, που επιφέρει η μονομερής εστίαση στο συγκεκριμένο και ορθολογικό, που επιχειρούσαν οι σοφιστές, όσο αναμφίβολα σημαντική κι αν ήταν η προσφορά τους στην ανάπτυξη τού ορθολογισμού και στο συνακόλουθο των τεχνικών επιτευγμάτων. Ο Βιντάλ Νακέ αναφέρει χαρακτηριστικά σχετικά με αυτήν την κριτική θεώρηση τού Πλάτωνος:
    “...Τα μεγάλα θέματα τής στροφής προς μια αντίληψη τής ιστορίας με κέντρο τον άνθρωπο, που ανέπτυξαν οι σοφιστές κατά τον 5ο αιώνα επανέρχονται στα πλαίσια μιας κριτικής αποτίμησής τους στο τρίτο βιβλίο των “Νόμων”. Ο Πλάτων επικαιροποιεί εκ νέου την προηγούμενη προβληματική, εμμένοντας στην διάκριση μεταξύ τού ιστορικού και τού μυθικού χρόνου, που είχε καταργήσει ο Ισοκράτης. Η Πλατωνική θεωρία ξεπερνάει τα όρια τής μηχανιστικής σκέψης, που στηρίζεται αποκλειστικά σε ποσοτικά κριτήρια, εισάγοντας στην διαδικασία ένα ποιοτικό αίτημα στην τάση τής ανάπτυξης των τεχνικών επιτευγμάτων. Ο Πλάτων εκκινώντας από διάθεση κριτικής τής καταπτώσεως και τής παρακμής που είχε επιφέρει ο Πελοποννησιακός Πόλεμος, εξάρει στον διάλογο “Πολιτικός” την αξία των ποιοτικών κριτηρίων, αναλύοντας, ότι μια ανακάλυψη δεν έχει νόημα, παρά μόνον όταν αυτή εμπνέεται από θεϊκό πρότυπο. Η μηχανική πρόοδος οδήγησε στο πέρασμα τής ανθρωπότητας από την οργάνωση σε οικογενειακή βάση (γένη) στην οργάνωση τής κώμης και στην συνέχεια στην σύσταση των πόλεων. Και παρόλο ότι, ταυτοχρόνως με την εμφάνιση τής πόλης εμφανίζεται και η φρόνησις, βλέπουμε να γεννιώνται πληθώρα αρετών και πληθώρα ελαττωμάτων. Η μηχανιστική πρόοδος είναι ανοίγει δρόμους που οδηγούν διχαλωτά τόσο προς την αρετή όσο και προς την κακία”.

    Συνεχίζεται...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αγαπητέ φίλε Zen,
      σε ευχαριστώ για την επιδοκιμασία. Μονίμως παρακολουθώ τούς χρήσιμους σχολιασμούς σου εδώ και αλλού. Αφορμή για να καταθέσω σχόλια στην εδώ ανάρτηση ήσαν αυτά που με σύντομο τρόπο διαπίστωσες στο σχόλιό σου, με στόχο να αναπτυχθούν περισσότερο όσα επιγραμματικά κατατέθησαν.

      Διαγραφή
  9. Πολυ γουσταρω την λεπτομερη αναλυση του φιλου μας " μποτιλια " Διον. Κλαδα σε ενα θεμα εξοχως σημαντικο και απολυτως επικαιρο .. ..
    Μακαρι να αποκομισουμε ΟΛΟΙ τα πρεποντα συμπερασματα απο τις διδασκαλιες ΟΛΩΝ οσων προγενεστερων ασχοληθησαν λεπτομερως στην υφη της Ζωης και του Ανθρωπου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Συνέχεια προηγούμενου...

    Η ριζική τομή τού Πλάτωνος στέκεται στον αντίποδα τής τεχνολογικής ανάπτυξης τής δύσης, η οποία απολήγει στην πλήρη εκμηχάνιση της ανθρώπινης φυσιολογίας με τον μετανθρωπισμό και την πλήρη υποκατάσταση τής νόησης με την τεχνητή νοημοσύνη. Οπότε καθίσταται πλήρως κατανοητή και η μονομερής στήριξη των δυτικών στον Αριστοτέλη κατά την περίοδο τής Αναγέννησης με την ανάπτυξη τού ορθολογισμού. Πλην όμως αυτή η θεώρηση είναι ελλιπής, διότι οι δυτικοί μόνον στο προσκήνιο στήριξαν την ανάπτυξη που ακολούθησαν αποκλειστικά σε υλιστικές θεωρήσεις. Εκείνη την περίοδο βρήκαν στους κύκλους που ανέδειξαν την δυτική επιστήμη ιδιαίτερη διάδοση οι μαγικοί πάπυροι τής Αιγύπτου και τα ερμητικά κείμενα. Αυτό είναι ένα ζήτημα, που προϋποθέτει ειδική προσέγγιση, η οποία δεν είναι δυνατόν να ενσωματωθεί στους παρόντες σχολιασμούς. Όσοι όμως επιθυμούν να ενημερωθούν σχετικά με αυτά τα δεδομένα, συνίσταται το πολύ αποκαλυπτικό βιβλίο τής Yates „Giordano Bruno and the Hermetic Tradition“

    https://archive.org/details/6ic-tradition/page/n15/mode/2up

    Η Δύση ακολούθησε μια τελείως αντίστροφη πορεία από αυτή που προτείνει ο Πλάτων, γι αυτό, αντί να αναπτυχθούν οι αρετές μέσω τού δυτικού πολιτισμού, αναπτύχθηκε η κακία τού διαρκούς πολέμου, τού διαρκούς χρέους και τής χειραγώγησης τής ανθρώπινης προσωπικότητος. Όπως αναλύει διεξοδικότατα και με σοβαρά επιχειρήματα ο Lynn Thorndyke στο τρίτομο έργο του “A History of Magic and Experimental Science“ (1923) οι δυτικοί παρέλαβαν τις αρχές και τις βάσεις για την ανάπτυξη τής τεχνολογικής τους πορείας από εκπεσούσες μη οντότητες στο αιθερικό πεδίο μέσω μαγείας.

    https://archive.org/details/historyofmagicex02thor/page/n7/mode/2up

    Αρκετοί αναρωτιούνται για ποιο λόγο η άνθιση τού Κλασσικού Ελληνικού Πολιτισμού περιορίστηκε χρονικά στα όρια δυο μόνον αιώνων και μετά εξέλιπε ως διάττων αστέρας. Εάν ανιχνεύσουμε σε βάθος την ουσία αυτής τής πορείας, διαπιστώνεται ότι οι Έλληνες εκείνης τής περιόδου δεν προσέφεραν στην ανθρωπότητα κυρίως κάποια πραγματιστικά αγαθά, τα οποία υποκείμενα σε συνεχή βελτίωση μπορούν να αναπαράγονται ες αεί, αλλά δόμησαν ένα ισχυρότατο οδοδείκτη, η εφαρμογή τού οποίου οδηγεί τον άνθρωπο σε ουσιαστική απελευθέρωση και ολιστική πρόοδο, που λειτουργεί προς όφελός του και όχι εις βάρος του.
    Αυτό είναι και το πρίσμα, μέσω τού οποίου αρμόζει να αποτιμήσουμε την προσφορά τού Αναξαγόρα, τού Θαλή, τής όλης σχολής τής Μιλήτου, αλλά και το σύνολο τής Κλασσικής Ελληνικής Φιλοσοφίας. Για ουδένα των φιλοσόφων αρμόζει να εξάρουμε και να απολυτοποιούμε την προσφορά και την αξία του, διότι ουδείς εξ αυτών ανακάλυψε από μόνος του τον κρόκο τού αυγού. Όλοι μαζί και εν συνόλω έστρεψαν την προσοχή προς τις γόνιμες κατευθύνσεις εφαρμογής τής δημιουργικής νόησης, που βήμα προς βήμα συνέταξε σε μια πορεία εκείνες τις μεθόδους, που σε διαχρονική βάση οδηγεί η εφαρμογή τους στην εξεύρεση τού στόχου. Δεν υπάρχουν μεταξύ αυτών των φιλοσόφων τεράστιοι και μινόρες. Όλοι ανεξαιρέτως είναι πολύτιμοι Φωστήρες στην ατραπό τού Πνεύματος και ενδείκνυται η μελέτη όλων αυτών με ανοικτή διάθεση, ταπεινότητα καρδίας, ερευνητική και κριτική διείσδυση, πέρα από κενόδοξες κορώνες προγονολατρείας και αφοριστικών τάσεων. Η προσήκουσα οδός ονομάζεται ΜΕΛΕΤΗ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Φίλε Διονύση σε ευχαριστούμε πολύ!
      Ρίξε μια ματιά και σε αυτά τα καθίκια:
      https://iaindavis.substack.com/p/sutherland-kalergi-camus-replacism
      Παραλίγο να με πείσουν οι μισανθρωπικές λογικές τους..

      Διαγραφή
    2. Το θέμα που αναφέρεσαι, φίλτατε Κώστα, είναι κεντρικής σημασίας. Μονίμως προσπαθούν τα νεοταξικά κυκλώματα να προσμίξουν στην διαδικασία τής Μεγάλης Αφύπνισης που αναπτύσσεται γοργά, βασικά στοιχεία τής δικής τους προπαγάνδας για να την νοθεύσουν. Στην προκειμένη περίπτωση επιχειρείται ένα ψευδεπίγραφο στρίμωγμα στην προοπτική τού αγώνα των εθνών για να αποκτήσουν την ανεξαρτησία τους τής νεοταξικής "σύγκρουσης των πολιτισμών" με αιχμή την κατ' αποκοπήν δαιμονοποίηση τού ισλάμ, ως τα τζιχάντια και οι Ιρανοί να αποτελούν από κοινού μια επικίνδυνη ομοταξία. Μια γρήγορη επισκόπηση των συγκρούσεων στην Μέση Ανατολή καθιστά ευκρινείς τις σκοπιμότητες αυτής τής προπαγάνδας. Τα περισσότερα δεξιά κόμματα στην Ευρώπη αναπαράγουν αυτήν την πρακτική παροξύνοντας την αντιισλαμική έξαρση. Ευτυχώς που υπάρχουν οι παρεμβάσεις τού Πούτιν και τού Όρμπαν, που αναδεικνύουν την ουσία τού προβλήματος από ορθή σκοπιά.
      Το γενικότερο πρόβλημα που υφίσταται, είναι ότι σε σημαντικό βαθμό ο χώρος τής συνωμοσιολογίας έχει υιοθετήσει ξένες και παραπλανητικές ως προς το αμιγές της περιεχόμενό προσμίξεις. Αυτή η πρακτική εφαρμόζεται από παλιά, σύμφωνα με τις ανάγκες τής συστημικής ατζέντας σε κάθε εποχή. Η πλέον κραυγαλέα περίπτωση είναι η έμφαση των αναφορών στα "πρωτόκολλα των σοφών τής σιών" από τούς ναζιστές.
      Στην τρέχουσα φάση καθίσταται αναγκαίος ένας αποκαθαρισμός τής συνωμοσιολογίας. Και εκτιμώ, ότι η παράθεση τής πραγματικότητος όπως αυτή έχει, κάθε άλλο παρά θα οδηγήσει σε απογοήτευση και εσωστρέφεια όσους αναζητούν με ανοικτό πνεύμα. "Όψεσθαι τής Αληθείας και αυτή ελευθερώσει υμάς".

      Διαγραφή
  11. Στους προηγούμενους σχολιασμούς διατυπώθηκε εκ παραδρομής ένα λάθος που αφορά την δεξιά και την αριστερή πλευρά. Επειδή τα νεύρα διακλαδώνονται, όσα αναφέρθηκαν για τον δεξιό λοβό τού εγκεφάλου, αφορούν την δεξιά πλευρά τού προσώπου και τού σώματος και τανάπαλιν. Η δεξιά πλευρά συνδέεται με τον αριστερό λοβό και η αριστερή με τον δεξιό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Αναξ αγ όρα
    " Ο Αναξαγόρας, που κατοικούσε «εις το εσωτερικόν του εαυτού» του, έλεγε ότι για να αντιμετωπίζει τα ενδεχόμενα δυσάρεστα εξωτερικά περιστατικά, χρησιμοποιούσε την «εκ των προτέρων αντίκρυσή» τους.

    «Πρέπει να ενδιατρίβει κανείς με την σκέψη του εκ των προτέρων, σε εκείνα τα οποία ενδεχομένως θα συμβούν και, ενώ δεν συνέβησαν ακόμη, να τα αντικρύζει σαν να συνέβησαν»."

    Εξού και η Λύτρωση,,, στην ώρα της,,,
    Εκτός τά δυσάρεστα θεάμενα υπάρχουν και τά ευ χάριστα,,, εξού και ό Ενθουσιασμός,,,

    Η ξαφνική διακοπή της ροής μίας ολάκερης φιλοσοφικής ενδοσκόπησης αφορά την αναγκαία παρακμή της επικείμενης πορείας της ανθρωπότητας βάση του χαρακτήρα της Αντιληπτικής συνείδησης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Απαντήσεις
    1. Μπράβο σου zen!!!
      Έκανες φοβερή προσ-πάθεια!
      Από τώρα και έπειτα κάθε φορά που θά διαβάζω Νους θα έρχεται ο zen στον νου μου!
      Και τούμπαλιν,
      Και τούμπαλιν,
      Μέχρι νά έλθεις εσύ στον νου σου
      Και εγώ στον εδικό μου.
      Δηλαδή άμα καταλάβεις τι έγραψα θά καταλάβω και εγώ , όπως και ό Αναξαγόρας.

      Διαγραφή
  14. Χα , υπαρχει ο ληθη νος μας νους ..
    Υπαρχει και ο α ληθη νος ..
    Υπαρχει ο ενας σκυφτος αριστερος ..
    Υπαρχει και ορθιος δεξιος ..
    Υπαρχει ομως και ο απειρος ..
    Αλμα εις τριπλουν ..

    ΑπάντησηΔιαγραφή