«Μητρός τε καί πατρός καί τῶν ἄλλων προγόνων ἁπάντων τιμιώτερόν ἐστιν πατρίς καί σεμνότερον καί ἁγιώτερον καί ἐν μείζονι μοίρᾳ καί παρά θεοῖς καί παρ᾽ ἀνθρώποις τοῖς νοῦν ἔχουσι» ( Σωκράτης/Πλάτων:Κρίτων, 51β ). Ο ΑΓΩΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΤΡΙΔΑ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥΜΕΤΩΠΟΣ. Η ΕΛΛΑΣ, Η ΚΟΙΤΙΣ ΤΟΥ ΔΥΤΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΕΚΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, ΒΑΛΛΕΤΑΙ ΑΔΙΑΛΕΙΠΤΑ ΓΙΑ ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ ΕΞΙ ΧΙΛΙΑΔΕΣ ΧΡΟΝΙΑ. Ο ΠΟΛΥΣΧΙΔΗΣ ΝΟΥΣ ΠΟΥ ΕΝΟΡΧΗΣΤΡΩΝΕΙ ΤΗΝ ΑΛΛΗΛΟΣΦΑΓΗ ΜΕΤΑΞΥ ΛΑΩΝ ΚΑΙ ΕΘΝΩΝ, ΚΡΥΒΕΤΑΙ ΣΤΟ ΣΚΟΤΑΔΙ ΓΙΑΤΙ ΤΟΝ ΤΥΦΛΩΝΕΙ ΑΚΟΜΑ ΤΟ ΦΩΣ ΤΟΥ ΗΛΙΟΥ ΤΟΥ ΣΥΜΠΑΝΤΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ. ΑΥΤΟΣ ΑΚΡΙΒΩΣ Ο ΗΛΙΟΣ ΑΠΟΤΥΠΩΝΕΤΑΙ ΣΤΟ ΔΕΚΑΕΞΑΚΤΙΝΟ ΣΥΜΒΟΛΟ ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΙΚΟΥ ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟΥ ΟΙΚΟΥ. Η ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ "ΔΙΟΔΟΤΟΣ" ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΡΧΑΙΟΠΡΕΠΗΣ ΟΥΤΕ ΝΕΩΤΕΡΙΚΗ. ΔΕΝ ΕΜΠΝΕΕΤΑΙ ΜΟΝΟ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΑ Ή ΤΗΝ ΚΛΑΣΣΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ, ΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΟΥΣ ΧΡΟΝΟΥΣ, ΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ, ΤΗΝ ΟΘΩΜΑΝΙΚΗ ΚΑΤΟΧΗ Ή ΤΗΝ ΝΕΟΤΕΡΗ ΙΣΤΟΡΙΑ. ΑΠΟΤΙΕΙ ΣΕΒΑΣΜΟ ΚΑΙ ΣΕ ΠΑΛΑΙΕΣ, ΠΑΤΡΩΕΣ ΘΡΗΣΚΕΙΕΣ, ΠΟΛΥΘΕΪΣΤΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ, ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ. ΚΑΙ ΕΜΠΝΕΕΤΑΙ ΑΠΟ ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΜΑΖΙ, ΓΙΑΤΙ ΣΤΟ ΒΑΘΟΣ ΑΥΤΩΝ ΕΛΟΧΕΥΕΙ ΜΙΑ ΚΟΙΝΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ ΠΟΥ ΘΕΡΜΑΙΝΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟΝ ΗΛΙΟ ΑΥΤΟ, Ο ΟΠΟΙΟΣ ΘΑ ΚΑΨΕΙ ΤΟΝ ΕΧΘΡΟ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ ΤΗΝ ΣΤΙΓΜΗ ΠΟΥ ΑΥΤΟΣ ΘΑ ΘΡΙΑΜΒΟΛΟΓΕΙ.

Καλλιτεχνική σύνθεση, ειδικά για τον Διόδοτο, από τη φίλη και αναγνώστρια Δ.Π.

Παρασκευή 12 Σεπτεμβρίου 2025

«Κβο βάντις;» (Quō vādis?) «Πού βαδίζεις;»...Κόσμε;

 γράφει ο Πέτρος Π. Γρουμπός, Ομότιμος Καθηγητής του Πανεπιστημίου Πατρών


 

Μήπως πρέπει να θυμηθείς τις πανανθρώπινες αξίες του Ελληνισμού;


Η φράση «Κβο βάντις;» (Quō vādis?) είναι μια λατινική ερωτηματική φράση που σημαίνει κατά λέξη «πού βαδίζεις;». Μεταφράζεται επίσης συχνά (και ορθότερα) ως «πού πηγαίνεις;» ή παραδοσιακά ως «πού υπάγεις;».

Αυτή η φράση είναι γνωστή από μία χριστιανική παράδοση που αναφέρεται στον Απόστολο Πέτρο.Σύμφωνα με το απόκρυφο βιβλίο, (Πράξεις του Αποστόλου Πέτρου), ο Πέτρος εγκαταλείπει τη Ρώμη φοβούμενος τη θανάτωσή του από το καθεστώς, και στον δρόμο έξω από την πόλη βλέπει έναν άνθρωπο που βαδίζει προς την αντίθετη κατεύθυνση. Από κοντά αναγνωρίζει στο πρόσωπό του τον Αναστημένο Ιησού Χριστό. Στη λατινική μετάφραση, ο Πέτρος τον ρωτάει «Κβο βάντις;» (Quō vādis?) και εκείνος αποκρίνεται ότι, καθώς ο Πέτρος εγκατέλειπε το ποίμνιό του, «Πηγαίνω στη Ρώμη για να σταυρωθώ για δεύτερη φορά»). Μετά το όραμα αυτό, ο Πέτρος βρίσκει το θάρρος να επιστρέψει στην πόλη και να συνεχίσει την αποστολή του. Λοιπόν «που πηγαίνεις» σημερινέ Κόσμε, στον 21ο  αιώνα; Έχεις κατανοήσει καλά που βρίσκεσαι σήμερα, και το γιατί; Και που πηγαίνεις στο μέλλον;Μάλιστα μετά από έναν αιώνα αμέτρητων και καινοτόμων επιστημονικών και τεχνολογικών επιτευγμάτων!;

Με το ξεκίνημα του 21ου αιώνα η ανθρωπότητα ξεκίνησε να αντιμετωπίζει μια πληθώρα προβλημάτων και τα οποία όλο και γίνονται οξύτερα . Παρουσιάζει την έκπτωση των θεσμών και αξιών η οποία χαρακτηρίζει τη σύγχρονη κοινωνία της μακαριότητας και καταγράφει τα κυριότερα προβλήματα που αυτή αντιμετωπίζει, όπως π.χ. το έλλειμμα στην κατοχύρωση των ανθρώπινων δικαιωμάτων, τον συνεχή πολέμων και εχθροπραξιών,  τον κλονισμό του θεσμού του γάμου και της οικογένειας, την άμβλυνση των ηθικών αξιών, την πολιτισμική υποβάθμιση, τα προβλήματα της οικονομίας και την ανισότητα κατανομής του πλούτου σε εθνικό και παγκόσμιο επίπεδο. Επισημαίνεται ακόμη η εξάρτηση των πολιτικών από τα οικονομικά συμφέροντα και η ανικανότητά τους ν’ αντιμετωπίσουν τα προβλήματα τα οποία μαστίζουν τους λαούς. Οι κοινωνίες καταρρέουνλόγω ανισοτήτων και απληστίας.

Μέσα από ένα συνεκτικό δεσμό εννοιών και ιδεών με συμπεριφοριστικό περιεχόμενο και κοινωνικούς συνειρμούς οριοθετούνται οι αξίες, που συνιστούν και επηρεάζουν το ΕΙΝΑΙ και το ΓΙΓΝΕΣΘΑΙ στη ζωή των ατόμων και των λαών. Οι ρίζες των αξιών έχουν την αφετηρία τους από τη χωροχρονική θεώρηση στο απώτατο παρελθόν και αντλούν το γενικό και το μερικό από την ακένωτη δεξαμενή των αρχαίων Ελλήνων φιλοσόφων, με έμφαση στην Πλατωνική και Αριστοτελική θεωρία των ιδεών. Όταν μιλούμε για αξίεςτίθεται επί τάπητος το θέμα της ηθικής αναγκαιότητας που θέτει «δεδομένες εκ των προτέρων» τις νόρμες και τους κανόνες για την οικοδόμηση μιας υποκειμενικήςστάσης, ώστε να αποτελεί φραγμό στη ρευστότητα και την ανατροπή των αιώνιων «κοινωνικών ρόλων». Είναι οι αξίες που εκφράζουν τις πανανθρώπινες αγωνίες, τους κοινούς πόθους και τους κοινούς στόχους του ανθρώπου ως πλάσματος του Θεού, με το σήμα, τις προδιαγραφές και τη σφραγίδα της ουράνιας καθαρότητας καιευαισθησίας και όχι με τις φυλετικές, τις φατριαστικές και τις εθνικιστικές προσμίξεις της ανθρώπινης αδυναμίας και ματαιοπονίας. Άλλωστε, αυτά που ενώνουν κατά βάθος τους ανθρώπους όλου του πλανήτη, είναι πολύ περισσότερα από αυτά που τους χωρίζουν κατά πλάτος. Πιο πολλά είναι τα σημεία επαφής με τους άλλους παρά τα σημεία τριβής.

Για το δικό της καλό, η παγκόσμια κοινωνία καλείται σε συναγερμό για την εξύψωση των ηθικών αξιών και του πολιτισμού, τη στήριξη του γάμου και της οικογένειας, την αναβάθμιση της παιδείας και τη δραστηριοποίηση των πολιτών για την επίτευξη των παραπάνω στόχων αλλά και την κατοχύρωση της δημοκρατίας στον κόσμο, την ανάπτυξη των φτωχών χωρών και την προστασία του περιβάλλοντος. Και όλα αυτά  βρίσκονται στις πανανθρώπινες αξίες του Ελληνισμού. Μόνο έτσι ο «πλανήτης-σπίτι» μας, θα αποφύγει την αυτοκαταστροφή του.

 

International Hellenic Association 

 

Διόδοτος 

 

3 σχόλια:

  1. Υπαρχουν ομως και οι εκλεκτοι του θεου τους .. ..
    Βλ Ιωαννη 8:44
    Ρε πουσταποδω .. σα περα .. στον αγύριστο ανθρωποειδεις παλιοκουφ@λες ΑΔΡΕΝΟΧΡΩΜΙΤΕΣ .. ΜΙΑΡΟΙ ΥΠΑΝΘΡΩΠΟΙ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ΕΧΕΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΘΕΙ ΜΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΑΧΡΕΙΑ ΠΟΥ ΤΡΕΦΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΛΗΘΗ...ΣΤΗΝ ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΑΧΡΕΙΟΤΗΤΑ ΟΦΕΙΛΕΤΑΙ Η ΗΘΙΚΗ ΚΑΤΑΠΤΩΣΗ ΚΑΙ Η ΕΓΚΑΤΑΛΕΙΨΗ ΤΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ ΓΙΑ ΧΑΡΗ ΤΗΣ ΕΥΚΟΛΙΑΣ...ΕΙΝΑΙ Η ΗΔΟΝΗ ΤΟΥ ΝΑ ΠΕΡΝΑΣ ΚΑΛΑ ΑΔΙΑΦΟΡΩΝΤΑΣ ΓΙΑ ΤΑ ΠΑΝΤΑ.... ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΣΥΛΛΟΓΙΚΗ ΕΠΙΛΟΓΗ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΑΤΟΜΙΚΗ ΜΕ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΤΟΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΕΚΦΥΛΙΣΜΟ...ΜΙΑ ΚΑΘΑΡΑ ΑΡΡΩΣΤΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΑΡΧΙΚΑ ΒΟΥΤΗΓΜΕΝΗ ΣΤΗΝ ΑΜΑΡΤΙΑ ΚΑΙ ΕΠΕΙΤΑ ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΝΟΙΑ...ΠΛΗΡΗΣ ΚΑΤΑΠΤΩΣΗ...ΔΙΑΝΟΗΤΙΚΗ...ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ...ΚΑΙ ΥΛΙΚΗ...ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΕΛΛΕΙΨΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΑΔΡΑΝΟΠΟΙΗΣΗ ΠΑΘΗΤΙΚΟΤΗΤΑ ΑΠΟΥΣΙΑ ΕΞΕΛΙΞΗΣ Ο ΚΑΤΗΦΟΡΟΣ ΕΙΝΑΙ ΕΜΦΑΝΗΣ...ΝΟΗΣΗ ΚΑΙ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ ΜΕ ΜΗΔΕΝΙΚΕΣ ΔΙΕΓΕΡΣΕΙΣ ΚΑΙ ΕΡΕΘΙΣΜΑΤΑ ΜΕ ΚΥΡΙΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΗ Ν ΑΠΡΑΞΙΑ ΚΑΙ ΤΟ ΜΟΥΔΙΑΣΜΑ... Η ΘΕΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ -ΜΑΖΑΝΘΡΩΠΟΥ - ΕΝΑΣ ΝΕΟΣ ΜΕΣΣΑΙΩΝΑΣ ΑΝΑΔΥΕΤΑΙ ΕΝΑΣ ΚΟΣΜΟΣ ΣΕ ΠΛΗΡΗ ΣΥΓΧΥΣΗ...Ο ΜΥΘΟΣ ΕΓΙΝΕ ΠΑΡΑΜΥΘΙ ΚΑΙ ΠΛΕΟΝ Η ΖΩΗ ΜΑΣ ΑΔΕΙΑ ΑΠΟ ΣΚΟΠΟ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟ ΚΑΙ ΑΞΙΕΣ...ΟΛΑ ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΕΞΩ Ο ΔΙΚΑΙΟΚΡΙΤΗΣ ΙΗΣΟΥΣ ΧΡΙΣΤΟΣ ΓΙΑΤΙ Η ΑΛΗΘΕΙΑ ΕΝΟΧΛΕΙ... ΓΙΑΝΝΗΣ-ΚΟΖΑΝΗ

    ΑπάντησηΔιαγραφή

  3. Παγκόσμια, σήμερα αλλά και επί αιώνες, είναι μόνο η οικονομία

    Δεν υπάρχει παγκόσμια κοινωνία.

    Ακόμη και όταν ο Μέγας Αλέξανδρος έφτιαξε την αυτοκρατορία του δεν έκανε παγκόσμια την κοινωνία.
    Μόνον επί ρωμαϊκής αυτοκρατορίας και όταν έβαλε ο αυτοκράτορας να τον προσκυνάνε σαν θεό. Μόνο τότε είχε κάτι κοινό σε όλους τους υποτακτικούς.

    Σε πολλά μέρη της γής εδώ και χιλιετίες,κυριαρχούν οι κοινωνίες φατριών , έθνους και φυλής, όπως και ανώτερης και κατώτερης κάστας ανθρώπων, μαζί με την υποβάθμιση της γυναίκας.

    Δημοκρατία ίσως μόνο στην Ελβετία.

    Ότι ζούμε σήμερα στην Ελλάδα αποφασίστηκε σε κάποιο γραφείο πριν από δεκαετίες,
    να μας ποτίζουν σιροπάκια με ονόματα όπως δημοκρατία ελευθερία ισότητα και να μας κοιμίζουν
    για να μας ταίζουν με ψύχουλα
    όσο στην καμπούρα μας τρώγαν με χρυσά κουτάλια Άγγλοι Γάλλοι Γερμανοί, όπως κάνουν μέχρι σήμερα στην Αφρική. Για τόσο ισότιμους ανθρώπους μας έχουν, ίσους με τους Αφρικανούς ξυπόλυτους , πιο πάνω ή πλέμπα, και πιο πάνω οι πολιτικοί, και μετά κοντά στην κορυφή οι διάφοροι λόρδοι και οι βασιλείς.
    Ότι και στην Αίγυπτο.
    Αυτούς θαυμάζουν, τους Αιγύπτιους Φαραώ, με τους σκλάβους να φτιάχνουν και αυτοί να απολαμβάνουν.

    Και κάτι τελευταίο που δεν μου άρεσε στο κείμενο.
    Δεν έχω διαβάσει εκτεταμένα τον Πλάτωνα και τον Αριστοτέλη, αλλά σε απλή αναζήτηση στο διαδίκτυο και σε κάποια άρθρα σχετικά με φιλοσοφία
    είδα ότι σε λίγα σημεία συμφωνούν ,
    αλλά και όλοι οι φιλόσοφοι μεταξύ τους ιδεολογικά διαφωνούν.
    Οπότε Αριστοτέλης Πλάτωνας ή κάποιος άλλος.;

    Το κείμενο αντιφάσκει από παράγραφο σε παράγραφο αλλά και ιστορικά.





    ΑπάντησηΔιαγραφή